سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

مجموعه‌ای ارزشمند از كتاب‌هاي چاپ سنگی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

چند نفر از هم‌وطنان واقف، مجموعه‌ای از دست‌نويس‌هاي كهن (کتاب‌های خطی) و كتاب‌هاي چاپ سنگی را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا كردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس اداره مخطوطات سازمان یادشده با اعلام این خبر گفت: «یکی از این واقفان، آقای سیدعماد ذبیحی است که نُه دست‌نويس كهن، 56 كتاب چاپ سنگی و هفت کتاب چاپي‌ را به كتابخانه آستان قدس رضوی وقف كرده است».

سید محمدرضا فاضل هاشمي، ترجمه «جامع‌السعادات»، اثر ملّا مهدی نراقی را از جمله دست‌نويس‌هاي كهن این مجموعه دانست و تشریح کرد: «این نسخه در سال 1249 قمري توسط محمدحسن بن محمدعلی رضوی کتابت شده است».

وی افزود: «این کتاب در موضوع اخلاق است و به خط نستعلیق 23 سطری بر روی 261 برگ کاغذ به کتابت درآمده است».

فاضل هاشمی، همچنین «صراط‌النجات»، اثر شیخ مرتضی انصاری را یکی از کتاب‌هاي چاپ سنگی نام برد و اظهار داشت: «این نسخه توسط محمدابراهیم همدانی در سال 1272 قمری به زبان فارسی به کتابت درآمده و چاپ شده است».

وی در این خصوص اضافه کرد: «این کتاب، رساله عملیه فقه جعفری است که توسط محمدعلی یزدی جمع‌آوری شده است».

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، همچنین از خریداری تعدادی دیگر از نسخه‌های خطی نفیس توسط این اداره خبر داد و تصریح کرد: «از جمله نفایس این مجموعه، کتاب "ادعیه مذهّب”، مربوط به سده دهم هجری و کتاب "مجالس تعزیه‌خوانی”، متعلّق به دوره قاجار است».

وی «دیوان علی‌اکبر گلشن آزادی»، شاعر و اندیشمند معاصر را دیگر دست‌نويس این مجموعه نام برد که به دست خود شاعر کتابت شده است.

فاضل هاشمی اضافه کرد: «این کتاب و همچنین کتاب "حوادث عمومی ایران”، دو اثر مربوط به دوره معاصر است که از ویژگی‌های آن‌ها می‌توان علاوه بر نفاست، دست اوّل و بی‌واسطه بودن را برشمرد».

گفتنی است كه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوي، بیش از 85 هزار دست‌نويس كهن و 45 هزار کتاب چاپ سنگی را در اختیار دارد و از نظر تعداد عناوین دست‌نويس‌هاي كهن و حفاظت و نگه‌داری آن‌ها، رتبه نخست را در میان کتابخانه‌های کشور به خود اختصاص داده است.

 

برچسب ها: آستان ، قدس ، رضوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.