سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فریار حسینی مطرح کرد

وارونگی طراحی صحنه "تهران بلگراد" اشاره به جابه‌جا بودن مسائل دارد

نویسنده و کاگردان تئاتر کشورمان گفت: وارونگی در طراحی صحنه "تهران بلگرد" مانند پوشیده شدن زمین از کاغذ دیواری و قرار داشتن کتابخانه بر روی زمین اشاره‌ای به برعکس بودن و جابه جا بودن مسائل دارد.

"فریار حسینی"، نویسنده و کارگردان تئا‌تر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئا‌تر باشگاه خبرنگاران،  گفت: در داستان نمایش "تهران بلگراد" به چگونگی ادامه تخیل نویسنده پس از مرگ پرداخته شده به طوری که در کتاب "سوزان سانتاک در جدال با مرگ" نوشته "دویدی ریف" پسر "سوزان سانتاک" این مسئله گفته می‌شود که اگر او زنده بود، مرگش را این چنین می‌نوشت این جریان ذهن مرا به خود مشغول کرد و در اثرم متبلور شد. 

حسینی عنوان کرد: من در نوشته‌هایم عادت به کنایی‌نویسی دارم طوری که مسائل مطرح شده توسط بازبین با کنایه توسط بازیگر در حین کار بازگو می‌شود. 

این کارگردان تئا‌تر ادامه داد: وارونگی در طراحی صحنه مانند پوشیده شدن زمین از کاغذ دیواری و قرار داشتن کتابخانه بر روی زمین اشاره‌ای به برعکس بودن و جابه جا بودن مسائل دارد طوری که گویی در حقیقت هر چیز در جای واقعی خودش قرار نگرفته است. 

این کارگردان تئا‌تر بیان کرد: در این نمایش از ابتدا دیوار چهارم را شکسته‌ام و به گونه‌ای از القابی چون برشتی بودن عبور کرده و قالب‌شکنی کرده‌ام. 


وی در ادامه گفت: ما در این اثر مخاطب را به تعامل وادار می‌کنیم و سعی داریم تماشاگر از انفعال خارج شود. 

حسینی درباره طراحی صحنه نمایش "تهران بلگراد" گفت: ما با نحوه طراحی صحنه خود قصد داشتیم این نمایش را مانند یک جعبه کادویی نمایشی به مخاطب عرضه کنیم که گویی مخاطب جعبه کادویی با رنگ غالب قرمز را می‌گشاید و این اثر را مشاهده می‌کند. 

حسینی اظهار داشت: "تهران بلگراد" اولین کارگردانی و نویسندگی جدی و اجرای عمومی‌ام است و این اثر جایزه اول متن و طراحی صحنه و کارگردانی و کاندید طراحی لباس از شانزدهیم جشنواره تئا‌تر بین المللی دانشگاهی را داشته است. 

این کارگردان تئا‌تر در ادامه گفت: "تهران بلگراد" نمایشنامه‌ای کنایی است که در‌آن مشکلات با جنس کمدی بیان می‌شود. طوری که این سوژه محصول ترجمه و اواخر قرن بیستم و شخصیت‌هایی متمایل به غربی بودن است. 

حسینی تصریح کرد: متن جدید من به نام "توران" در جشنواره دانشگاهی نیز به اجرا خواهد رفت که این اثر گره‌های فراوانی دارد که ذهن مخاطب را به طور اساسی درگیر خواهد کرد. 

این کارگردان تئا‌تر اظهار کرد: تالار مولوی خانه اول و آخر تئا‌تر دانشگاهی است من از اصحاب رسانه تقاضا دارم که از تالار مولوی حمایت کنند چرا که این تالار شریف‌ترین سالن تئا‌تر ایران است و با دانشجو همراهی می‌کنند. 

حسینی افزود: ما برای ساخت این نمایش مورد هیچگونه حمایت مالی قرار نگرفتیم و از جایزه ۵۰۰ هزار تومانی ما تا بحال ۲۵۰ هزار تومان دریافت کرده‌ایم و جشنواره دانشگاهی کمک هزینه‌ای را برای دانشجو در نظر نمی‌گیرد طوری که دانشگاه، تئا‌تر دانشجوئی را تنها می‌گذارد و یک روز درمیان پوسترهای این اثر از دیوار دانشگاه برداشته می‌شود. 

لازم به ذکر است، نمایش "تهران بلگراد" در تالار مولوی هر شب در ساعت ۱۸ تا هشتم دی میزبان مخاطبان است.

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.