سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

90 درصد فضای فعالیت روزانه ما آرامش‌بخش نیست

استاد موسسه مطالعات تمدن‌های مسلمان در لندن گفت: 90 درصد فضایی که در آن فعالیت روزانه انجام‌ می‌دهیم آرامش‌بخش نیست

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، پروفسور مجتبی صدریا در همایش نگاهی نو به سلامت فرد و خانواده در فرهنگ‌سرای وکیلی نیشابور، افزود: انسان نمی‌تواند در کاری که آن را دوست ندارد، توانمند و قوی باشد.

وی که سال‌ها در دانشگاه‌های آمریکای شمالی، ژاپن و کانادا به تدریس فلسفه علم پرداخته است، اظهار داشت: موضوع سلامت و نگرش روان و تن در کشور ما سابقه تاریخی ده هزار ساله دارد که می‌توان به متفکرانی همچون سهروردی و ابن سینا اشاره کرد.

مدرس دانشگاه منترال کانادا به کتاب «شفا» اثر ابن‌ سینا اشاره کرد که در آن از اندیشیدن، کنش و حواس برای درمان بیماران استفاده می‌شد.

صدریا با بیان اینکه کشورهای غربی و اروپایی مانند آمریکای شمالی دارای یک فقدان غلظت فرهنگی هستند، عنوان داشت: دانشی که در دانشگاه‌های کشورهای مذکور رد و بدل می‌شود در میان مردم جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تاریخی نیشابور، عنوان کرد: باید آثار و اماکن تاریخی این شهرستان در نقشه فرهنگی دنیا گنجانده شود.

موسس گروه مطالعاتی در زمنیه امنیت انسانی در ژاپن گفت: طراحی شهری و معماری ما در دنیای امروز استرس‌آفرین است و بیشتر طراحی‌ها روی نقشه و جایگاه مانور داده است نه روی هویت تاریخی مردم آن، که کاملا این دو موضوع با هم متفاوت هستند.

صدریا با بیان اینکه معماری و طراحی شهری نیازمند این است که مخاطب اجتماعی داشته باشد، اظهار داشت: مبحث آرامش در سلامت فرد از جمله ستون‌های مباحث زندگی است.

وی به مبحث آرامش با یک ادبیات غنی در کشورمان پرداخت که چرا انسان‌ها ابتدا آرامش، زیبایی و شادی و در انتها سلامت را می‌پذیرند.

این دانشمند نیشابوری با بیان اینکه بنا به نظر معماران ژاپنی و غربی معماری قدیم ایران، آرامش‌بخش‌ترین معماری جهان را داشته است، بیان کرد: وقتی کسی می‌خواهد به زیارت برود باید روند راه رفتن او به سوی محل زیارت از حاشیه دور شدن باشد، در معماری هم باید طوری طراحی کنیم که مباحث فرهنگی مد نظر قرار گیرد.

صدریا اظهار داشت: استفاده بعضی از رنگ‌ها در مراکز اقامتی و پذیرایی اشکال‌ دارد، زیرا مانع آرامش فرد به هنگام استراحت و غذاخوردن می‌شود.

وی با بیان اینکه سادگی، عمق و عاطفه مربوط به زمانی است که ما هویت خود را بشناسیم، خاطرنشان کرد: موجودیت انسان مولکولی است که احتیاج به فهم و ادراک دارد نه اتمی که نیاز به ساخت داشته باشد.

گفتنی است: این مراسم به همت دانشکده فنی و حرفه‌ای سما و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور برگزار و در پایان از پروفسور صدریا با اهدای لوح تقدیری قدردانی شد/س.

برچسب ها: فضای ، فعالیت ، روزانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.