سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکرار/ به دنبال کاهش تولید "اتوبوس اسکانیا" در کشور؛

توقف پلاک گذاری "اسکانیا" به مدت 3 ماه/700 تن از کارگران کارخانه اتوبوس "عقاب افشان" بیکار شدند

کاهش توليد اتوبوس‌هاي اسکانياي کارخانه عقاب‌افشان باعث شده تا بيش از 700 نفر از کارگران ماهر و ساده اين واحد توليدي بيکار شوند اين کاهش توليد در پي تصادف 1دستگاه اتوبوس اسکانيا در جاده تهران – قم روي داده که بر اثر آن بيش از 40 نفر از مسافران اين اتوبوس در آتش سوختند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در پي بازديد گروهي از نمایندگان رسانه‌های جمعی از اين کارخانه مسئولان و مديران اين واحد توليدي براساس گزارشات کارشناسي شده به هيچ وجه قبول نمي‌کنند که تصادف و آتش‌سوزي اين خودرو در بزرگراه تهران - قم به خاطر نقص فني اتوبوس اسکانیا بوده است در عين حال رئيس پليس راهور ناجا علت اين حادثه را نقص فني و پایین بودن ايمني اتوبوس اسکانيا اعلام کرده و به همين خاطر پلیس راهور اجازه شماره‌گذاري به اتوبوس‌هاي ساخت اين کارخانه را نمي‌دهد.
 
رئيس پليس راهور ناجا:پلاک گذاری اتوبوس اسکانیا به مدت 3 ماه متوقف شد

در همين ارتباط اسکندر مومني رئيس پليس راهور ناجا در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص شماره‌گذاري اتوبوس‌هاي اسکانيا گفت: براساس گزارشات تمام تصادفات اتوبوس‌هاي اسکانيا به دليل نقص فني بوده و به همين خاطر اجازه پلاک‌گذاري تا سه ماه از اين واحد توليدي سلب شده است.
 
وي افزود: چنانچه نقص فني اين اتوبوسها رفع نشود توليد آنها متوقف می‌شود.
 
 مدير کارخانه اتوبوس‌سازی اسکانياي عقاب‌افشان:تمامی قطعات اتوبوس اسکانیا استاندارد است

اين اظهارات رئيس پليس راهور ناجا در حالي صورت مي‌گيرد که محمود براتي مدير کارخانه اتوبوس‌سازی اسکانياي عقاب‌افشان در جمع خبرنگاران گفت: پس از بروز تصادف کارشناسان سازمان استاندارد و نیز کارشناسانی از کارخانه اسکانیای سوئد برای بررسی وجود یا عدم وجود نقص فنی به این کارخانه آمدند.
 
وی افزود: پس از بررسی‌های مختلف مشخص شد که تمامی قطعات اتوبوس اسکانیا استاندارد است و نمی‌تواند عاملی برای روی دادن آتش سوزی باشد.  
 
طبق اظهارات مدیر کارخانه عقاب افشان و براساس گزارشاتی که سازمان استاندارد و نیز کارشناسان تصادفات ارائه دادند علت قطعی تصادف اتوبوس اسکانیا ترکیدگی لاستیک بوده و نه نقص فنی.  

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری: سازمان استاندارد کنترل و نظارت‌های دقیقی را بر استاندارد این خودروها اعمال می‌کند


عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری در خصوص استاندارد قطعات اسکانیا گفت: سازمان استاندارد چه در زمان تولید و چه در وقت ورود اتوبوس‌های ساخته شده به ناوگان حمل و نقل کشور کنترل و نظارت‌های دقیقی را بر استاندارد این خودروها اعمال می‌کند.  
 
هم چنین اکبری راد مدیر عامل شرکت عقاب افشان هم با بیان این که تمامی اتوبوس‌های تولید شده در این شرکت با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز تحت نظارت سازمان استاندارد تولید و به بازار عرضه می‌شود اظهار داشت: به هیچ وجه این شرکت از لاستیک و قطعات چینی در تولید اتوبوس‌های خود استفاده نمی‌کند بلکه تمامی قطعات مورد استفاده شده در ساخت اتوبوس‌های اسکانیا سوئدی، آلمانی و اروپایی می‌باشد.  
 
 مدیر شرکت عقاب افشان :هیچ موردی در فرآیند تولید خودروهای شرکت عقاب افشان مشاهده نشده که بتواند عامل آتش سوزی بعد از تصادف تلقی شود

این گزارش می‌افزاید پلیس راهور ناجا علت آتش سوزی در اتوبوس اسکانیا را نقص ایمنی در سیستم برق این اتوبوس اعلام کرده که در همین زمینه مدیر شرکت عقاب افشان با رد اظهارات پلیس راهور گفت: نحوه و محل نصب تابلو برق اصلی و کابل‌ها با نظم و ترتیب مطلوبی همراه با اطلاعات کافی در مورد قطعات برقی نصب می‌شود و طبق گزارشات کارشناسان سازمان استاندارد و نیز نماینده شرکت سوئدی اسکانیا، هیچ موردی در فرآیند تولید خودروهای شرکت عقاب افشان مشاهده نشده که بتواند عامل آتش سوزی بعد از تصادف تلقی شود.  
 
برپایه گزارش باشگاه خبرنگاران در برخی اظهارنظرها در مورد علت حادثه آتش سوزی اتوبوس اسکانیا گفته شده بود که باک اتوبوس‌های مذکور با کمترین شدت ضربه‌ای مشتعل می‌شود و در واقع غیراستاندارد بودن باک و نیز محل قرار گرفتن آن‌ها علت آتش سوزی بوده است.  
 
این در حالی است که براتی با بیان این که محل قرار گیری باک گازوئیل در بیش از 80 درصد از طراحی‌های اتوبوس‌ها در دنیا بر روی محور جلو است گفت: دلیل انتخاب این موقعیت مکانی برای قطعات مذکور ان است که بخشی از وزن، روی محور جلو قرار می‌گیرد و در عین حال بخشی از بار از محور عقب گرفته می‌شود.  
 
این گزارش می‌افزاید در بازدید خبرنگاران از خط تولید شرکت عقاب افشان مشاهده شد که هنگام ساخت اتاق، محافظ فلزی اضافه‌ای به شکل ضربدری نصب می‌شود که به گفته کارشناسان این محافظ اضافه در شب حادثه به دلیل شدت بالای تصادف نتوانسته از آسیب دیدگی باک گازوئیل جلوگیری کند.  
 
هم چنین پلیس راهور ناجا یکی دیگر از عوامل آتش سوزی اتوبوس اسکانیا را مربوط به استفاده از مواد اشتعال‌زا در این خودرو توسط شرکت عقاب افشان می‌داند که در این زمینه مدیر فنی کارخانه به خبرنگاران گفت: براساس آیین نامه سازمان استاندارد تمامی قطعات و موادی که در اتاق اتوبوس به کار برده می‌شود مورد تایید سازمان استاندارد کشور است.  
 
وی ادامه داد: هم چنین در اتاق اتوبوس از عایق‌های حرارتی استفاده می‌شود که "خودخاموش" است.
 
براتی در پایان از تمامی دست اندرکاران و مسئولان خواست برای جلوگیری از تعطیلی این کارخانه و نیز بیکار شدن کارگران این واحد تولیدی زمینه‌ای را فراهم آورند تا نقایص احتمالی اتوبوس‌های ساخت این کارخانه با همکاری و هم فکری کارشناسان ذیربط از میان برداشته شود.  
 
وی گفت: کارخانه عقاب افشان در حال حاضر قادر است با امکانات فعلی سالانه بیش از 1500 دستگاه اتوبوس تولید کند که بخشی از آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.  
 
وی افزود: با این ظرفیت تولید زمینه اشتغال کارگران ماهر و غیرماهر در این کارخانه فراهم است ولی ممانعت از شماره گذاری اتوبوس‌های تولید شرکت عقاب افشان در حال حاضر موجب شده تا این واحد تولیدی با روند نزولی تولید روبه رو باشد.  
 
مدیر کارخانه عقاب افشان اظهار داشت: در نتیجه روند نزولی تولید، بیش از 700 نفر از کارگران این واحد تولیدی فعلا بیکار شده‌اند که اگر این روند ادامه یابد به طور قطع کارگران بیشتری در این کارخانه شغلشان را از دست خواهند داد.  
 
وی ادامه داد:  جا دارد مسئولان و کارشناسان ذیربط با بررسی‌های کارشناسی استانداردهای لازم جهت ایمنی بیشتر این خودروها را طی دستورالعملی اعلام کنند تا تنها واحد تولیدی اتوبوس در خاورمیانه بتواند همچنان مثل گذشته علاوه بر تامین نیاز بازار کشور، صادرات موفقی نیز داشته باشد.
انتهای پیام/ 



برچسب ها: اتوبوس ، شرکت ، اسکانیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.