سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانگیری مطرح کرد؛

اختصاص 150 میلیارد تومان برای توسعه بخش روستایی/ تورم روستایی از تورم شهری بالاتر است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تورم 40 درصدی در کشور گفت: تورم مواد غذایی در روستاها 60 درصد است و همچنین برای اولین بار در سال 91 تورم روستایی از تورم شهری بالاتر رفت.

 به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، ظهر امروز(سه‌شنبه) در دیدار با مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور که در سالن اجتماعات شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه 28 الی 30 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: جمعیت روستاییان در چند سال اخیر کاهش زیادی داشته است، در حالیکه انتظار می‌رفت با توجه به اقدامات عمرانی و خدماتی بعد از انقلاب اسلامی و تکمیل شدن زیربناها از جمله افزایش سطح امکانات آب، برق، گاز و مراکز بهداشتی شاهد روند کاهشی جمعیت این قشر از جامعه نباشیم.
 
وی در ادامه افزود: علی‌رغم محدودیت‌های منابع در دولت، توجه به امور روستایی و روستاییان از اولویت‌های دولت یازدهم است و ما نیز باید در دنیای امروزی شرایطی را به وجود آوریم که در هر نقطه از کشور احساس دوگانگی در زندگی به وجود نیاید.
 
جهانگیری با بیان اینکه ایجاد اشتغال در روستاها باید جدی گرفته شود، گفت: بیشتر درآمد روستاییان از کشاورزی تامین می‌شود و در این میان اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به گذشته با توسعه مکانیزه‌شدن و محدودیت‌های آبی که اکنون بحران جدی در برابر توسعه ایران است، کاهش پیدا کرده است.
 
وی با بیان اینکه صنایع مرتبط با کشاورزی در زمینه پیش نیاز، مراحل تولید و برداشت باید گسترش یابد، اظهار داشت: گسترش صنعت در روستاها باید سودآورتر از ایجاد صنعت در شهرها باشد و دولت نیز در بودجه سال بعد رقم 150 میلیارد تومان را به عنوان توسعه روستایی در نظر گرفته است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدیران دفاتر روستایی باید در کنار این منابع مالی به دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی باشند، تصریح کرد: باید طرح‌هایی در روستاها اجرایی شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند.
 
جهانگیری با اشاره به آمارهای سال گذشته گفت: برای اولین بار در سال 91 تورم روستایی از تورم شهری بالاتر رفت و همچنین گفته می شود در سال جاری با توجه به تورم 40 درصدی در کشور، تورم مواد غذایی حدود 60 درصد است.
 
وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: دولت نیز برای سال آینده هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد تومان را برای مجتمع‌های آبی روستاییان در نظر گرفته است و همچنین دولت در نظر دارد موضوع بهسازی روستاها که در سالهای گذشته اقدامات موثری از سوی بنیاد مسکن انجام شده را با شتاب بیشتری پیگیری و اجرایی کند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: امیدواریم در سال آینده و با اقدامات مثبتی که انجام خواهیم داد، شاهد بهبود وضعیت دفاتر روستایی و تجهیز آنها به امکانات پیشرفته‌تری باشیم.
 
جهانگیری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به صندوق روستایی، بیمه روستاییان و اقدامات موثر این نهاد در بهبود بخشیدن به وضعیت حمل و نقل روستایی گفت: امیدواریم با اجرایی‌شدن این سه برنامه بزرگ، بخش قابل توجهی از نگرانی‌های روستاییان در تمام ابعاد برطرف شود و اگر هم در این زمینه نیاز به کمک بیشتر دولت باشد، مطمئنا دولت یازدهم نیز چشم پوشی نخواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: دولت با شدت به دنبال گسترش و پیشرفت روستاها خواهد بود تا بتواند ابتدا تولید را در کشور افزایش داده و همچنین زندگی مناسبی را برای مردم روستا فراهم کند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت یازدهم یک دولت قانونگراست، گفت: در اجرای تصویب نامه‌های دولت بسیار بسیار جدی هستیم و مصوبات دولت لازم الاجراست.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.