سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضا قرارداد سرمايه گذاري در طرح ميدان گازي جمهوري آذربايجان

تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در طرح تأمین گاز مورد نیاز خریداران اروپایی از حوزه گازی "شاه دنیز 2" در جمهوری آذربایجان، سه شنبه در باکو امضا خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛ سفیر انگلیس در جمهوری آذربایجان با اعلام این خبر گفت: «اسنادی که قرار است سه شنبه 17 دسامبر در باکو امضا شود، تصمیم سرمایه گذاری نهایی برای توسعه میدان گاز طبیعی شاه دنیز به میزان 25 میلیارد دلار و همچنین طرح های خط لوله انتقال گاز ترانس - آناتولی (TANAP) و ترانس آدریاتیک (TAP) را شامل می شود.
تصمیم برای این سرمایه گذاری ، برای آینده این طرح بسیار مهم است و به عنوان یکی از مسیرهای جایگزین تأمین گاز اروپا به شمار می رود که تلاش می کند وابستگی اش را به انرژی روسیه به کمترین حد برساند.
کنسرسیوم شاه دنیز و شرکای آن در مراسم سه شنبه که با حضور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و شماری از مقامات کشورهای اروپایی برگزار خواهد شد، 39 سند را امضا خواهند کرد.
« شرکت دولتی انرژی آذری» SOCAR و شرکای آن از جمله «بریتیش پترولیوم» و «استات اویل»، اوایل امسال خط لوله انتقال گاز ترانس آدریاتیک را به عنوان مسیر بالقوه انتقال گاز به اروپا
به جای مسیر قبلی یعنی خط لوله انتقال گاز ناباکو که دولت اتریش آن را پیگیری می کند، برگزیدند.
خط لوله انتقال گاز ترانس - آناتولی (TANAP) از مرز ترکیه - گرجستان احداث خواهد شد و تا مرز ترکیه با اروپا امتداد خواهد یافت که مجموع هزینه اولیه آن 20 میلیارد دلار برآورد شده است.
خط لوله انتقال گاز ترانس - آناتولی (TANAP) و ترانس آدریاتیک (TAP) از پروژه عظیم شاه دنیز 2 جمهوری آذربایجان در دریای خزر که یکی از بزرگترین میادین گازی جهان است، استفاده خواهند کرد و بدین ترتیب به اروپا کمک خواهند کرد تا وابستگی اش را به گاز روسیه کاهش دهد.
شرکت های شل، بلغارگاز ، گس نچرال فنوسا ، DEPA یونان، E.ON آلمان ، GDF سوئز فرانسه ، هرا تریدینگ ایتالیا ، آکسپو سوئیس و انل ایتالیا از جمله خریداران گاز جمهوری آذربایجان از میدان گازی شاه دنیز 2 هستند.
«ادیتا نوواک» مشاور نماینده اتحادیه اروپا در امور انرژی به خبرنگاران گفت: «توجه اروپا برای یافتن راههای جدید تأمین گاز، به جمهوری آذربایجان به ویژه میدان عظیم گازی شاه دنیز معطوف شده است که پایه و اساس مسیر جنوبی انتقال گاز ، در آن واقع شده است.
پیش بینی می شود میدان گازی شاه دنیز 2 از حدود سال 2019 ، سالانه مقدار 16 میلیارد متر مکعب گاز اروپا را تأمین کند که 10 میلیارد متر مکعب از این میزان برای اروپا و شش میلیارد متر مکعب دیگر به ترکیه اختصاص یابد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.