سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورلد سوسياليست ؛

وخامت اوضاع بيکاري جوانان در انگليس

پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي به قلم جو مونت با عنوان" وخامت اوضاع بيکاري جوانان در انگليس" به وضعیت بحرانی بیکاری در این کشور پرداخت .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي به قلم جو مونت با عنوان" وخامت اوضاع بيکاري جوانان در انگليس" با اشاره به اينکه 21 درصد از جوانان انگليس يعني در حدود يک ميليون نفر جامعه جوانان اين کشور بيکارند نوشت:

بيش از650 هزار نفراز شهروندان انگليس يعني در حدود نه در صد از جمعيت کل اين کشور،(NEET)  بي سواد، بي کار و فاقد آموزش هستند.

کاهش شمار کارگران زير 25 سال از  2008 تاکنون سبب شده است شمار اينگونه افراد در ماههاي اخير به 49 و نه دهم درصد برسد که در اينصورت انگليس  از سال 1992 شاهد کمترين ميزان کارگران زير 25 سال است. اين درحالي است که از سوي ديگر انگليس شاهد افزايش بيکاري بلند مدت  است.

براساس آمارهاي دولتي ،از ابتداي ژولاي 1994 يعني زمان بروز رکود جهاني تا کنون، شمار کارگران 18 تا 24 سال که بمدت دو سال متوالي بيکار بوده اند سه برابر افزايش يافته است.يک سوم از جمعيت بيکار انگليس يعني در حدود 250 هزار نفر از بيکاران کل اين کشور را جواناني تشکيل مي دهند که بيش از يکسال بيکار بوده اند.

براساس اظهارات دست اندرکاران بنياد خيريه "پرينسس تراست" جوانان انگليس"  شمار جوانان انگليسي که به دليل بيکاري هاي بلند مدت ناگزير به دريافت کمک هاي بشردوستانه بوده اند از سال 2010 تاکنون به يک سوم افزايش يافته است.

از اينرو مي توان گفت اوضاع اشتغال جوانان در مقايسه با بزرگسالان مشکل تر شده است. براساس گزارش موسسه تحقيقاتي سياست عمومي انگليس، ميزان بيکاري جوانان زير 25 سال  در مقايسه با افراد بزرگسال فاقد شغل  ، در سال گذشته سه و هفت دهم در صد افزايش يافته است.

تازه ترين گزارش سازمان توسعه و همکاري اقتصادي نشان مي دهد ادامه روند بيکاري کنوني جواناني که فاقد پس اندازهاي مالي براي دوران بازنشستگي هستند سبب گسترش فقر سراسري در  جامعه بزرگسال اين کشور در آينده  خواهد شد.عدم توانايي ها دولت اين کشور در کمک هاي مالي و پرداخت مستمري ها به اين قشر آسيب پذير از جامعه نيز يکي ديگر از نگراني هاي بزرگ پيامد هاي ناشي از کاهش قدرت خريد شهروندان انگليس خواهد بود.

دولت هاي موفق معمولا از برنامه ها و سياست هاي تقويت بنيه اقتصادي شهروندي خوبي برخوردارند که براساس اينگونه سياست هاي پولي، افراد بيکار ماهانه حقوق و مستمري ثابتي از مقامات دولتي دريافت مي کنند ، در حاليکه جامعه بيکاران انگليس فاقد چنين کمک هاي پولي هستند.

در چنين شرايطي ، برخي از جوانان بيکار تلاش مي کنند با اندک سرمايه خود وارد بازار بورس معاملات شوند که نبود سرمايه کافي مي تواند داشته ها و توانايي اندک مالي آنان را براي حضور در رقابت هاي اقتصادي با خطرات جدي روبرو کند. اما درصورت شکست جامعه جوان انگليس با فقر دست و پنجه نرم خواهد کرد.

برپايه اين گزارش،  وعده هاي دولتي مبني بر بازنگري در  حقوق و دستمزد کارگران که از آن به عنوان" اصلاحات دستمزدها" ياد شده بود متاسفانه عملي نشد.از اينرو، کارگران نگران بودند که در ازاي افزايش ساعات کار و افزايش حضور آنان در مشاغل خود آنان ناگزير شوند حقوق و مزاياي کمتري دريافت کنند که چنين نگراني رفته رفته بر عملکرد و حضور آنان در بازارهاي کار تاثير گذاشت و آنان شاهد دريافت حقوق کمتري در مقايسه با پيش از اجراي قانون " اصلاح دستمزدها" شدند.
در سال 2010 ، ميانگين ميزان فقر در جامعه کارگري بزرگسال 12 و هشت دهم درصد بود.در بسياري از کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري هاي اقتصادي ، خطر فقر بيشتر جوانان را تهديد مي کند.از سوي ديگر، بيکاري بلند مدت جوانان نيز سبب شده است نيروهاي انساني مناسب انگليس آينده خود را تيره و تار و ناامن تصور کنند.

براساس اظهارات مقامات سازمان بهداشت جهاني، افزايش شمار جوانان پارک خواب، بي خانمان، آواره و همچنين گسترش بيماري هاي روحي رواني، تاثيرات فراواني بر شرايط جسماني جوانان آسيب پذير انگليس گذاشته است.

پروفسور ميشل مارموت، پژوهشگر برجسته انگليس، ادامه بيکاري طولاني مدت جوانان اين کشور را به بمب ساعتي تشبيه کرد که هر لحظه امکان دارد منفجر شود.

بيکاري جوانان سبب افزايش متقاضيان کلاس هاي آموزشي و سوادآموزي شده است بگونه اي که شمار داوطلبان کلاس هاي آموزشي در مقايسه با رکود 2008در حدود 10 درصد افزايش يافته است.

يکي ديگر از مشکلات جوانان انگليس، عدم توانايي بازپرداخت هاي ديون و اقساطي است که در دوران دانشجويي دريافت کرده اند.زيرا با توجه به اعمال سياست هاي رياضت هاي اقتصادي از سوي دولتمردان ائتلاف محافظه کار و دموکرات ليبرال، پيدا کردن شغل مناسب در مراکز و نهادي دولتي به مراتب سخت تر از مورد مشابه در بخش خصوصي است.

چنين معضلي بدين معناست که بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاهها پس از پايان دوران تحصيل خود نمي توانند مشاغلي مناسب با رشته تحصيلي و مهارت هاي خود به دست آورند.

براساس تازه ترين آمارهاي مراکز اشتغال در انگليس، 47 درصد از جواناني که اخيرا فارغ التحصيل شده اند ناگزيرشدند به مشاغل ساده و بدون مهارت تن در دهند که اين ميزان در سال 2007 سي و نه درصد و در سال 2001 بيست و هفت درصد بوده است.

کارشناسان اقتصادي معتقدند، فارغ التحصيلان انگليس در عصر کنوني تجربيات دانشجويان ژاپني  در دهه 1990 را تکرار مي کنند يعني زماني که به دليل رکود اقتصادي در توکيو دانشجويان اين کشور حتي براي کسب مشاغل غير حرفه اي و ساده با يکديگر رقابت مي کردند.

همچنين افزايش تقاضا براي کسب شغل و از سوي ديگر نبود مشاغل کافي سبب شده است افراد متقاضي با دستمزد کمتر نيز هيچگونه پيشنهادي را رد نکنند.

شرکت قرض الحسنه دانشجويي انگليس اعلام کرد،  فارغ التحصيلان دانشگاههاي اين کشور در مقايسه با فضاي اشتغال پيش از دوره سقوط مالي، 12 درصد کمتر حقوق و مزايا دريافت مي کنند.

براساس همين گزارش، ميانگين دريافت کارگران تمام وقت کنوني در مقايسه با افراد مشابه سال 2007 سه برابر کاهش يافته است.افزون برآن، دانشجويان شاغل انگليس در مقايسه با همان دوره رکود بزرگ اروپا، به رغم افزايش حقوق و مزايا، معتقدند مشکلات بازپرداخت بدهي هاي بانکي چندين برابر شده است.

پرداخت مبلغ 8400 پوند در سال به علاوه هزينه هاي روز مره زندگي از مشکلات بزرگ دانشجويان اين کشور به شمار مي رود.

جامعه شناسان معتقدند، رويارويي جامعه جوان اين کشور با شرايط نامناسب اجتماعي و آينده اي تيره و تار پايه هاي نظام سرمايه داري اين کشور را با تهديد روبرو مي کند، زيرا اکنون پس از گذشت پنج سال از سقوط مالي 2008، انگليس هنوز با اقتصادي راکد روبروست. به رغم رشد سرانه ملي ، هنوز در حدود دو ميليون و پانصد هزار نفر از مردم اين کشور بيکار هستند. از اينرو،همه احزاب عمده انگليس تلاش مي کنند سياست ها و اقدامات مخرب رياضت اقتصادي را قانوني کنند.

مشاوران دولت انگليس معترفند که  اجراي "قرارداد جوانان" با شکست روبرو شده است.

رهبران لندن درراستاي اجراي طرح هاي اشتغال زايي در کشور سال گذشته با اختصاص بودجه يک ميليارد پوندي از ايجاد 160 هزار فرصت شغلي براي افراد بيکار در طول شش ماه آينده خبر دادند.اين درحالي است که يارانه دستمزد شرکت هاي اقتصادي که در سال گذشته 4700 فرصت شغلي ايجاد کردند بسيار بيش از اين بودجه اختصاصي خواهد بود.

در فضايي که قشر جوان انگليس از نبود شغل مناسب نگران است و نبود دريافت دستمزد مکفي آنها را با آينده اي تيره روبرو کرده است، جرج اوزبورن وزير خزانه داري انگليس با انتقاد از جوانان 18 تا 21 سال که براي مدت طولاني بيکار بوده اند تهديد کرد در صورتي که مشاغل اجباري را نپذيرند پرداخت مزاياي آنان قطع خواهد شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.