سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بان‌کي‌مون: رويکرد تعاملگراي ايران قابل تقدیر است

دبير کل سازمان ملل متحد از رويکرد تعاملي جمهوري اسلامي ايران استقبال کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بان کي مون در بخشي از کنفرانسي خبري اش در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک گفت:« يکي ديگر از تحولات قابل توجه در سال 2013، توافقي بود که ماه گذشته بين ايران و کشورهاي عضو گروه پنج بعلاوه يک درباره برنامه هسته اي ايران حاصل شد. اميدوارم پس از اين توافق نامه اوليه، توافق نامه اي جامع حاصل شود که به همه نگراني هاي حل نشده بپردازد. من درعين حال ايران را ترغيب مي کنم تا همکاري کاملي با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته باشد. من از عزم دولت ايران براي بهبود روابط با جامعه بين‌المللي استقبال مي‌کنم. اين رويکرد مي تواند پيامدهاي مهمي در چندين مسئله داشته باشد.»

وي در ادامه افزود:« من مي خواهم اين فرصت ديپلماتيک بوجود آمده (در حوزه هاي مختلف) به سال جديد نيز کشيده شود. بايد سال 2014 را به سال محافظت از مردم و تامين امنيت و رعايت حقوق اساسي و توجه به رفاه اساسي مردم تبديل کنيم. سال آينده سالي دشوار براي دوران گذار در افغانستان و کشورهاي عربي خواهد بود. من از مذاکره کنندگان اسرائيلي و فلسطيني مي خواهم از خودشان رهبري و بصيرت نشان بدهند تا اينکه به توافق جامع صلح منجر شود. من از طرفهاي مطرح در اوکراين نيز مي‌خواهم تا ازخودشان خويشتنداري نشان بدهند و به اصول داخلي آزادي و آزادي بيان و تجمع مسالمت آميز پايبند باشند. من دو روز پيش بار ديگر با يانوکوويچ رئيس جمهور اوکراين صحبت کردم و از او خواستم درباره مسير آتي اين کشور گفتگو انجام شود. من از همه طرفهاي مطرح در مسائل تايلند نيز مي خواهم تا از خشونت خودداري کنند. من از تصميم تايلند براي حل و فصل تنشهاي سياسي کشور ازطريق روند صلح آميز و دموکراتيک استقبال مي کنم. درباره تحولات مهم اخير در جمهوري دموکراتيک خلق کره شمالي نيز بايد بگويم که بار ديگر از رهبري کره شمالي مي خواهم تا براي عاري سازي شبه جزيره کره از تسليحات هسته اي اقدام کند و به هنجارهاي جهاني حقوق بشر پايبند باشد. بايد از دوران پيش روي براي اعتمادسازي کره شمالي با جامعه بين المللي  و براي بهبود وضع مردم کره شمالي استفاده شود که از مدتها قبل متحمل آلامي بوده اند. ما آماده کمک در اين زمينه هستيم.»

وي گفت:« سال آينده سالي مهم براي توسعه است. نيل به اهداف هزاره تا پايان سال 2015 به معناي آن است که تلاشهاي جاري ما بويژه در حوزه هايي ازقبيل ارتقا بهداشت و سلامت مادران سرعت پيدا کند. تحقق اهداف هزاره مستلزم تقويت گفتگوها در اين زمينه است. رسيدن به اهداف مطرح در حوزه محافظت از محيط زيست در سال 2015 مستلزم تلاشهاي جدي در سال 2014 است. قرار است در بيست و سوم مارس سال آينده کنفرانسي در اين خصوص برگزار شود. مي خواهم اين کنفرانس، کنفرانسي براي رسيدن به راه حلي درباره اقدامات جدي در زمينه محافظت از محيط زيست باشد. سال 2013 سالي است که وداع با نلسون ماندلا در آن به خاطر سپرده خواهد شد. روز سه شنبه مجمع عمومي سازمان ملل متحد مراسمي براي يادبود ماندلا برگزار خواهد کرد. اميدوارم در سال 2014 رهبران جهان از الگوي ماندلا در مسئوليت سياسي پيروي کنند.»


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.