سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر ارشاد:

پژوهشگران به مسائل بنیادی فرهنگ کشور رسیدگی کنند

علی جنتی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خطاب به پژوهشگران تأکید کرد: در پژوهش‌هایتان به مسایل اساسی و بنیادی فرهنگ کشور رسیدگی کنید.

به گزارش حوزه  ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان پژوهشگران و محققان علمی و فرهنگی کشور گفت: از ابتدا به شرطی در این جلسه حضور پیدا کردم که سخنرانی نداشته باشم اما پس از سخنان آقای آشنا احساس وظیفه کردم تا به منظور قدردانی از اقدامات مدیران و پژوهشگران فرهنگی چند دقیقه‌ای را سخن بگویم.
 
علی جنتی افزود: در چنین جمعی نیاز به تأکید بر اهمیت پژوهش و مطالعه در توسعه فرهنگی کشور نیست ولی امروز در حوزه فرهنگ و هنر سؤالات بسیاری داریم.
 
 وی ادامه داد: البته می‌دانیم سیاست‌های کلان نظام توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاست‌های کلان فرهنگی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می‌شود و این سیاست‌ها چهارچوبی را برای کسانی که می‌خواهند در زمینه علمی و فرهنگی فعالیت کنند، مشخص می ساد.
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ذکر سؤالاتی در زمینه ابهامات فرهنگی کشور گفت: از روزهای ابتدایی حضور در وزارت ارشاد با مجموعه‌ای از سؤالات روبرو شدم که از جمله آنها می‌توان به سوالاتی نظیر " اساسی‌ترین مسایل فرهنگی کشور چیست" ، " نقش حکومت در توسعه فرهنگی و حوزه دخالت حکومت و دولت در توسعه فرهنگی و مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی چیست"  و  ده‌ها سؤال دیگر نیز در عرصه فرهنگی اشاره کنم که در جلسات شورای فرهنگ عمومی قصد داریم به آنها پاسخ بدهیم.
 
 جنتی در توضیح عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی کشور نیز بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی حدود 31 نفر عضو دارد که در مجموع آنها سه نفر شخصیت حقیقی و بقیه اعضا شخصیت‌های حقوقی هستند که در سازمان‌های فرهنگی مشغول به فعالیت‌اند. همچنین همین ترکیب به صورت کوچک‌تر در استان‌ها نیز برگزار می‌شود که ما در حال حاضر در حال آسیب‌شناسی این شوراها هستیم تا متوجه شویم چقدر این شوراها توانسته‌اند در بهبود وضعیت فرهنگی کشور مؤثر باشند.
 
 وی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی و حراست از هویت فرهنگی- ملی کشور اشاره کرد و افزود: آنچه که ما الان به آن فکر می‌کنیم نیازسنجی بر اساس این سوالات فرهنگی کشور است که باید به پژوهشگاه‌هایی نظیر این پژوهشگاه ارایه شود تا راهگشای فرهنگی کشور باشند.
 
 جنتی در ادامه بیشتر پژوهش‌های این مؤسسه را کاربردی دانست و افزود: شاید بتوان گفت از مهم‌ترین مسایلی که در این پژوهشگاه به آن پرداخته شده مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای است اما باید اذعان کنم که بهره‌گیری از شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان فناوری اطلاعاتی مطرح است که در دسترس همگان نیز قرار دارند و باید مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد.
 
وزیر ارشاد تاکید کرد: همچنین باید به روش‌هایی متوسل شد که روی این مسئله پژوهش صورت گیرد تا روش‌های کاربردی و علمی ارایه شود تا برای سیاست‌گذاران و مسئولان قابل پذیرش باشد.
 
 وی با ذکر مسایلی از سه دهه گذشته اظهار کرد: زمانی در کشور داشتن دوربین ویدیو و دستگاه آن ممنوع بود ، الان بعد از گذشت سه دهه می‌بینیم کارهای نادرستی انجام دادیم.
 
جنتی افزود:هم‌اکنون بیش از سه دهه است که جمهوری اسلامی در حال بررسی روشهای مبارزه با پدیده بدحجابی می باشد تا برای اعضای جامعه مصونیت ایجاد کند .
 
 جنتی خاطرنشان کرد: اینکه جامعه ما به تدریج دچار سقوط اخلاقی می‌شود و بسیاری از ارزش‌های ما به عنوان یک مسلمان کمرنگ می‌شود راه‌هایی برای مقابله دارد. همچنین دروغگویی، نقض امانت‌داری، عدم وفای به عهد و ... ناهنجاری‌هایی است که باید مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد.
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بحث دیپلماسی عمومی یکی از مباحث اساسی دولت است، گفت: در این مباحث باید روش‌های صحیح انتقال فرهنگ و تمدن ایران به سایر دولت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین شیوه‌های تعامل با فرهنگ‌های دیگر و تقابل با فرهنگ‌های وارداتی، جزء مواردی است که سال‌های سال نیاز به بررسی و پژوهش دارد و من به سهم خودم لازم می‌دانم از تلاش‌های پژوهشگرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تشکر کنم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.