سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمایل بسياري از جوانان مصري برای مهاجرت از اين کشور

خبرنگار شبکه تلويزيوني انگليسي زبان روسيه گفت، بسياري از جوانان مصري خواهان مهاجرت از اين کشور هستند، زيرا نرخ بيکاري در ميان جوانان مصري به رقم هفتاد و هفت درصد رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، مجري اين شبکه ابتدا گفت، دادستانان مصري حکم جلب مردي را صادر کرده اند که پسرش خط کشي را به مدرسه آورده بود که نماد اخوان المسلمين روي آن نقش بسته بود. نه تنها اين پسر پانزده ساله به اتهام تحريک خشونت در مدرسه اکنون روانه زندان شده است، بلکه پدرش نيز به اتهام تشويق وي، تحت تعقيب قرار گرفته است. 

اين حاکي از سرکوب گسترده مخالفان و حتي مردم عادي توسط دولت موقت مصر و ارتش اين کشور است و نشان مي دهد، چرا شمار بسياري از شهروندان مصري به مهاجرت به خارج از اين کشور به دنبال زندگي بهتر در ساير نقاط جهان، متمايل شده اند. 

بل ترو، خبرنگار اين شبکه طي  گزارشي از قاهره در اين باره گفت، مثلاً عمر حميد، جوان مصري که سه سال پس از شرکت در انقلاب مصر در سال 2011 ميلادي براي سرنگوني حسني مبارک شرکت کرده بود، اکنون از شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي کشورش بسيار دلسرد شده و مانند بسياري ديگر از جوانان مصري به مهاجرت به کشورهاي خارجي تمايل پيدا کرده است.
 
عمر حميد گفت: در اين کشور، فارغ التحصيلاني که چهار سال در دانشگاه درس خوانده اند، هيچ شغلي براي خود نمي يابند. از اينرو من نيز پس پايان تحصيلات دانشگاهيم، از مصر خواهم رفت. 
بل ترو افزود، هم اکنون بيش از هشت ميليون شهروند مصري در خارج از اين کشور زندگي مي کنند، و بسياري ديگر از مصري ها نيز به علت نابساماني اوضاع اقتصادي و بي ثباتي سياسي اين کشور، به دنبال پيوستن به ساير مصري هاي خارج نشين هستند.   

پاسکال لوپولي، عضو سازمان بين المللي رسيدگي به امور مهاجران گفت، حتي اگر نرخ رشد اقتصاد اين کشور در آينده دو رقمي شود، دولت مصر هرگز قادر نخواهد بود فرصت هاي شغلي کافي براي تمام متقاضيان اشتغال در مصر ايجاد کند. از اينرو، همواره درصدي از جمعيت مصر وجود خواهند ذ داشت که به دنبال مشاغل در ساير کشورهاي دنيا خواهند گشت. 

بل ترو افزود، نرخ بيکاري ميان جوانان مصري، به رقم تکان دهنده هفتاد و هفت درصد رسيده است و اين رقم، به علت ادامه ناآرامي ها در مصر و عدم ثبات اقتصادي و سياسي در اين کشور، ممکن است از اين نيز بالاتر برود. براي بسياري از جوانان مصري، مانند عمر حميد، گشتن به دنبال مشاغل در خارج از مصر، تنها گزينه است، زيرا کمتر از يک چهارم جوانان مصري در اين کشور هم اکنون شغل دارند. 

خبرنگار افزود، فقط بحران اقتصادي انگيزه مهاجرت جوانان از مصر به حساب نمي آيد، بلکه برخي از جوانان مصري که حتي در اين کشور مشغول به کار هستند، به علت ادامه سرکوب خشونت آميز مردم توسط دولت و ارتش اين کشور، خواهان خارج شدن از مصر اند. شمار فزاينده اي از فعالان سياسي در مصر با مجازات هاي طولاني حبس در زندان هاي اين کشور روبرو هستند. دولت مصر که مورد حمايت ارتش اين کشور است، اخيراً قانوني را وضع کرده که اجازه تظاهرات يا تجمعات عمومي را بدون کسب مجوز ممنوع اعلام کرده است. از همين رو، هرکس که پس از وضع اين قانون در تظاهرات شرکت کرده و دستگير شده است، به علت شرکت در عملي غيرقانوني، با محاکمه و احتمال حبس روبرو خواهد شد. 

عمر حميد گفت، ما در مصر به دمکراسي و آزادي نياز داريم. وي افزود، ما همچنين به سامانه خدمات تأمين اجتماعي و بيمه درمانيِ بهتري احتياج داريم. اين ها مطالبات اصلي انقلاب ما در اين کشور بوده است که به آن جامه عمل پوشانده نشده است. اين جوان مصري در خاتمه تأکيد کرد، طرز رفتار پليس مصر با مردم بايد تغيير کند و رژيم نيز بايد از لحاظ ايدئولوژيک روش هاي بهتري براي برخورد و تعامل با قاطبه مردم پيدا کند، وگرنه شمار به مراتب بيشتري از شهروندان مصري به خارج از اين کشور مهاجرت خواهند کرد. 

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.