سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

چقدر اصول صحیح غذا خوردن را رعایت می کنید؟

رعایت اصول و روش صحیح غذاخوردن از موضوعاتی است که نه تنها در متون طب سنتی ، مورد توجه اطباء و حکما بوده بلکه به استناد احادیث و روایاتی که از معصومین و ائمه اطهار (ع) نقل شده، در آموزه های دینی نیز بر رعایت این اصول تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: رعایت این اصول، علاوه بر حفظ سلامتی فرد در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها در لذت بردن از غذاخوردن نیز موثر است.

دکتر هاله تاج الدینی با اعلام اینکه امروزه ثابت شده ریشه بسیاری از بیماری‌ها در عادات غذایی ناصحیح است ، افزود: متأسفانه بر خلاف اهمیت این موضوع ، در طب جدید آنگونه که باید و شاید به آن توجه نشده و تاحدودی از آن نیز غفلت شده است.

وی با اشاره به برخی از اصول صحیح غذا خوردن خاطرنشان کرد: برخلاف عادات غلط و رایجی که با رسیدن وقت غذا ، باید غذا خورد ، بهترین زمان غذاخوردن، زمانی است که فرد احساس گرسنگی و میل به غذاخوردن داشته باشد.

دکتر تاج الدینی با بیان اینکه قورت دادن لقمه غذا با آب و مایعات اشتباه است، تصریح کرد: باید ضمن اعتدال در مصرف آب و نوشیدنی همراه با غذا، تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا خودداری کرد.

وی هشدار داد: مصرف نوشیدنی‌های غیرطبیعی و غیربهداشتی مانند انواع نوشابه های گازدار ممنوع است .

دکتر تاج الدینی با تاکید بر اینکه افراد باید لقمه غذا را کوچک بگیرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداری کنند، گفت: با لقمه بزرگ، فرآیند جویدن کامل نخواهد بود، طعم غذا به خوبی احساس نمی‌شود، استعداد به چاقی افزایش یافته و احتمال ابتلاء به بیماری‌های گوارشی و سوء هاضمه بیشتر می شود.

وی افزود: وجود بزاق و مخلوط شدن کامل لقمه غذا با آن برای هضم کامل غذا ضروری است و اینکار تنها با جویدن کامل غذا امکان پذیر می‌شود که اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید میزان بزاق دهان شما کافی نیست، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

دکتر تاج الدینی خاطرنشان کرد: پس از آنکه لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جویدن شدید ، قاشق را بر زمین بگذارید و به فکر تدارک و آماده سازی لقمه بعدی نباشید؛ با اینکار بدون عجله کردن در فروبردن لقمه غذا، آن را بطور کامل جویده و از غذاخوردن لذت بیشتری خواهید برد.

وی تصریح کرد: موقع غذاخوردن بیش از آنکه به سفره و محتویات آن فکرکرده و ذهنتان به آنها مشغول شود، به لقمه ای که در دهان گذاشته و آن را می جوید، باشید.

این متخصص طب سنتی توصیه کرد: در زمان خوردن غذاهای رقیق و آبکی، از قاشق کوچکتری استفاده کنید و قبل از قورت دادن، آنها را خوب در دهان بچرخانید تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق، دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک شود.

وی گفت: اگر با گرسنگی کامل به غذاخوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید، معمولاً 20 تا 30 دقیقه برای سیری کافی خواهدبود .

دکتر تاج الدینی افزود: این درحالی است که از نظر کمیت و میزان، با رعایت اصول صحیح غذاخوردن، غذای خورده شده، بسیار کمتر ( گاه تا یک چهارم ) از زمانی است که این اصول رعایت نمی شوند که این موضوع در افراد چاق و پرخور، مهم است.

وی با بیان اینکه نوع نشستن سر سفره غذا و یا میز غذاخوری نیز مهم است، خاطرنشان کرد: نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، افزایش گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و کاهش لذت از غذاخوردن ، می‌تواند باعث بلع بی‌اختیار و زودهنگام لقمه غذا شود.

دکتر تاج الدینی توصیه کرد: بهتر است زمان غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: قبل از سیر شدن ، دست از غذا بکشید ، چرا که بیشتر خوردن، باری اضافی برای معده و سیستم گوارش است که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید./س


برچسب ها: اصول ، غذاخوردن ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
عالی بود