سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالجبار کاکایی: حراست از زبان فارسی وظیفه تلویزیون است

عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرای سریال‌هایی چون "دلنوازان"، "سال‌های مشروطه" و "بچه‌های نسبتا بد" از نقش ترانه در تیتراژ می‌گوید.

عبدالجبار کاکایی ترانه سرا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران راجع به ترانه‌سرایی برای تیتراژ سینما و تلویزیون گفت: واقع امر این است که پیرامون این موضوع بنده نه پژوهش کرده و نه اطلاعات کافی دارم جز اینکه تعدادی از ترانه‌هایم به عنوان تیتراژ در فیلم‌های سینما و سریال استفاده شده است.
 
وی در ادامه افزود: بنده هیچ وقت از فیلم به عنوان عصا استفاده ننموده‌ام که ترانه‌ام به آن تکیه کرده تا به مخاطب انتقال پیدا کند و بیشتر به استقلال ترانه فکر کرده‌ام و آن قدر پیرامون موضوع فیلم کنجکاو نبوده‌ام.
 
او ادامه داد: من همین که متوجه شدم اثر یک ملودرام اجتماعی است احساس را پیرامون آن به نگارش درآورده‌ام که عموما هم تطبیق پیدا کرده است.
 
این ترانه‌سرا در ادامه اشاره کرد: تا به حال ه عنوان سازنده تیتراژ فیلم تجربه‌ای به دست نیاورده‌ام اما آنچه که مشخص است تیتراژ در انتقال مفاهیم فیلمنامه به مخاطب باید نقش مکمل را داشته باشد.
 
کاکایی مطرح کرد: خیلی‌ها سعی می‌کنند تعابیر و کلماتی را به کار ببرند که مکمل فیلم بوده و به خاطر آورنده فیلم باشد و بعضی‌ها نیز به توانایی خود کلام تکیه می‌کنند بیننده حتی اگر هیچ احساس هم‌خوانی بین ترانه و فیلم نکند باز هم از استقلال متن خوبی که عرضه می‌شود و موسیقی زیبا و صدای قشنگی که پخش می‌شود لذت کافی را برده و به عنوان اثر هنری در فیلم می‌پذیرند.
 
ترانه‌سرای سریال دلنوازان در ادامه اشاره داشت: در هر صورت شکل علمی تیتراژ این است که در پایان با ذهن مخاطب بازی کرده که در سریال باید مخاطب را معلق نگه دارد و انتهای فیلم را برای وی پیش بینی نکند و به تعلیقی که سازنده و کارگردان میل دارند در فیلم باشد کمک کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: در فیلم سینمایی نیز باید نقطه پایان و نتیجه‌گیری موکد به غیر از حرفه‌هایی باشد که کارگردان در تصویر زده و به عبارتی ترانه‌ موسیقی تیتراژ باید نقش یک موعظه‌گر کلامی را ایفا کند.
 
کاکایی در پاسخ به اینکه چرا گاهی اوقات موسیقی تیتراژ بیشتر ازخود سریال دیده می‌شود عنوان داشت: این اتفاق بیش از اینکه به ضعف فیلم مربوط باشد به قوت موسیقی بازمی‌گردد زیرا ترانه یک ژانر کوتاه شنیداری است که طبیعتا بیشتر شنیده می‌شود.
 
ترانه‌سرای سریال بچه‌های نسبتا بد عنوان کرد: توصیه بنده به همه عوامل تشکیل دهنده تیتراژ یک اثر این است که از فیلم به عنوان ابزار استفاده نکنند یعنی حتی‌الامکان ارتباط کلامی را با فیلم کم کنند.
 
کاکایی در ادامه گفت:اگر چه این اختلاف بین کارگردان و آهنگساز وجود دارد که کارگردان دوست دارد ترانه در خدمت سریال باشد و حتی اگر شد اسم سریال نیز به نوعی درون ترانه باشد اما عوامل موسیقی دوست ندارند این اتفاق بیافتد.
 
این ترانه‌سرا افزود: آهنگساز گاهی اوقات در تغییر ترانه پیشنهادهایی می‌دهد اگرچه متن دیگر زیبایی خود را دارا نیست اما از نظر اجرا توسط خواننده قوی‌تر می‌شود اینجاست که ترانه‌سرا باید سرسختی را کنار بگذارد.
 
کاکایی در ادامه عنوان کرد: بنده ترجیحا دوست دارم قبل از اینکه ترانه اجرا شود بفهمم که چه کسی آن را می‌خواند و در صورتی که وی را نشناسم می‌روم تا صدایش را بشناسم و به توانایی‌های وی در اجرا دقت کرده تا متوجه شوم که چه کلمات و هجاهایی را راحت ادا کرده و می‌تواند بخواند.
 
ترانه‌سرای سریال "راز یک خانه" مطرح کرد: مهم‌ترین دلیل اینکه "روزبه بمانی"، "افشین یداللهی" و "نیلوفر لاری‌پور" کارهایشان بیشتر شنیده می‌شود این است که آنها کارهایی خوب و آبرودار ارائه می‌کنند.
 
وی در ضمن این مطلب افزود: دلیل بعدی تهیه کننده ها هستند به عنوان سرمایه‌گذار که حاضر به ریسک کردن نیستند.
 
به طرو مثال اگر ترانه‌سرایی ترانه‌ای را نوشته باشد که شورای تلویزیون از آن یک ایراد دستوری بگیرد برای تهیه کننده دردسر بزرگی درست کرده است.
 
کاکایی در پاسخ به اینکه چرا یکی از پرکارهای تلویزیون بوده است عنوان کرد: شورای تلویزیون به اشعار فرستاده شده از طرف ما آشنایی دارند و هیچ ایراد فنی نمی‌توانند از ترانه‌های ما بگیرند و ترجیح می‌دهند این کار ساخته شود.
 
کاکایی در پایان اشاره کرد: این سخت گیری حق شورای تلویزیون است زیرا حراست از دستور زبان فارسی وظیفه تلویزیون است گرچه ممکن است در یک ترانه حس‌های خوبی وجود داشته باشد ولی اگر از لحاظ ادبی نارس باشد از فیلترینگ شورا به هیچ وجه رد نخواهد شد.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.