سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

استفاده از 5 تا 10 هزار زالو در کلینیک‌های آذربایجان شرقی

مدیرامور شیلات و آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ماهانه بین 5 تا 10 هزار مورد از زالو‌ها در کلینیک‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر از منابع آبی صید می‌شوند و حتی به کشورهای همجوار نیز صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، صمدزاده در نخستین دوره آموزشی تکثیر و پرورش زالو در تبریز با بیان اینکه شتاب توسعه پرورش آبزیان درآذربایجان‌شرقی، مطلوب بوده است، اظهار کرد: با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه و با 120 سد خاکی کوچک و بزرگ، 66 رودخانه دائمی و فصلی، 2500 رشته چشمه و قنات و 20 هزار حلقه چاه، استان از ظرفیت بالایی در توسعه آبزی پروری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی مطرح باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با راه‌اندازی بیش از 450 مرکز پرورش ماهی و7 مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی، تولید ماهی پرورشی استان در سال 91 به بیش از 4 هزار و 565 تن رسیده است، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این میزان در سال‌جاری به مرز 5 هزار تن خواهد رسید.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در استان 2 هزار و 420 تن ماهی قزل آلا و 2 هزار و 150 تن ماهی گرم آبی پرورش داده می شود و می‌توان گفت شتاب توسعه شیلات با وجود اینکه استان ما غیرساحلی است، در سال‌های اخیر بسیار مطلوب بوده به گونه‌ای که در این سال‌ها سرمایه‌گذاری درحوزه‌های شیلات افزایش یافته و درحال حاضر به عنوان یک فعالیت اقتصادی و مولد در بین سرمایه‌گذاران و جوانان جویای کار مورد استقبال قرار گرفته است.

صمدزاده افزود: اهداف حوزه شیلات سازمان بر دو محور توسعه از طریق افزایش تولید در واحد سطح مزارع موجود با استفاده از مکانیزاسیون و توسعه سطح استخر با استفاده از استخرهای ذخیره موجود کشاورزی استوار است.

وی اضافه کرد: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور 8.5 کیلوگرم و متوسط جهانی آن 16 کیلوگرم است که با اقدامات انجام یافته مصرف سرانه استان از 100 گرم در سال 1372 به مرز 5 کیلوگرم در سال 1392 ارتقاء یافته است.

صمدزاده اظهار کرد: با توافق به عمل آمده با شرکت آب منطقه ای استان مجوز حفر 400 حلقه چاه سطحی با استفاده از آب زیر قشری رودخانه‌های دائمی آذربایجان‌شرقی در حاشیه رودخانه‌های ارس، قزل‌اوزن، قرانقو و آیدوغموش اخذ شده است.

وی گفت: 100 مورد از این چاه‌ها توسط متقاضیان در مراحل مختلف استعلامات و اخذ مجوزها پیگیری می شود که 30 مورد مجوز چاه اخذ شده که یا حفر شده‌اند و یا در حال حفر می باشند و در مجموع 6 مزرعه در حال احداث بوده و 3 مزرعه به راه‌اندازی رسیده است.

صمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر در 5 سد استان و در 250 دستگاه قفس 8 هزار تنی ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود، افزود: با مجوزی که برای سد خداآفرین اخذ شده است ظرفیت حداقل استقرار 500 قفس با توجه به ظرفیت سد ایجاد شده است.

وی از ایجاد مجتمع پرورش ماهیان زینتی در پارک یک هزار هکتار تبریز خبر داد و افزود: این پروژه مراحل اداری را طی کرده و پروانه تاسیس آن صادر شده و در حال اخذ تسهیلات است.

صمدزاده به پروژه پرورش ماهیان خاویاری در قفس برای نخستین بار در کشور در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: گونه فیل‌ماهی‌های پرورش یافته در سد ارسباران در محدوده شهرستان کلیبر در عرض 28 ماه گذشته از 100 گرم به 7 کیلو گرم رسیده‌اند که با توجه به نتایج پروژه های مشابه در جهان نتایج بسیار مثبتی در برداشته است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با هدف ایجاد اشتغال، درآمدزایی، عدم آسیب رسانی به منابع آبی و افزایش سلامت مردم، توسعه صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی در آذربایجان‌شرقی دنبال می‌شود، افزود: 600 گونه زالو در دنیا شناخته شده است که تنها 10 گونه آن کاربرد درمانی دارد که مهمترین آن زالوی طبی با نام زالوی هیرود و مریسینالیس می‌باشد که در طبیعت ایران یافت می‌شود.

وی با بیان اینکه زالو در افزایش گردش خون، برطرف ساختن چین و چروک صورت، مشکلات پوستی، بهبود زخم و کاهش تورم لثه‌ها موثر است، افزود: ماهانه بین 5 تا 10 هزار مورد از آن در کلینیک‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر از منابع آبی صید می‌شوند و حتی به کشورهای همجوار نیز صادر می‌شود.

صمدزاده از برنامه‌ریزی این سازمان برای تکثیر و پرورش 100 هزار قطعه زالوی طبی در آذربایجان‌شرقی تا پایان سال خبر داد و افزود: با عنایت به گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش این گونه امید است با توسعه پرورش زالو شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش در آمد اقتصادی روستائیان در آذربایجان‌شرقی باشیم./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.