سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نورالله مرادی تاکید کرد

مخاطب شناسی مهم‌ترین اصل در تدوین فرهنگ‌نامه‌ها

دکتر نورالله مرادی در نشست ترویج کتاب‌خوانی با عنوان «کتاب‌های مرجع و خواندن» بر توجه به مخاطب شناسی و ساختارشناسی در تدوین فرهنگ‌نامه‌ها تاکید کرد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دکتر مرادی با بیان این مطلب گفت: منابع مرجع با کنجکاوی افراد و جامعه رابطه مستقیم دارد و هر چه جامعه‌ای کنجکاوتر باشد به طور طبیعی سوال‌های بیشتری ایجاد می‌شود که نیاز به کتاب‌های مرجع بیشتری است. 

وی افزود: باید تلاش کنیم حس کنجکاوی را در کودکان افزایش دهیم تا برای یافتن پاسخ مورد نیاز خود به کتاب‌های مرجع مراجعه کند.

مرادی خاطر نشان کرد: پیش از تدوین یک منبع مرجع باید برای آن برنامه‌ریزی شود و اولین گام برنامه‌ریزی هم مخاطب‌شناسی است و برای گردآوری فرهنگ‌نامه برای کودکان باید نیازهای او ترسیم و براساس نوع نیاز و میزان توانایی‌اش برنامه‌ریزی شود. 

این نویسنده، دانش‌نامه‌ حجم کم و ارجاع‌ زیاد را یکی از ویژگی‌های منابع مرجع خوب عنوان کرد و گفت: این کار به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر به مطالب مورد نیاز خود دست پیدا کنند به عنوان مثال مدخل اقتصاد در دایره‌المعارف مصاحب یک ستون و نیم است اما اگر همه‌ی مقاله‌هایی را که این مدخل به آن‌ها ارجاع داده شده را نگاه کنیم نزدیک به 50 صفحه است و مراجعه کننده به آسانی می‌تواند به آن‌چه نیاز دارد دست پیدا کند.

مرادی آخرین ویژگی مهم در کتاب‌های مرجع را شکل ظاهری عنوان کرد و افزود: از آن جایی که کتاب‌های مرجع باید صحافی محکم داشته باشد صفحه‌آرایی و تصاویر مناسب با شرایط مخاطب و حتی نوع کاغذ و چاپ نیز اهمیت زیادی دارد.

مردادی هم‌چنین افزود: پویایی یک جامعه با تعداد منابع مرجع آن رابطه مستقیم دارد و اگر بخواهیم جامعه‌ پویایی داشته باشیم باید گستره فرهنگ‌نامه‌ها وسیع‌تر شود چرا که دایره‌المعارف‌ها آیینه میزان رشد فرهنگی جامعه است.



انتهای پیام/ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.