سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جدال سناي آمريکا با سيا بر سر گزارش روشهاي بازجويي ادامه دارد

سناتود دموکرات از کلرادو خواستار در اختيار داشتن اسنادمربوط به بررسي‌هاي سيا درباره تکنيک هاي بازجويي، در جلسه شنود کارولين کراس نامزد مورد نظر باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي سمت مشاور ارشد سيا شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، يکي از اعضاي کميته اطلاعاتي سناي آمريکا روز سه شنبه از وجود اسناد مخفي متعلق به سازمان اطلاعات مرکزي آْمريکا - سيا - خبر داد که اعضاي اين کميته بر اين باورند تأييد کننده نتيجه گيري هايشان در بررسي هاي مربوط به استفاده از شکنجه « غرق مصنوعي » و ديگر رفتارهاي سخت گيرانه در زمينه مقابله با تروريسم است.

مارک اودال - سناتود دموکرات از کلرادو - خواستار در اختيار داشتن اسنادمربوط به بررسي‌هاي سيا درباره تکنيک هاي بازجويي ، در جلسه شنود کارولين کراس نامزد مورد نظر باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي سمت مشاور ارشد سيا شد.

اودال اعلام کرد از نامزدي کراس حمايت نخواهد کرد تا زماني که اسنادي را که قبلا محرمانه بودند، در اختيار داشته باشد. بدين ترتيب اين احتمال افزايش يافته  است که او ممکن است از حق خود براي متوقف کردن روند نامرزدي کراس استفاده کند.

اختلاف نظر کميته اطلاعاتي سنا با سيا بر سر گزارش شش هزار و 300 صفحه اي سيا و لزوم هماهنگي با کنگره از موضوعات مهم جلسه استماع در روز سه شنبه بود ، جلسه اي که همچنين شامل بررسي نامزدي دنيل اسميت به عنوان معاون وزير امور خارجه در امور اطلاعاتي و تحقيقاتي بود.

مناقشه بر سر اين گزارش - و افشاگري هاي ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا درباره جاسوسي هاي الکترونيکي اين آژانس - سبب بروز بحث هايي درباره اين موضوع شد که آيا نظارت کنگره بر نهادهاي جاسوسي آمريکايي به اندازه کافي موثر است يا خير.

اين در حالي است که کميته اطلاعاتي سنا پيش نويس گزارش سيا را سال گذشته تصويب کرده بود.

اما سيا نتايج گزارش سنا را در اين باره به چالش کشيده است و با درخواست قانون گذاران آمريکايي براي افشاي بخش هايي از اين گزارش موافقت نکرده است ، بدين ترتيب برخي از سناتورهاي آمريکايي از عدم همکاري سيا ابراز نااميدي کرده اند.

طي برگزاري جلسه استماع،  کراس به سناتور ديان فينستاين - که رياست کميته اطلاعاتي سنا را بر عهده دارد - گفت بر اين باور نيست که اعضاي کميته اطلاعاتي سنا  حق مشاهده اسنادي را داشته باشند که اساس قانوني براي اقدامات سيا از جمله غرق مصنوعي را فراهم مي‌کنند.

سناتور سوزان کالينز نيز اعلام کرد از پاسخ کراس « آشفته » شده است.

اودال از کراس خواست تا اطمينان دهد سيا يک نسخه از بررسي هاي داخلي سيا را در زمان لئون پانتا رئيس سابق سيا را در زمينه بازداشت ها و برنامه هاي بازجويي در اختيار اين کميته قرار مي دهد .

اودال گفت:« به نظر مي رسد اين بررسي ها مطابق گزارش کميته اطلاعاتي سنا است اما به صورت شگفت انگيزي، اين بررسي ها منعکس کنده واکنش مقامات سيا به گزارش کميته اطلاعاتي است.»

او افزود:« اگر اين موضوع صحت داشته باشد،  سوالاتي اساسي را در اين باره برمي انگيزد که چرا بررسي ها سيا در سال گذشته که هرگز در اختيار کميته اطلاعاتي سنا قرار نگرفت با واکنش مکتوب و رسمي سيا به مطالعات کميته اطلاعاتي متفاوت است.»

دموکرات هاي عضو کميته اطلاعاتي سنا اعلام کردند سيا اطلاعاتي جزيي درباره استفاده از زندان هاي مخفي توسط مقامات خود و همچنين انجام بازجويي هاي سخت گيرانه به دست آورده است.

بسياري از اعضاي کميته اطلاعاتي سنا  از سيا به صورت شديدي انتقاد کردند و از کراس درباره نظرش در ارتباط با چنين تکنيک هايي سوالاتي پرسيدند.

سناتور جي راکفلر از ويرجينياي غربي گفت:« استفاده از چنين تکنيک‌هايي يک اشتباه غم انگيز درد تاريخ اين کشور محسوب مي‌شود.»

اين در حالي است که کراس گفت بر اين باور غرق مصنوعي نوعي شکنجه است.

اودال همچنين گفت از کاخ سفيد مي خواهد بيانيه کميته اطلاعاتي سنا را « تا حد ممکن از طيقه بندي اطلاعات محرمانه » خارج کند تا او بتواند از نامزدي کراس حمايت کند.

مايک ساکون سخنگوي اودال در پاسخ به سوالي در اين باره که آيا اودال از حق خود براي متوقف کردن روند نامزدي کراس استفاده خواهد کرد يا نه، گفت سناتور اودال  به همکاري با کميته اطلاعاتي سنا و سيا در زمينه نامزدي کراس و دريافت اطلاعاتي که خواستار آن شده، متعهد است.


انتهای پیام/
برچسب ها: بازجویی ، سنا ، سیا ، جاسوسی ، اودال ، کراس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.