سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاریخچه دیدارهای سپاهان و تراکتور؛

دوازدهمین دیدار تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان

تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز در چارچوب رقابت‌های دور برگشت لیگ برتر فوتبال روز جمعه به مصاف یکدیگر می‌روند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، باشگاه سپاهان اصفهان در سال 1332 توسط بزیکن اصفهانی‌تبار به نام محمود حریری  که خود نیز از بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان است تاسیس شد.  
 
گفتنی است؛ این باشگاه در سال 1379 از طرف سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران عنوان باشگاه نمونه و در سال 1381 عنوان باشگاه برتر را از آن خود کرد.  
 
این باشگاه در سال 1382 اولین تیم شهرستانی بود که سومین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران شد.  
 
سپاهانی‌ها به دلیل نتایج درخشانش در عرصه فوتبال در سال 1386 به مسابقات جام باشگاه‌های جهان 2007 راه پیدا کرد.  
 
ناگفته نماند که این تیم از سال 1382 افتخار حضور در هفت دوره از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه فوتبالی خود به ثبت رساند.  
 
تیم سپاهان اصفهان از پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران است زیرا که دارای چهار مقام قهرمانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم و یازدهم است و اولین تیم ایرانی که به فینال لیگ قهرمانان آسیا رفت و تنها تیمی که در سال 2007 میلادی به جام باشگاه‌های جهان راه پیدا کرد.
 
سپاهانی‌ها برای دومین بار در فصل 91-90 توانستند از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر دفاع کنند.
 
حضور تیم نصف جهان در فینال لیگ قهرمانان آسیا
 
تیم سپاهان درسال 2007 در دور رفت برای رقابت تیم ملی ژاپن به میدان رفت و نتیجه بازی این دو تیم یک بر یک مساوی شد و در دور برگشت شانس با اصفهانی‌ها همراه نبود و این تیم 2 گل از ژاپنی‌ها خورد و سپاهان توانست به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برسد و این مسئله باعث شد این باشگاه مجوز حضور در مسابقات جام باشگاه‌های جهان را دریافت کند و اولین تیم ایرانی بود که در این مسابقات شرکت می کرد و به مصاف کشور اندونزی رفت و موفق به پیروزی تیم حریف شد و در دیدار دوم در مقابل ژاپن با نتیجه 3 بر یک پیروزی را به کام خود شیرین کرد و سپاهانی‌ها با باخت مواجه شدند.
 
باشگاه فوتبال سپاهان افتخارات بسیاری را به دست آورده‌ است که در لیگ برتر 4 بار قهرمان و 2 بار نایب قهرمان شد.
 
در مسابقات جام حذفی 3 بار قهرمان و لیگ قهرمانان آسیا یک بار نایب قهرمانی که در سال 2007 میلادی بود، به دست آورده است.
 
در ادامه گزارش، به تاریخچه باشگاه تراکتورسازی در تبریز می‌پردازیم که این باشگاه در سال 1349 با حمایت کارخانه‌ تراکتورسازی در تبریز تاسیس شد.
 
این باشگاه در سال 1354 به جام تخت جمشید صعود کرد اما در میان 16 تیم تبریزی‌ها شانزدهم شدند و یکباره سقوط کردند اما پس از یک سال دوری دوباره شرکت کردند و پنجم شدند.
 
این باشگاه در جام حذفی نیز به فینال راه پیدا کرد و به رقابت با تیم ملوان انزلی پرداخت ولی بخت با این تیم همراه نشد و شکست خورد و به مقام نایب قهرمانی رسید.
 
این باشگاه در عناوین مختلف فوتبال حضور داشته است مانند جام تخت جمشید، جام آزادگان، لیگ برتر و لیگ دسته یک.
 
عملکرد 2 تیم سپاهان و تراکتورسازی در 12 دوره گذشته لیگ برتر:
 
سپاهان اصفهان 372 بازی داشته است که 173 برد 112 تساوی 87 باخت، 561 گل زده شده 369 گل خورده شده 192 + تفاضل گل و در پایان دارای 628 امتیاز همراه است و چهار مرتبه این تیم قهرمان شده است.
 
تیم تراکتورسازی تبری 162 بازی داشته است 65 برد 55 تساوی 42 باخت، 209 گل زده است 171 گل خورده شده 38 امتیاز تفاضل گل و دارای 250 امتیاز و هیچ مقام قهرمانی، بهترین نتیجه این تیم نایب قهرمانی و بدترین نتیجه سقوط به دسته یک است.  
 
اما در اولین دوره لیگ برتر سپاهان و تراکتورسازی در سال 1380 در تبریز با یکدیگر رو به رو شدند که دو تیم بدون هیچ گلی تساوی کردند، ما در بازی برگشت با نتیجه یک بر صفر به نفع تبریزی‌‌ها به پایان رسید تا سال 1388 که این دو تیم بازی‌های بسیاری را با یکدیگر داشتند که به این ترتیب است:
 
لیگ نهم:
 
بازی رفت: سپاهان 3  -  تراکتورسازی یک  / دور برگشت:  تراکتورسازی  یک  -   سپاهان    یک

لیگ دهم:
 
بازی رفت: سپاهان یک -  تراکتورسازی صفر  /  دور برگشت: تراکتور    یک  -  سپاهان  3

لیگ یازدهم:
 
دور رفت: سپاهان 2 -  تراکتور   یک   / دور برگشت: تراکتور     یک  -   سپاهان   صفر
 
لیگ دوازدهم:
 
دور رفت: سپاهان   یک  -   تراکتور   4   /  دور برگشت: تراکتور    یک  -  سپاهان   3
 
لیگ سیزدهم:

 بازی رفت: سپاهان   صفر -   تراکتور    یک

در مجموع این 2 تیم 11 بازی با هم داشتند که 5 برد به نفع سپاهان و 4 برد سهم تراکتورسازی و 2 بازی این تیم‌ها نیز با تساوی همراه بود و تعداد گل‌ها هم سپاهان با 14 گل از حریف خود پیش است.

شایان ذکر است، تیم تراکتور بسیار قوی است و در جدول لیگ برتر جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و سپاهانی‌ها پایین‌تر هستند که باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در مقابل تیم تراکتور که روند رو به رشدی داشته است، نتیجه خوبی را کسب کند. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.