سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

بناهای تاریخی ریگان چشم انتظار ثبت ملی هستند

در شهرستان ریگان 50 اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد فقط یک اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ،شهرستان ریگان درکتب تاریخی از جمله معجم البلدان شهری باستانی وپررونق بوده که تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می شده که بناهای تاریخی آن گواه این مدعاست .

در این شهرستان بناها ، قلعه ها ، برج و باروهای متفاوت وزیبایی وجود دارد که چشم انتظار ثبت ملی هستند.

مقبره شاه‌خورشید ریگان که در روستای جزان خواص قرار دارد ثبت آثار ملی شده و مربوط به دختر بهمن‌بن اسفندیار است و این بنا به صورت مربع ساخته شده وقدمت آن به قبل از اسلام بر می‌گردد.

فرماندار ریگان، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با بیان اینکه مقبره شاه‌خورشید بر اثر شرایط آب و هوایی مورد آسیب قرار گرفته است، گفت: پارسال 100 میلیون ریال اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص یافت، که قسمتهایی از آن مرمت شد اما هنوز نیاز به مرمت بیشتری دارد.

مجید اعتمادی افزود: بناهای تاریخی قلعه سنگ‌آباد، دهگود ، سردرب وزیری و ارگ جزان چهار اثر تاریخی دیگر در شهرستان ریگان در حال ثبت است، که این امر همت مسئولان را در ثبت این آثارمی طلبد.

وی به پرآب‌ترین قنات شرق استان کرمان در ریگان اشاره و تصریح کرد: این قنات در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک قرار دارد که در حال ثبت ملی است.

اعتمادی با بیان اینکه بلندترین تپه‌های شنی ایران از جاذبه های گردشگری این شهرستان است، افزود : این جاذبه گردشگری با ارتفاع 75 متر طول و وسعت 30 کیلومتر مربع جزء جاذبه ‌های گردشگری شهرستان ریگان است./س




برچسب ها: بناهای ، تاریخی ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.