سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الزهار: اصطلاح "بهار عربي" مطرود است

رهبر بلندپایه جنبش حماس اعلام کرد : من چیزی به نام بهار عربی را قبول ندارم بلکه صحیح آن "بیداری اسلامی" است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "محمود الزهار" در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی المنار از نوار غزه گفت: اختلاف میان گروه های فلسطینی روبه افزایش است. این اختلافات از قدیم حتی از قبل از سال 1948 وجود داشته است. تنش های بی حد و مرزی از همان ابتدا میان گروه های فلسطینی وجود داشته است. این تنش ها و اختلافات حتی در سال 1964 زمانی که سازمان آزادیبخش فلسطین ساف در اردن با توافق جمال عبدالناصر رییس جمهور مصر و ملک حسین پادشاه اردن تشکیل شد نیز وجود داشت. در همین سال بود که جنبش فتح تشکیل شد. ساف یک سازمان و فتح سازمانی دیگر بود.زمانی که فتح در سال 1978 بر ساف سلطه یافت بین این جنبش با گروه های چپ ، اردن و سوریه در دوره ریاست جمهوری حافظ اسد مشکلات زیادی پدیدار شد. حماس در همه این موارد دور ماند و مداخله نکرد. در سپتامبر سیاه دخالتی نداشت. حماس در آن زمان نیز وجود داشت. نام نخستین گروه حماس ، مجتمع اسلامی و گروه اسلامی یا جنبش اسلامی بود. حتی از همان آغاز یک جنبش مقاومت بود. مسلح نبود. بلکه یک جنبش مقاومت تبلیغاتی بود. حماس از سال 1987 تا سال 1993 حزبی تبلیغاتی بود. از این زمان به بعد حالت مسلحانه به خود گرفت و ما در تبعید بودیم. مقاومت در اساس یک تفکر است و مبارزه مسلحانه نیز بخشی از این تفکر است. ما هیچ نقشی در بروز اختلافات ( فتح و حماس ) نداشتیم. ولی وقتی ما در سال 2005 وارد عرصه انتخابات شهرداری ها و در آن پیروز شدیم ، در این زمان جنبش فتح تلاش کرد از نتایج انتخابات رهایی باید و به رخ دادن تقلب در انتخابات متوسل شد. وقتی در سال 2006 پیروز شدیم فتح مخالفت کرد با این که با ما در تشکیل دولت و حکومت مشارکت کند. بقیه گروه های فلسطینی شریک فتح در حکومت فلسطین نیز با ما همراهی نکردند. ما پنج هفته صبر کردیم و پیشنهاد تشکیل دولت وفاق ملی را دادیم ولی باز هم رد کردند. بعد از توافق مکه نیمی از دولت را به آنان تحویل دادیم و سمت معاون نخست وزیری را نیز در اختیار آنان گذاشتیم ولی علیه دولت مردمی حماس کودتا کردند تا از آن رهایی یابند. نتیجه مقابله میان دو طرف این شد که نیروهای وابسته به فتح شکست خوردند و فرار کردند. بنابراین آنان مسئول این شکاف و اختلاف هستند. آنان کرانه باختری را از بدنه حکومت حماس مصادره و سرقت کردند. آنان شورای قانونگذاری فلسطین را تعطیل کردند. بنابراین ما عامل آن نبودیم که خود را سرزنش کنیم ولی خب قربانی شدیم. ولی برخی رسانه های مغرض فلسطینی و غیر فلسطینی به گونه ای می نویسند و وانمود می کنند که حماس یک جنبش کودتاگر است. ولی نمی خواهند به این حقیقت اذعان کنند که کودتاگران اصلی آنان ( مقامات وابسته به فتح ) هستند.

وی افزود: من ملاحظاتی درباره اصطلاح «بهار عربی» دارم. این یک اصطلاح سیاسی ویران کننده است. ما از همان آغاز درباره آن هشدار دادیم. بهار بعد از آن تابستان ، بعد هم پاییز و در نهایت زمستان دارد. من معتقدم این اصطلاحی آمریکایی است. من معتقدم که تحولات عربی به معنای واقعی کلمه یک « بیداری اسلامی » است. بیداری اسلامی است و برخی نمی خواستند که از آن به عنوان بیداری اسلامی یاد شود نام « بهار عربی » را روی آن گذاشتند. ببینید وقتی که انتخابات در مغرب برگزار شد اسلام خواهان در آن پیروز شدند. در تونس نیز اسلام خواهان به قدرت رسیدند. در لیبی و مصر نیز اوضاع مشابه بود. در فلسطین و در هر مکان دیگری این اسلام خواهان بودند که پیروز شدند. بنابراین این تحولات یک بیداری اسلامی واقعی با همه صفات و نشانه های روز است. حماس در همه دوره های سیاسی مصر وجود داشته است. در دوره سادات بود ، در دوره مبارک بود. حماس پدید آورنده انتفاضه نخست است. سالروز تاسیس آن مصادف با سالروز انتفاضه نخست فلسطینیان است. رهبران حماس که در تبعید بودن همواره مقاومت کردندو پس از بازگشت بازهم مقاومت کردند . ما هر گز دست از مقاومت برنداشته ایم و از اصول خود کوتاه نیامده ایم بلکه یک نمونه موفق از یک گروه واقعی مقاومت هستیم. بنابراین ادامه موجودیت ما به چیزی به نام بیداری اسلامی از نظر ما و بهار عربی از نظر دیگران بستگی ندارد. موجودیت ما به سازمان های سیاسی و افراد پیرامون مان بستگی ندارد. قاطعانه می گویم که ما در امور داخلی عربی دخالت نکرده ایم. آن چه که در مورد دخالت ما در مصر گفته می شود دروغ محض ، افترا و بی اساس است. من در مصاحبه ای که با روزنامه الوطن داشتم در این خصوص به طور مفصل سخن گفتم. البته متهم کردن حماس به دخالت در امور داخلی عربی به خصوص مصر با اهدافی صورت می گیرد. از جمله آن ها این است که حماس از سوی آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد. نظام حاکم بر مصر نیز می گوید با تروریسم مبارزه می کند. بنابراین می خواهد بین گروه اخوان المسلمین مصر و جریان اخوانی در حماس ارتباط دهد تا بگوید که در حال مقابله با تروریسم است. در واقع دولت مصر در حال مبارزه وهمی و تخیلی با تروریسم وابسته به حماس در سینا است. ولی نام یک تروریست وابسته به حماس که در سینا بازداشت شده است را ذکر کنید. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نام یک عملیات را که حماس در آن دخالت داشته است را نام ببرید. این که گفته می شود محمد مرسی رییس جمهور معزول مصر برای حماس جاسوسی کرده است چگونه می تواند صحت داشته باشد. مرسی که در زندان بوده و چگونه این کار را کرده است. یعنی نیروهای حماس از ده ها سد معبر و مرکز ایست و بازرسی عبور کرده اند و خود را به مرسی رسانده و اطلاعات دریافت کرده اند.؟ اصلا زندان وی مشخص نبود که کجاست. درباره موضع حماس در قبال بحران سوریه باید بگویم که ما چه دخالتی کردیم. ما باید بین دو موضع تفاوت قائل بشیم. نخست موضع جنبش حماس و رهبران تصمیم گیرنده آن است دوم موضع فلسطینیان ساکن سوریه که تعدادی حامی این طرف و گروهی دیگر طرفدار دیگری شدند. خب یک مورد به من بگویید که حماس اعلام کرده باشد از یک گروه درگیر در سوریه در مقابل طرف دیگر حمایت می کند. مشکل ما این است که ما نمی خواهیم قطب نما و قبله نمای خود را از مقاومت در مقابل صهیونیست ها و مقابله با رژیم اشغالگر اسراییل به سمت و سوی دیگری سوق دهیم تا نیرو و قدرت ما به تحلیل نرود. این چیزی است که ما در اردن در سپتامبر سیاه انجام دادیم. در لبنان و در سوریه نیز انجام داده ایم. بنابراین حماس در خصوص بحران سوریه چه موضعی داشته است که به خاطر آن باید ملامت شود.؟ حماس مسئول اقدامات شخصی فلسطینیان در سوریه نیست. ما بعد از پیروزی هایی که به فضل الهی در مقابل صهیونیست ها کسب کردیم این طرز تفکر در ما تقویت شد که فلسطین و همه سرزمین فلسطین به فلسطینیان تعلق دارد. ما خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین در چارچوب مرزهای سال 1967 هستیم البته بدون این که اسراییل را به رسمیت بشناسیم. ما خواستار تشکیل این کشور ( فلسطین ) بدون اعطای امتیازی به طرف اسراییلی هستیم. ما طی شش سال هفت جنگ با اسراییل کردیم. کدام کشور عربی در شش سال هفت جنگ با اسراییل داشته است.؟ دو هزار و شش ، دو هزار و هشت ، 2009، تجاوزگری ها به شمال غزه و تجاوز دو هزار و دوازده. روزانه هم ده ها اقدام تحریک آمیز و حمله به غزه دارد. بنابراین این که گفته می شود ما از راه مقاومت بازگشته ایم افترایی بیش نیست. بلکه ادامه مقاومت از اصول مهم ماست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.