سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا نمره می تواند توانایی های واقعی افراد را منعکس کند؟

تمره در اکثر اوقات نمی تواند مبنای واقعی برای تشخیص توانایی های دانش آموز یا دانشجو باشد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛  عوامل متعدد و زیادی می تواند بر روی نمره دانش آموزان یا دانشجویان اثر منفی بگذارد که از جمله آن می توان شرایط جسمی، روانی، بیماری ها، اتفاقات خاص، دور بودن از خانواده، استرس و وسواس، شرایط برگزاری امتحان و... اشاره کرد؛ بر همین مبنا نمی توان نمره را ملاک واقعی برای تشخیص توانایی های افراد قرار داد.

دکتر محمد حسن نادری متخصص روانشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نمره می تواند در اکثر اوقات مبنای ارزشیابی درست و دقیقی برای تشخیص توانایی های یک فرد  دانش آموز یا دانشجوی محسوب شود زیرا نمره طریق امتحان سنجیده میشود و امتحان یک بار در پایان  ترم یا  دوره آموزشی می تواند برگزار شود.

وی در ادامه به عوامل متعدد محیطی که بر روی خود به هنگام امتحان اشاره  کرد وگفت: شرایط جسمی، سلامت روانی و بیماری می تواند بر روی فرد به هنگام امتحان تاثیر بگذارد و همچنین اتفاقات خاص که به هنگام نزدیک شدن امتحانات پیش آمده می تواند بر روی فرد تاثیر منفی و ناخوشایندی بگذارد.

 نادری همچنین خاطر نشان کرد: از دیگر شرایط محیطی که بر روی فرد  به هنگام امتحان تاثیر منفی می گذارد استرس و اضطراب وی است و همچنین ویژگی های شخصیتی مانند وسواس بودن وی تواند سبب شود که دانشجو یا دانش آموز سوالات اول  امتحان مثلا بین یک تا سه را به صورت ریز ریز پاسخ داده ومتاسفانه نتواند به آخرین سوالات امتحانی برسد.

 این متخصص روانشناس تصریح کرد:  از دیگر عوامل محیطی که بر روی فرد تاثیر منفی به هنگام امتحان باقی  خواهد گذاشت این است که دانش آموز یا دانشجو درس را بصورت کامل عملی فرا گرفته  است اما نمی تواند بر روی برگه امتحانی پیاده کند و همچنین در صورتی که  تدریس به شیوه مناسبی ارائه نشود می تواند  تاثیر منفی بر روی فرد دانشجو دانش آموز باقی بگذارد.

وی گفت: در تصریح سوالات امتحانات گاهی سوء نگری استاد یعنی نگرش مثبت یا منفی روی دانشجو یا دانش آموز موثر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهترین روش برای امتحانات پایان  ترم ارزیابی به دو روش انجام شود یا امتحان پایان ترم تبدیل به امتحانات کوچکتر در طول ترم یعنی امتحانات میان ترم شود که  به آن ارزشیابی تكويني گفته می شود  که مثلا دو تا سه هفته یک بار صورت بگیرد و روش دیگر امتحانات  پایان ترم به صورت ترکیبی از امتحانات و کار عملی و فعالیت های کلاسی دانشجویان  دانش آموز باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: توانایی ، دانشجو ، مبنای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.