سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انقلاب بحرین چهار رقمی شد؛

قیام مردم بحرین 1000 روزه شد/ از بین رفتن حقوق بشر زیر چکمه‌های نظامی ناو پنجم آمریکا

قیام مردمی بحرین در حالی 1000 روزه شد که ناو پنجم آمریکا (مستقر در بحرین) قصد دارد ظرفیت تأسیسات موجود را افزایش دهد و هم‌اکنون در حال توسعه قطعه زمینی به مساحت 31 هزار متر مربع در نزدیکی اسکله است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ فعالان بحريني در هزارمين روز آغاز انقلاب و سالگرد شهادت تعدادی از شهروندان اين کشور به‌دست نيروهای دولتی خواستار اعلام عزای عمومی و راهپيمایی سراسری در اين کشور شدند.

شهروندان بحرينی آماده می‌شوند در سالروز شهادت تعدادی از هموطنانشان  عزای عمومی برگزار کنند.

امروز هزارمين روز آغاز قيام در بحرين است و گروه‌های انقلابی بحرينی از مردم اين کشور خواسته‌اند در مراسم اين روز شرکت کنند که اين درخواست با استقبال گسترده مردم مناطق مختلف اين کشور مواجه شده است.

گفتنی است جنبش تمرد خواستار نافرمانی مدنی و تظاهرات گسترده در اين روز شده است.

جنبش طرفداران چهارم فوريه نيز از مردم بحرين خواسته در از سرگيری برنامه «مرگ بر حمد» و گرامی‌داشت ياد و نام شهدا شرکت کنند.

اين جنبش بر ضرورت قصاص و انتقام خون شهدا و محاکمه مسئولان بحرينی و کسانی که در کشتار شهروندان اين کشور دست داشته‌اند تاکيد کرده و حمد بن عيسی آل خليفه را مسئول نقض حقوق بشر در اين کشور به‌شمار آورده‌اند.

سازمان صلح و حقوق بشر بحرين نيز با ارسال نامه‌ای برای "ماينای کيای" گزارشگر ويژه سازمان حقوق بشر، خواستار احترام به حقوق اجتماعی مردم بحرين در برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آميز شده و جلوگيری از آزادی بيان در اين کشور را ناقض قوانين بين‌المللی و قوانين بحرين به‌شمار آورده است.

در اين نامه آمده است که نيروهای دولتی بحرين افراد حاضر در راهپيمایی‌‌های مسالمت‌آمیز در خيابان‌ها را که هيچ‌گونه درگيری با نيروهای امنيتی ندارند، بازداشت می‌کنند.

طی اين نامه درخواست آزادی فوری زندانيان و جلوگيری از اعمال محدوديت در آزادی بيان و تجمع‌های مسالمت‌آميز نیز مطرح شده است.

به نظر مي‌رسد سرکوب‌هايی که حکومت بحرين انجام می‌دهد فقط به راهپيمایی‌کنندگان و مخالفان محدود نمی‌شود و شامل اوقاف و اماکن مذهبی هم مي‌شود.

شيخ ميثم‌ السليمان مسئول بخش آزادی‌های مذهبی در سازمان ديده‌بان حقوق بشر بحرين مقامات بحريني را به تعدی به مسجد تاريخی "البربقی" متهم کرده است.

آمریکا باید تحریم و مجازات شود نه ایران


"رالف شانمن" نويسنده و صاحب‌نظر سياسی در برکلی آمريکا از گزارش عفو بين‌الملل درباره سرکوب مردم بحرين استقبال کرد.

شانمن درباره شکنجه نوجوانان در زندان‌های آل خليفه می‌گوید: اين يکی از شاخصه‌ها و ويژگی‌های رژيمی است که از همان ابتدا قدرت را به‌دست گرفت و خود را به اکثريت شيعی در اين کشور تحميل کرد در واقع بايد گفت اين آل خليفه است که گروهی مهاجم و غير بومی در بحرين به شمار می‌آيد.

وی اظهار داشته است: با درک ريشه‌های اين رژيم سرکوبگر، محاصره شهرها و روستاها در کنار استفاده از مواد شيميايی و واکنش خشن به تظاهرات مسالمت‌آميز مردمی که حقوق پايه خود را می‌‌خواهند، جای خرسندی است که مي‌بينيم سرانجام بعد از اين همه سال، عفو بين‌الملل توجه خود را معطوف اين کشور کرده، آن هم زمانی که گروه‌های مختلف پزشکی و حقوق بشری مستندات خود را درباره شکنجه‌های صورت گرفته جمع‌آوری کرده‌اند.

شانمن ادامه می‌دهد: کلیه اين‌ اتفاقات در برابر چشمان نيروهای آمريکايی حاضر در اين کشور صورت می‌گيرد در حالي که حتي کوچکترين واکنشی از آمريکا هم صورت نگرفته و از سوی دیگر می‌بینیم که سعودی‌ها با اعزام نيروی نظامي و تجهيزات، امکان بقای رژيم و شکنجه منزجرکننده کودکان را فراهم آورده‌اند.

اين نويسنده آمريکایی افزوده است: همه اين اتفاقات در حالي است که رژيم بحرين هيچ خطری از مجازات سازمان ملل حس نمی‌کند و ایالات متحده هم نمی‌خواهد به اين کشور حمله کند از اين‌رو با توجه به شرايط موجود، بايد از رويکرد اخير عفو بين‌الملل در توجه به اوضاع بحرين استقبال کرد.

شانمن درباره سکوت کشورهای غربی مدعی حمايت از حقوق بشر درباره اوضاع بحرين می‌گوید: زمانی که برای مثال صحبت از آمريکا يا قدرت‌های ناتو می‌شود، آنان حقوق بشر را فقط به‌عنوان بهانه‌ای برای مداخله در کشورهایی به‌کار می‌برند که مطيعشان نيستند؛ دولت‌هایی که می‌خواهند برای استقلال خود تلاش کنند و خود منابع طبيعی کشورشان را در دست داشته باشند.

وي می‌افزاید: آنچه که در خصوص بحرين شاهدش هستيم، دولتي است که کشورش را به قدرت‌های امپرياليستی(سلطه‌گر) فروخته و بسيار هم طرفدار سلطه امپرياليسم بر مردم، منطقه و منابع آن است و برای همين این است که می‌بينيم رژيم آل خلیفه می‌تواند با همه آسيب‌هایی که به مردم خود وارد می‌کند، بی‌مجازات بماند.

شانمن اضافه می‌کند: زمانی که مقامات آمريکایی صحبت از حقوق بشر می‌کنند، خود، کسانی هستند که از تسليحات شيميایی از کره تا ويتنام، فلوجه عراق و ديگر نقاط منطقه استفاده کرده‌اند در واقع وقتی صحبت از مجازات می‌شود اين آنان هستند که بايد هدف تحريم و مجازات‌هایی باشند که خود عليه کشورهایی مانند ايران و ديگر کشورها اعمال کرده‌اند.

آمریکا پایگاه نظامی خود در بحرین را گسترش می‌دهد

با وجود تمام نارضایتی‌ها از رژیم آل خلیفه، ایالات متحده آمریکا همچنان به حمایت بی‌چون و چرای خود از این رژیم ادامه می‌دهد و در جدیدترین اقدام خود برای افزایش حضور در منطقه می‌خواهد 580 میلیون دلار برای گسترش و افزایش اندازه پایگاه نظامی دریایی خود در بحرین هزینه کند.

پایگاه اطلاع رسانی «استارز اند استریپس» نوشته است، ناو پنجم آمریکا (مستقر در بحرین) ظرفیت تأسیسات موجود را افزایش می‌دهد و در حال توسعه قطعه زمینی به مساحت 31 هزار متر مربع در نزدیکی اسکله است.

این پایگاه خبری می‌نویسد ماه آینده، پل معلق 400 فوتی برای اتصال پایگاه اصلی و زمین‌های پایگاه جدید نصب می‌شود.

گفتنی است این پروژه فضا را برای یک مرکز نگهداری خودرو، یک مخزن، یک ناهارخوری و دو پادگان که یک‌هزار آمریکایی در آن مستقر خواهند شد، ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است هم‌اکنون 9 پروژه فعال در پایگاه وجود دارد که شامل یک ساختمان 4 طبقه در پایگاه موجود می‌شود که تا سال 2015 تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.