سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمازون چطور قرارداد سیا را از آن خود کرد؟

«جف بزوز»، مالک جدید «واشنگتن پست»، بنیانگذار و مدیرعامل سایت اینترنتی «آمازون» است که اخیرا قراردادی 600 میلیون دلاری با سیا امضا کرده است. اما مقاله‌های این روزنامه در مورد سیا، از این حقیقت که تنها مالک این روزنامه، مالک اصلی آمازون، یکی از شرکای تجاری سیا است، حرفی به میان نمی‌آورند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "نورمن سولومون" می‌نویسد: وظیفه رسانه‌های خبری این است که مردم را از تضاد منافع آگاه کنند، نه اینکه خود به مظهری از این تضاد تبدیل شوند. اما در حال حاضر، مالک روزنامه "واشنگتن پست" معامله بزرگی را با "آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا" (سیا)، انجام داده است، درحالیکه خوانندگان این روزنامه ــ که مرتبا اخبار مربوط به سیا را پوشش می‌دهد ــ از این موضوع بی‌خبرند.

*** آمازون چطور قرارداد سیا را از آن خود کرد؟
«جف بزوز»، مالک جدید «واشنگتن پست»، بنیانگذار و مدیرعامل سایت اینترنتی «آمازون» است ــ که اخیرا قراردادی 600 میلیون دلاری با سیا امضا کرده است. اما مقاله‌های این روزنامه در مورد سیا، از این حقیقت که تنها مالک این روزنامه، مالک اصلی آمازون، یکی از شرکای تجاری سیا است، حرفی به میان نمی‌آورند.
حتی برای یک مولتی میلیاردر مانند «بزوز» نیز، 600 میلیون دلار معامله بزرگی محسوب می‌شود. این مبلغ حتی از دوبرابر مبلغی که «بزوز»، 4 ماه پیش برای خرید «واشنگتن پست» پرداخت کرد هم بیشتر است. پیشنهاد آمازون، مبلغ کمی نبود اما به هرحال قرارداد سیا را از آن خود کرد و قرار است که طبق این قرارداد، زیرساخت «ابری» پیشرفته‌ای را برای سیا ایجاد کند. 

*** آمازون در آینده نیز به دنبال بستن قراردادهای بیشتر با سیا خواهد بود
«بزوز»، شخصا و به طور علنی، به دنبال جلب مشتری برای شرکت «خدمات اینترنتی آمازون» است و بدیهی است که آمازون در آینده نیز به دنبال بستن قراردادهای بیشتری با سیا خواهد بود. ماه گذشته، سایت آمازون، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال رابطه‌ای موفقیت آمیز با سیا است. از این رو، درصورتیکه روزنامه «بزوز»، کمتر موجب رنجش و ناراحتی سیا شود و بیشتر از او چاپلوسی کند، وی به عنوان مالک بخش اعظم سایت «آمازون» و تنها مالک روزنامه «واشنگتن پست»، سود بسیار بیشتری به دست خواهد آورد.

*** سابقه بد آمازون در خوش خدمتی به دستگاه امنیت ملی
آمازون در خوش خدمتی به دستگاه امنیت ملی دولت آمریکا، سابقه بدی دارد. به دنبال انتشار تلگراف‌های وزارت امور خارجه آمریکا توسط ویکی لیکس، ( FAIR)، گروه دیده بان رسانه‌ها افشا کرد که:‌ «ویکی لیکس از (AWS)، سرویس میزبانی وب آمازون خدمات و پشتیبانی دریافت می‌کرد و به رغم منافع عمومی افشاگری‌های ویکی لیکس، سایت آمازون، ارائه خدمات به ویکی لیکس را قطع کرد.» 

*** طوماری که از واشنگتن پست می‌خواهد خوانندگان خود را در مورد داشتن رابطه با سیا مطلع کند
چند روز پیش، پایگاه اینترنتی «RootsAction.org»، طوماری راه‌اندازی و در آن اعلام کرد که: «روزنامه واشنگتن پست در پوشش‌های خبری خود از سیا، باید مردم را از این حقیقت که تنها مالک واشنگتن پست، مالک بخش اعظم سایت آمازون است و در حال حاضر نیز به طور مستقیم، سود بسیار هنگفتی را از معامله با سیا به دست آورده است، باخبر کند.» تاکنون بیش از 15000 هزار نفر این طومار را امضا کرده‌اند و بسیاری از آنها در نظرات خود، بر باور رایج در مورد اصول روزنامه نگاری، تاکید داشتند.
این روزنامه، در عین حال که رسانه‌ای قدرتمند در پایتخت آمریکا به شمار می‌رود، نهادی ملی و جهانی است. میلیون‌ها نفر هر روز آن را می‌خوانند و صدها روزنامه دیگر نیز مقاله‌ها و بخش‌هایی از آن را دوباره چاپ می‌کنند؛ در حالیکه در سراسر دنیا نیز خواننده‌هایی دارد.

*** شهروندان آمریکایی باید از این تضاد منافع باخبر گردند
تبلیغات عمدتا به الگوهای حذف و تکرار وابسته است. اگر واشنگتن پست در پوشش خبری خود از سیا، حاضر می‌شد که از روابط مالی مالک خود با سیا پرده بردارد، می‌توانست تا اندازه‌ای چگونگی عملکرد قدرت را در آمریکا روشن سازد. روزنامه نگار حرفه‌ای، «رابرت دبلیو مک چسنی» در این باره می‌گوید: «واشنگتن پست، بدون شک روزنامه سیاسی مرجع آمریکا به شمار می‌رود و نحوه پوشش دهی دولت توسط این روزنامه، دستور کار جهت تعادل رسانه‌های خبری را مشخص می‌کند. شهروندان آمریکایی باید از این تضاد منافع، و توسط خود این روزنامه مطلع گردند.»

*** عامل نفوذی سیا، مالک اصلی واشنگتن پست
«مک چسنی» در بیانیه‌ای که توسط «موسسه صحت عمومی» منتشر شد، افزود: اگر برخی از دشمنان رسمی آمریکا در وضعیتی مشابه به این قرار می‌گرفتند ـــ مثلا مالک روزنامه‌ای مهم در کاراکاس، در ازای قرادادی محرمانه، 600 میلیون دلار از دولت مادورا دریافت می‌کرد ـــ خود روزنامه واشنگتن پست، این روزنامه را به باد انتقاد می‌‌گرفت و دولت را به خاطر مضحکه کردن آزادی مطبوعات، محکوم می‌کرد.»
سایر تحلیلگران حوزه‌های رسانه و اطلاعات نیز نظرات خود را در رابطه با این موضوع، اعلام کردند. «ری مک گوون»، یکی از مقامات سابق سیا گفت: «آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم، در اصطلاح جاسوسی، به آن «عامل نفوذی» گفته می‌شود که اکنون مالک واشنگتن پست است و منافع مالی هنگفتی را در صورت خوشخدمتی به سیا، از آن خود خواهد کرد. به عبارت دیگر، دو بازیگر عمده، در یک همکاری آشکار، امنیت ملی آمریکا را تغذیه می‌کنند.»

*** سردبیران و گزارشگران واشنگتن پست، از رابطه مالی سیا و «بزوز» کاملا باخبرند
«جان هانراهان»، گزارشگر سابق واشنگتن پست و بسیاری از نهادهای خبری دیگر، گفت: «این خیلی ساده است. خوانندگان روزنامه واشنگتن پست، که دائما در مورد سیا گزارش می‌دهد، این حق را دارند که بدانند «جف بزوز»، مالک این روزنامه، از طریق آمازون، قراردادی 600 میلیون دلاری را با سیا امضا کرده است. حتی در صورت افشای این مسئله هم مردم نباید کاملا مطمئن باشند که گزارش‌های سختگیرانه و واقعی در مورد سیا دریافت می‌کنند. چیزی که مسلم است، سردبیران و گزارشگران این روزنامه می‌دانند که «بزوز»، مالک بخش اعظم سایت آمازون، با حفظ روابط خوب خود با سیا، سود مالی بسیاری عایدش خواهد شد و این مسئله، پیام روشنی را به حتی سرسخت‌ترین خبرنگاران می‌رساند که بد جلوه دادن سیا در نظر افکار عموم، نمی‌تواند حرکت حرفه‌ای خوبی برای آنها به شمار برود.»

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.