سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدا يكي از مهمترين عوامل زيان آور فيزيكي محيط كار در كشورهاي در حال توسعه

عوامل زيان آور فيزيكي محيط كار شامل صدا، ارتعاشات، گرما، سرما، روشنايي، فشار و پرتوها است كه هر كدام از اين عوامل مي تواند اثرات سويي براي سلامت فرد در بر داشته باشند، بنابر این افراد بايد اين عوامل را در محيط كار خود به حداقل برسانند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ شهريار روحي، كارشناس ارشد بهداشت حرفه اي مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: صدا در گذشته به عنوان يكي از مهمترين عوامل زيان آور صنعت در كشورهاي صنعتي محسوب مي شد اما با پيشرفتهاي علمي و تكنولوژيك در كشور هاي صنعتي تا حدودي اين عامل زيان آور كنترل شد ولي از سويي ديگر بعنوان يك آلاينده محيطي وارد زندگي روزمره شد.

شهريار روحي گفت: وضعيت كشورهاي در حال توسعه در بخش صنعت شبيه وضعيت گذشته كشورهاي صنعتي و در بخش هاي غير صنعتي شبيه وضعيت فعلي كشورهاي صنعتي است.

وي گفت: بر اساس استانداردهاي پذيرفته شده حد آستانه مجاز صوت برابر ۸۵ دسي بل براي ۸ ساعت كار در روز و ۴۰ ساعت كار در هفته در نظر گرفته شده است. بر همين اساس راهكارهايي همچون به كارگيري اصول مهندسي و مكانيكي، كنترل صدا در منبع، كنترل صدا در مسير انتشار و معاينات شغلي و استفاده از وسايل حفاظت فردي جهت پيشگيري از اثرات صدا به افراد توصيه مي شود.

وي ارتعاش را از ديگر عوامل زيان آور فيزيكي محيط بر شمرد و تصريح كرد: انرژي ارتعاشي از بيشتر تجهيزات و ماشين آلات منتشر مي شود و در بسياري از مشاغل امكان انتقال آن به بدن افرادي كه با اين تجهيزات كار مي كنند، وجود دارد .

روحي مختل كردن آسايش، كاهش بازده كار و اختلال در اعمال فيزيولوژيك بدن (ايجاد عوارض جسمي) را از اثرات انتقال انرژي مكانيكي از يك منبع مرتعش به بدن انسان عنوان كرد و اضافه كرد: ارتعاش تمام بدن عمدتاً از طريق وسايل ترابري هوايي، زميني و دريايي و بعضاً تجهيزات محيط كار به شاغلين منتقل مي شود و محدوده ارتعاشات تمام بدن در فركانسهاي ۱ تا ۸۰ و خصوصاً ۱ تا ۲۰ هرتز براي شاغلين به عنوان يك عامل زيان آور محسوب مي شود.

اين كارشناس ارشد بهداشت حرفه اي با بيان اينكه، ارتعاشات تمام بدن عمدتاً از طريق كاربرد ابزارهاي دستي الكتريكي يا پنوماتيك مرتعش كه در بسياري از مشاغل مورد استفاده قرار مي گيرند، به دست و بازو منتقل مي شوند، افزود: محدوده ارتعاشات مضر براي دست و بازو ۵ تا ۱۵۰۰ و خصوصاً ۳۰ تا ۳۰۰ هرتز است.

روحي در خصوص نحوه كنترل ارتعاش تمام بدن گفت: انتقال ارتعاشات تمام بدن به انسان عمدتاً از طريق وسايل نقليه مختلف مخصوصا خودروهاي موجود در محيط هاي كار و به علت فنر بندي سخت آنها اتفاق مي افتد. به همين دليل تجهيز صندلي راننده به تجهيزاتي كه قادر به جذب ارتعاش هستند كمك بزرگي در كاهش تاثيرات نامطلوب ارتعاش بر رانندگان اين وسايل نقليه خواهد داشت. از جمله تدابيري كه باعث جذب ارتعاش مي شود استفاده از صندلي هاي مجهز به سيستم هاي هيدروليكي و پنوماتيكي جذب ارتعاش و يا استفاده از بالش نرم بر روي صندلي است .

وي همچنين ميرا كردن دروني ابزارها، تغيير سيستم هاي انتقال قدرت، استفاده از مواد ميرا كننده ارتعاش در ساخت قطعات، ميرا كردن ارتعاش بين بدنه ابزار و دست كاربر، قرار دادن ماده ميرا كننده بين بدنه ابزار و دسته آن، پوشش ابزار با لاستيك، استفاده از دستكش لاستيكي براي گرفتن ابزار و هدايت از راه دور، را از راهكارهاي كنترل ارتعاش دست و بازو بر شمرد.


انتهای پیام/
برچسب ها: صدا ، استاندارد ، تکنولوژی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.