سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همايش نقش آمار در پژوهش آغاز به کار کرد

همايش نقش آمار در پژوهش با شعار شناخت قابل اعتماد، شناخت مبتني بر آمار است، و آمار مهمترين ابزار علمي فراهم آوردن اطلاعات صحيح و قابل اعتماد براي برنامه‌ريزي است آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گلعلي‌زاده دبير همايش نقش آمار در پژوهش اظهار داشت: آمار ابزاري علمي در توسعه مبتني بر دانايي مي باشد.
 
وي با بيان اينکه امسال سي‌امين سال تاسيس دانشگاه تربيت مدرس است، افزود: اين دانشگاه سهم عمده‌اي در پرورش نيروهاي مستعد و کارآمد و همچنين بنيانگذاران مرکز آمار در کشور مي باشد.
 
وي تاکيد کرد: نقش اصلي ما در پژوهش آن است که دست از پژوهشهاي آماري برنداريم چراکه آمار در پژوهش دخالت دارد.
 
* تشکيل کميته نظام آمارشناسي مهمترين عملکرد ستاد سال جهاني آمار
 
در ادامه نادر نعمت‌الله معاون رئيس انجمن آمار و عضو هيئت مديره انجمن آمار ايران اظهار داشت: انجمن آمار ايران به همراه مرکز آمار در سال جهاني آمار فعاليتهاي مهمي در کنار تشکيل ستاد سال جهاني آمار انجام دادند.
 
 
وي به تشريح وظايف و عملکرد ستاد سال جهاني آمار پرداخت و گفت: تشکيل کميته نظام آمارشناسي مهمترين عملکرد ستاد سال جهاني آمار مي‌باشد.
 
وي ادامه داد: بزرگداشت سال جهاني آمار، تصويب فعاليتها و طرحهاي اجرايي همچنين، تلاش براي تامين هزينه‌ها از جمله وظايف ستاد سال جهاني آمار مي‌باشد.
 
نعمت‌الله با بيان اينکه رئيس مرکز آمار ايران وظيفه رياست بر ستاد ملي جهاني سال آمار را نيز برعهده داشت، گفت: در اين سال سايت سال جهاني آمار راه‌اندازي شد و ويژه‌نامه‌اي نيز منتشر شد اما مهمترين عملکرد اين ستاد تشکيل کميته نظام آمارشناسي است چراکه سالهاست مرکز آمار ايران به دنبال تصويب نظام آمارشناسي توسط مجلس مي باشد.
 
*نظام‌نامه آمارشناسي تهيه شده است

 
عضو هيئت مديره انجمن آمار ايران از تهيه نظام‌نامه آمارشناسي در کشور خبر داد و گفت: اين نظام‌نامه تهيه شده است ولي براي اجرا نيازمند تصويب در هيئت وزيران و مجلس مي باشد.
 
نعمت الله افزود: کميته نظام آمارشناسي به همت ستاد سال جهاني آمار تشکيل و در حال فعاليت است همچنين خانه آمار در اصفهان فعاليت مي‌کند که اميد است اين امر به صورت سراسري در کشور ادامه يابد.
 
وي برگزاري همايش نقش آمار در پژوهش  را از دستاوردهاي ستاد سال جهاني آمار دانست.
 
*مواجهه دولتمردان ايران با چهار چالش جمعيتي در کشور

 
در ادامه سودابه احمدزاده نماينده صندوق جهاني جمعيت ملل متحد در ايران اظهار داشت: اين صندوق در دو عرصه بهداشت باروري و ارتقاي سلامت زنان، مردان و کودکان همچنين کاهش فقر با مرکز آمار ايران فعاليت گسترده دارد.
 
*مسائل جمعيتي بايد در تمام برنامه‌ريزيهاي کلان کشورها مورد توجه باشد

 
احمدزاده با بيان اينکه برنامه پنج‌ساله سازمان ملل را در سال 89 برنامه‌ريزي کرديم گفت: توجه به مسائل جمعيتي در تمام برنامه‌ريزيهاي کلان کشورها مورد تاکيد قرار گرفت.
 
وي ادامه داد: کشور ايران در مسائل جمعتي با چهار چالش جوانان، زنان سرپرست، سالمندي جمعيت و مهاجرت و شهرنشيني مواجه است.
 
*جمعيت جوان ايران يک فرصت استثنايي است
 

نماينده صندوق جهاني جمعيت ملل متحد در ايران تصريح کرد: جمعيت جوان در کشورهاي توسعه يافته رشد کمتري دارد اما در کشورهاي در حال توسعه مانند ايران رشد بيشتري دارد به طوري که 30 درصد جمعيت ايران جوان است و اين يک پنجره جمعيتي و فرصتي استثنايي که براي ايران اهميت فوق‌العاده‌اي دارد ضمن آنکه تهديد نيز محسوب مي‌شود.
 
*وجود دو و نيم ميليون خانوار زن سرپرست در کشور
 
احمد زاده اضافه کرد: در بحث زنان سرپرست خانوار در ايران با چالش 12.1 درصدي خانواده‌هاي زن سرپرست مواجه هستيم که نشان مي‌دهد دو و نيم ميليون خانوار زن سرپرست در کشور وجود دارد و جمعيت آن رو به افزايش است.
 
*جمعيت شش ميليون نفري سالمند در کشور

 
وي گفت: در بحث سالمندي جمعيت جامعه ايران با شش ميليون جمعيت سالمند مواجه است که با توجه به جمعيت جوان مي‌توان گفت: جمعيت سالمند در ايران رو به افزايش است و اين براي کشور يک چالش است.
 
 
احمدزاده درادامه توصيه کرد: دولتمردان مي‌بايست سرمايه‌گذاري براي جوانان را بيش از گذشته ضروري بدانند.
 
 
وي ادامه داد: پژوهشهاي مربوطه به اين چهار چالش ذکر شده در دست انجام است که نتايج ان نيز به زودي منتشر مي‌شود.
 
وي در رابطه با نقش آمار در پژوهش اظهار داشت: پژوهش براي برنامه‌ريزي در سياست انجام مي‌شود همچنين، آمارنيز براي برنامه‌ريزي در سياستهاي کلان کشورها صورت مي‌گيرد که مي‌توان اين دو به هم وابسته مي‌باشند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: پژوهش ، آمار ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.