سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

سهم 67هزار توماني هر ايراني از درآمدهاي نفتي/ ايراني ها رتبه دار تنبلي اجتماعي در جهان بعد از عربها

کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه گفت: در حالي كه عامه مردم انتظار درآمدهاي هنگفت نفتي دارند، يك محاسبه ساده نشان مي دهد كه سهم هر ايراني از درآمدهاي نفتي آن هم در شرايطي كه تحريم نباشد، تنها 67 هزار تومان است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

محمدحسن قديري ابيانه، در جمع دانشگاهيان يزد اظهار داشت: در ميان عامه مردم، مقايسه ايران با كشورهاي عربي صورت مي گيرد و همه گمان مي كنند درآمدهاي نفتي و سهم مردم ايران از نفت مانند كشوري نظير امارات است در حالي كه چنين نيست و تنها دچار توهم نفتي شده ايم.

وي با اشاره به اينكه اين توهم،‌ انتظار مردم را از دولت و نظام افزايش مي دهد، افزود: بسیاری از مردم تصور می کنند که درآمدهای نفتی ایران به ازای هر نفر در ماه بسیار زیاد است و دولت که این درآمدها را در دست دارد و به مردم پرداخت نمي كند.

كارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: در بودجه ما عدد درآمدهای نفتی که برای یک سال پیش بینی می شود، لحاظ شده و اگر این عدد را در سال 91 تقسیم به 75 میلیون نفر و حاصل را تقسیم به 12 ماه سال کنیم، عدد به دست آمده معادل 67 هزار تومان در ماه است و اين تازه در شرايطي است كه سايه تحريم بر سر كشور نباشد.

قديري ابيانه با بيان اينكه به جز نفت در بسياري از موارد ديگر نيز اين توهم وجود دارد، عنوان كرد: بسياري در ارتباط با هزینه هایی که برای انرژی هسته ای کشور می شود هم ایراد می گیرند و آن را هزینه کرد بیهوده می دانند.

وي تصريح كرد: متاسفانه مجلس و دولت و افرادی که باید توهم زدایی کنند، خود دچار توهم هستند بنابراین این وظیفه اساتید است که تصور اشتباه مردم در خصوص سهمشان از فروش نفت را اصلاح کنند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود: باور مردم ایران ایناست که گرانی سوخت سبب گرانی همه اجناس می شود که این موضوع کاملا درست است اما راهکاری که در این زمینه ارائه می شود، درست نیست.

نویسنده کتاب توهم نفتی و اقتصاد استراحتی اضافه کرد: راهکار مردم و مسئولان این است که ما دست در جیب فقیرها و کپرنشین ها کنیم و از سهم آنها یارانه سوخت به ثروتمند ترها بدهیم تا مشکلات فقیرها بیشتر نشود.

وي افزود: یارانه سبب غیر شفاف شدن قیمت ها و عدم تحلیل درست در ارتباط با سرمایه گذاری مناسب در کشور می شود، به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاری های ما قیمت های درست را برای محاسبه سود و زیان در نظر نمی گیرند و اگر سوخت گران شود، آنها با عدم سودآوری مواجه می شوند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا در بخش ديگري از سخنان خود، عوامل پیشرفت یک کشور را کار و قناعت دانست و عنوان کرد: در آمریکا هفت روز تعطیلی رسمی وجود دارد در انگلیس هشت روز و آلمان و فرانسه ۱۰ روز اما در جمهوری اسلامی ایران این تعطیلی رسمی ۲۴ روز بود که مقام معظم رهبری نیز طی سخنرانی های خود خواستار کاهش تعطیلات رسمی شدند اما در دولت قبل این تعداد به ۲۵ روز رسید.

وی ساعات کار مفید روزانه در کشور های اروپایی را شش تا هفت ساعت و کره را 9 ساعت و نيم دانست و خاطرنشان کرد: در ایران ساعت مفید کار در ادارات در سال 90، حدود ۶۴ دقیقه در روز بوده است که متاسفانه در سال ۹۱ به ۲۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

ابیانه با اشاره به اسراف زیاد ایرانی ها ادامه داد: در سال ۹۱ متاسفانه ما بعد از عرب ها توانستیم آفریقایی ها را در تنبلی اجتماعی پشت سر گذاشته و رده دوم را به خود اختصاص دهیم./س

برچسب ها: سمهم ، هر ، ایرانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.