سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان توسعه تجارت:

"پژوهش" در کشور بايد تقاضا محور باشد/ رتبه پایین ایران از نظر شاخص اقتصاد دانش بنیان

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: بسياري از پژوهش‌ها در کشور براساس تقاضا و نياز جامعه انجام نمي‌شود و اين امر موجب شده تا منابع زيادي که به اين طرح‌ها اختصاص مي‌يابد اتلاف شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افخمي‌راد رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در مراسم سومين جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 2012 ايران با ارائه 37 هزار مقاله رتبه اول پژوهش‌هاي قابل استناد در منطقه خاورميانه را از آن خود کرد. 

وي افزود: در همين سال رتبه ايران در ميان 225 کشور جهان به لحاظ توليد مقالات علمي قابل استناد، 17 بود. 

وي با بيان اينکه متأسفانه علي رغم پژوهش‌هاي صورت گرفته اين طرح‌هاي تحقيقاتي نتوانسته با بخش‌هاي اقتصاد و صنعت کشور ارتباطي برقرار کند اظهار داشت: در تمام دنيا پژوهش و طرح‌هاي تحقيقاتي در خدمت اقتصاد و نوآوري است. درحالي که بسياري از طرح‌هاي تحقيقاتي در کشور ما که در قالب مقاله ارائه مي‌شود در حد پربارکردن سوابق کاري(رزومه) افراد مي‌باشد.

وي ادامه داد: متأسفانه مقادير قابل توجهي از منابع در کشور صرف پژوهش‌هايي مي‌شود که کاربردي جز سوابق کاري افراد ندارد و اين به معناي اتلاف منابع ملي ماست.

وي با اشاره به اينکه درسال 2012 ايران از نظر تعداد نخبگان مهاجر رتبه اول را در بين کشورهاي درحال توسعه دنيا داشته است اظهار داشت: براساس آمار صندوق بين‌المللي پول، ساليانه 180 هزار تحصيل کرده از ايران خارج مي‌شود که اين امر خود موجب پايين آمدن سطح بهره‌وري در اقتصاد و توليد ملي مي‌شود.

وي همچنين در خصوص شاخص اقتصاد دانش بنيان در کشور گفت: متأسفانه ايران در بين کشورهاي منطقه خاورميانه از نظر شاخص اقتصاد دانش بنيان رتبه پاييني دارد.

وي افزود: شاخص اقتصاد دانش بنيان در ايران 3.9 است در حالي که ميانگين شاخص اقتصاد دانش بنيان در منطقه خاورميانه 4.4 است.  

برچسب ها: پژوهش ، تقاضا ، محور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.