سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحریم اسرائیل از سوی آمریکایی‌ها، نقطه عطفی مهم برای جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم»

پس از «انجمن مطالعات آسیا-آمریکا»، «انجمن مطالعات آمریکا» با حدود 5000 نفر عضو، دومین گروه دانشگاهی آمریکایی است که از جنبش تحریم علیه اسرائیل حمایت می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای به قلم "ریچارد پرز پنا" و "جودی رودورن" می‌نویسد: یکی از سازمان‌های آمریکایی که اعضای آن را اساتید دانشگاهی تشکیل می‌دهند، روز دوشنبه اعلام کرد که در اعتراض به نحوه برخورد رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین، موسسات دانشگاهی اسرائیل را تحریم می‌کند. این اتفاق نشان می‌دهد که جنبشی که در اروپا برای منزوی کردن و تحت فشار قرار دادن اسرائیل در اروپا شکل گرفته، در آمریکا نیز درحال پیشروی است.

*** تحریم اسرائیل از سوی آمریکایی‌ها، نقطه عطفی مهم برای جنبش «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم»
به گفته این گروه، روز یکشنبه، بیش از نیمی از اعضای «انجمن مطالعات آمریکا»، به تحریم اسرائیل رای مثبت دادند. از آنجایی که در یک دهه گذشته، جنبش فلسطینی «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم»، با استقبال کمی در آمریکا رو‌به رو بوده است، این اتفاق می‌تواند نقطه عطف مهمی برای این جنبش به شمار آید. به گفته سازمان دهندگان جنبش، پس از «انجمن مطالعات آسیا-آمریکا»، «انجمن مطالعات آمریکا» با حدود 5000 نفر عضو، دومین گروه دانشگاهی آمریکایی است که از جنبش تحریم علیه اسرائیل حمایت می‌کند.

*** اعلام قطع همکاری شرکت هلندی «ویتنز» با شرکت آب اسرائیلی «مکوروت»
به گفته «مانوئل تراجتنبرگ»، اقتصاددان اسرائیلی: «این کار تقریبا شبیه به یک خیانت خانوادگی است. چنین اقدامی، آن هم از سوی آمریکایی‌ها، برای اسرائیل بسیار ناراحت کننده و غیرقابل هضم است. دکتر «تراجتنبرگ»، استاد اقتصاد دانشگاه «تل‌آویو»، دکترای خود را در هاروارد گرفته و مانند بسیاری از اساتید دانشگاهی اسرائیلی، با دانشگاه‌های آمریکایی در ارتباط است.
اسرائیل دارای روابط تجاری مستحکمی با اروپا است و حمایت‌هایی که از کمپین «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم»، برای اقدامات اقتصادی صورت گرفته، موجب نگرانی شدید اسرائیلی‌ها شده است. هفته گذشته، شرکت هلندی «ویتنز» اعلام کرد که این شرکت به همکاری تجاری خود با شرکت آب اسرائیلی «مکوروت» به دلیل سیاست‌های اسرائیل در کرانه غربی و شرق بیت المقدس، ادامه نخواهد داد.

*** تحریم اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی را با بحرانی بالقوه رو به رو کرده است
اخیرا به دنبال وضع مقرارت جدید اتحادیه اروپا، که هرگونه سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی پس از جنگ 1967 فعالیت می‌کنند را ممنوع می‌کند، دانشگاه‌ها و شرکت‌های اسرائیلی حدود 700 میلیون دلار را برای انجام تحقیقات خود از دست دادند که این مسئله، رژیم صهیونیستی را با بحرانی بالقوه رو به رو ساخته بود. تا زمانیکه مقامات اسرائیلی و اروپایی در اواخر ماه گذشته به توافقی رسیدند که مشارکت اسرائیل در چشم انداز 2020 را ممکن ساخت، محققان و دانشگاهیان اسرائیلی احتمال می‌دادند که مجبور باشند به خاطر سیاست‌های دولتشان در قبال مردم فلسطین، تاوان بدهند.

*** اقدام آمریکایی‌ها، برای اسرائیل ناراحت‌کننده‌تر بود
در ماه آوریل، «اتحادیه معلمان ایرلند»، تحریمی علمی علیه اسرائیل امضا کردند. در طول سال‌های اخیر نیز، تلاش‌های زیادی در این راستا، از سوی «اتحادیه کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلیس»، بزرگ‌ترین گروه انگلیسی متشکل از اساتید دانشگاهی، صورت گرفته است. 
اسرائیلی‌ها مدت زیادی است که با مخالفت اروپایی‌ها مواجه شده‌اند اما اقدامات اخیری که از سوی محافل دانشگاهی آمریکایی‌ صورت گرفته، برای آنها بسیار ناراحت‌ کننده‌تر بوده است.

*** واکنش اسرائیل به تحریم «انجمن مطالعات آمریکا»
روز دوشنبه، «دان درمر»، سفیر اسرائیل در آمریکا گفت: ««انجمن مطالعات آمریکا»، به جای آنکه در دفاع از حقوق بشر و آزادی آکادمیک، کشورهایی را که در آن اساتید دانشگاهی به خاطر عقاید خود زندانی هستند تحریم کند، تصمیم گرفته که به عنوان اولین تحریم خود در طول حیات این انجمن، اسرائیل را که تنها کشور دموکراتیک در خاورمیانه است [!]، تحریم کند.»
از نظر بسیاری، آمریکا نه تنها وفادارترین متحد، بلکه بهترین دوست اسرائیل به شمار می‌رود و در هفته‌های اخیر، بسیاری از تحلیلگران در مورد اینکه مخالفت صریح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با توافق موقت هسته‌ای ایران، به روابط این رژیم با واشنگتن آسیب وارد کرده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

*** قطعنامه «انجمن مطالعات آمریکا»، همکاری‌های رسمی با موسسات اسرائیلی را ممنوع می‌کند
قرار است که در ماه آینده، «انجمن مادرن لنگوئج» (MLA)، در نشست سالانه خود در خصوص قطعنامه‌ای که در‌ آن از وزارت امور خارجه خواسته خواهد شد که اسرائیل را به خاطر ممنوع کردن اساتید دانشگاهی آمریکایی از رفتن به دانشگاه‌های فلسطینی در غزه و کرانه غربی، مورد انتقاد قرار دهد، به بحث و گفت و گو خواهند پرداخت.
کسانیکه در دوطرف این قضیه قرار دارند، اذعان می‌کنند که با وجود جنب و جوش و هیجانی که این تحریم‌ ایجاد کرده، چنین اقدامی حداقل در حال حاضر، تاثیر عملی چندانی در پی نخواهد داشت. قطعنامه «انجمن مطالعات آمریکا»، همکاری‌های رسمی با موسسات اسرائیلی و نه خود افراد وابسته به آنها را ممنوع می‌کند و تبعیت از تحریم این انجمن، برای اعضای آن الزامی نیست و هیچ یک از دانشگاه‌های آمریکایی نیز آن را امضا نکرده است.

*** وجود رابطه نزدیک بین دانشگاه‌ها، دولت و ارتش اسرائیل
اما به گفته «عمر برقوتی»، یکی از فعالان فلسطینی و بنیانگذاران جنبش «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم»، این رای گیری، مشخص کرد که رابطه نزدیکی بین دانشگاه‌های اسرائیلی و دولت و ارتش این رژیم وجود دارد و این دانشگاه‌ها دریافتند که در محافل بین المللی دانشگاهی، از آنها استقبالی نخواهد شد. این شاید قدرتمند‌ترین مشخصه‌ای است که نشان می‌دهد جنبش «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم»، حتی در آمریکا که حامی اصلی رژیم ظالم صهیونیستی به شمار می‌رود، به نقطه عطف خود رسیده است.»
در 4 دسامبر، 20 تن از اعضای شورای ملی «انجمن مطالعات آمریکا» به طور متفق القولی به تحریم علیه اسرائیل رای دادند اما تصمیم نهایی را منوط به رای گیری از تمامی اعضا دانستند. به گفته گروه، 1252 تن از کسانی که در این رای گیری شرکت کردند، یعنی 66.05 درصد، به این تحریم رای مثبت، و 30.5 درصد نیز علیه آن رای دادند و بقیه اعضای انجمن نیز از رای دادن خودداری کردند.

*** کسانی که واقعا به آزادی آکادمیک اعتقاد دارند، باید اعتراض به انکار آشکار و سیستماتیک آزادی آکادمیک فلسطینی‌ها را درک کنند
«انجمن آمریکایی استادان دانشگاهی»، با 48000 عضو، بار دیگر موضع خود را تکرار کرد و گفت که هرچند ممکن است اقدام اقتصادی علیه یک ملت قابل توجیه باشد، اما تحریم‌های آکادمیک موجب سرکوب آزادی‌ آکادمیک شده و این احتمال وجود دارد که به افرادی که مورد هدف نیستند، آسیب وارد شود.
اما در بخش تبادل نظر اینترنتی «انجمن مطالعات آمریکا»، نظرات زیادی مطرح شده است که این استدلال را رد می‌کنند. برای مثال، «دیوید پالومبو لیو»، یکی از اساتید دانشگاه استنفورد در این رابطه می‌گوید: «کسانی که واقعا به آزادی آکادمیک اعتقاد دارند، باید اعتراض به انکار آشکار و سیستماتیک آزادی آکادمیک فلسطینی‌ها که با محرومیت از اطلاعات در مقیاس گوناگون همراه شده است را درک کنند که این بسیار مهم‌تر از نگرانی‌هایی است که ما در غرب می‌توانیم در مورد آزادی‌های آکادمیک نسبتا مصون خود داشته باشیم.»

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.