سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یلدا بهانه‌ای برای تقویت دوستی‌ها/ احیای سنتهای کهن هویت می‌بخشد

شبی به بلندی یلدا که با خود دوستی‌ها، رفاقتها، آرامش را احیا می‌کند با اهمیت به این شب آیینی سنت گذشتگان را زنده نگه دارید.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران فرارسیدن اولین شب بلند سال برای خود شور و حال خاصی در شهر به پا کرده و مردم را به تلاطم انداخته است تا به این ترتیب آنها هم همچون گذشتگان خود این شب آیینی را به صلح رحم بپردازند.
 
*یلدا چگونه یلدا شد؟ خورشید چگونه متولد شد؟
 
از گذشته واژه یلدا به معنای زایش و تولد است، ایرانیان باستان نیز به این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شود تا تابش نور ایزدی افزایش می‌یابد و به این ترتیب تا آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر و خورشیدی نامیدند و به این دلیل دهمین ماه سال دی نام گرفت که ماه تولد خورشید است.
 
*سنتها را دریابید
 
شب یلدا هم همچون رسوم کهن برای خود راه و رسم ویژه‌ای دارد از وجود انواع خوراکی‌ها و تنقلات متنوع از جمله میوه، آجیل و شیرینی گرفته تا تفال به حافظ و گردهمایی خانواده و فامیل تا بهانه‌ای برای گذراندن ساعات لذت‌بخش باشد.
 
امان‌الله قرایی مقدم، روان‌شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: هر یک از آداب و رسوم دارای فلسفه و سوابق فرهنگی است، حتی در دین اسلام هم برای برپایی چنین سنتهایی که در خود صله‌رحم و انواع رفتارهای اجتماعی پسندیده را در خود نهاد، سفارش شده است.
 
به گفته این جامعه‌شناس، هم‌اکنون افسردگی در وجود تک تک افراد جامعه رخنه کرده است و تنها راه کاهش این آسیب مخرب که جدایی و معضلهای گوناگون به همراه دارد به وجود آوردن فضای شاد و ارتقای همبستگی اجتماعی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
 
این جامعه‌شناس گفت: افراد جامعه باید هر چه بیش از پیش در پی ایجاد ساعات شاد برای خود و خانواده باشند تا به این ترتیب بتوانند زندگی آرامتر داشته و به این ترتیب رضایت از زندگی را ارتقا دهند.
 
قرایی مقدم با بیان اینکه نباید هزینه‌های گزاف مانعی برای دید و بازدید و صله‌رحم افراد باشد، گفت: در دید و بازدیدها هریک از افراد با تامین یکی از مخارج و وسایل این شب می‌توانند کنارهم جمع شوند و به این شکل این آیین کهن را جشن بگیرند.
 
*شبی طولانی و سرد آغازی برای شکوفه درختان
 
حوالی پارک وی خانم میانسالی بسته‌های گوناگون آجیل را به دست گرفته و با دیدن ما برایمان آرزوی موفقیت و خوشبختی کرده و گفت: در گذشته بیشتر شبهای فصل سرما همچون شب یلدا بود و همه افراد خانواده در کنار هم جمع می‌شدند تا به این ترتیب از حال و هوای هم باخبر شوند، این فرد میانسال با بیان اینکه دیگر از شب یلدا به بعد روزها طولانی می‌شود، افزود: از قدیم گفته شده بعد از شب یلدا چله کوچک خودی نشان داده سرمای زمستان به پایان می‌رسد و نوبت به شکوفه کردن درختان و نوروز می‌رسد.
 
*احساس هویت در اهمیت به مناسک و سنتها

 
از جمله رسم و رسوم گوناگون این شب می‌توان به چله برون و بردن هدایا برای نوعروسان اشاره کرد.
 
عبدالله امیدی، جامعه‌شناس درباره احیای سنتها و آیینهای کهن به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: به طور کلی آیینهای گوناگون از جمله نماز خواندن، شرکت در مناسک گوناگون برای افراد می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.
 
وی افزود: شرکت در مناسک گوناگون انسان را به یک سیستم وصل می‌کند و همچون تغییر فصل می‌توان فرد را از موقعیتی دیگر ببرد.
 
به گفته این جامعه‌شناس تاریخ ماحصل تجربه انسانها است و مناسک سرزمینها و هیجانهای باعث می‌شود که انسان ریشه‌دار شد و احساس هویت و بودن کند.
 
 با توجه به اینکه برپایی شب یلدا و نوروز قدمت هزار ساله دارد اما به این ترتیب می‌توان خود را به نیاکانمان وصل کرد و به این ترتیب هویت جمعی را ارتقا دارد.
گزارش از زهرا سلیمانی
انتهای پیام/
برچسب ها: یلدا ، دوست ، احیا ، سنت ، هویت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.