سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمار نگران کننده مرگ حیات وحش؛

مرگ 64 پلنگ طی شش سال گذشته/ سالی ده پلنگ

معاون محیط طبیعی محیط زیست کشور با اعلام این خبر گفت: عمده علت تلفات پلنگ حوادث جاده‌ای بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران کیخا در جمع خبرنگاران گفت: طی شش سال گذشته 64 پلنگ به طور متوسط سالی ده‌ قلاده بر اثر عواملی چون حوادث جاده‌ای، مار‌گزیدگی،‌طعمه مسموم و درگیری با انسان تلف شده است.
 
وی با اشاره به تخریب زیستگاه‌های این گونه با‌ ارزش توسط پروژه‌های عمرانی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از پروژه‌هایی که اجرا می‌شود ملاحظات زیست محیطی با دقت انجام نمی‌شود و از این رو شاهد از بین رفتن زیستگاه‌ها کوچک شدن و محدود شدن‌زیستگاه حیوانات شده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از حیوانات بزرگ جسته که در یک وسعت زیادی زندگی می‌کنند هنگام تردد با این موانع برخورد کرده و از بین می‌روند.
 
کیخا با اشاره به آموزش جوامع محلی و فرهنگ سازی ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده همچنین مکاتبات خوبی با وزارت راه و شهر‌سازی واستان‌ها داشته‌ ایم تا با روش‌هایی که در همه جای دنیا مرسوم است نقاط حادثه خیز حیات وحش مشخص شود.
 
معاون محیط طبیعی کشور با اشاره به بهره گیری از توان نخبگان در زمینه حفاظت از محیط  زیست با یکی از نخبگان ایرانی که مطالعاتی هم در آمریکا داشته جلسه داشته‌ایم و مقرر شد یک مطالعه جامع در خصوص کلیه زیستگاه‌های کشور در خصوص نحوه‌ی اتصال زیستگاه‌های پراکنده انجام دهد.
 
کیخا در پاسخ به سوال خبرنگارما در خصوص تعهد وزارت راه و شهر سازی در احداث زیر گذر و روز گذر برای حیات وحش گفت: متاسفانه این امر محقق نشده است چرا که اگر می‌شد  شاهد این حوادث نبودیم.
 
وی جاده سازی در جنگل گلستان را مخرب محیط زیست عنوان کرد و گفت: در بسیاری از پروژه‌ها توجهی به زیست محیطی صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال جاده‌ای که در جنگل گلستان احداث شد و از درون جنگل می‌گذرد را می‌بینیم بدون هیچ علائمی این نکته به نظر می‌رسد شاید از ابتدا نباید این جاده کشیده می‌شد.
 
معاون محیط طبیعی محیط زیست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص عدم رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه ها خاطر نشان کرد: بر اساس قانون هر طرحی که اجرا می‌شود باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد اما گاهی می‌بینیم گزارشی که در ابتدا دستگاه‌های مذکور ارائه می‌دهند با چیزی که در انتها اجرا می‌شود متفاوت است.

انتهای پیام/
برچسب ها: معاون ، محیط ، شش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۴۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۲
http://www.mehrnews.com/detail/News/1781910
مرگ 71 قلاده پلنگ ایرانی در چهارسال گذشته/شکار عامل اصلی مرگ و میرها-
70 درصد این مرگ و میرها ناشی از شکار و استفاده از طعمه مسموم و 18 درصد باقیمانده به دلیل تصادفات جاده ای بوده است.
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۲
متاسفم
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۲
سرکار خانم دکتر ابتکار اظهار نظری بفرمایید آخه ؟!!!
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۲
به نظرم در حراست از حيات وحش كوتاهي ميشود اين همه كشته شدن پلنگ در 6سال واقعا جاي تعجب و تاسف دارد.