سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست گروه مشاوران اوباما براي تغيير برنامه هاي نظارتي آمريکا

کاخ سفيد روز جمعه اعلام کرد گزارشي از گروه مشاوران رئيس جمهور دريافت کرده است که خواستار تغييراتي در برنامه هاي نظارتي کشور شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پي بي اس ؛ ديويد سنگر خبرنگار نيويورک تايمز درباره اينکه اين توصيه ها چه بوده و انتظار مي رود رئيس جمهور آمريکا چه پاسخي به آن داشته باشد، گفت: «ما در حال حاضر اطلاعات محدودي درباره توصيه هاي مطرح شده در اين گزارش داريم. به طور کلي بيش از چهل توصيه در اين گزارش مطرح شده است که گرچه جزء اطلاعات طبقه بندي نيست، به گفته کاخ سفيد محرمانه باقي مي ماند تا زماني که رئيس جمهور آمريکا فرصت بررسي آن را داشته باشد و درباره آن تصميم گيري کند.

اما نکات محدودي را ما مي دانيم. نخست اينکه رئيس جمهور آمريکا تصميم گرفته است برنامه گسترده جمع آوري اطلاعات داخلي از تماس هاي تلفني مردم که ادوارد اسنودن (پيمانکار سابق سيا) آن را فاش کرد، ادامه يابد.

در اين برنامه دولت همه تلفن هايي را که در داخل آمريکا طي پنج سال گذشته تماس داشته اند يا از آمريکا به خارج از آن تماس گرفته اند يا تماس هايي از خارج را دريافت کرده اند، حفظ کرده است.

تصميم بزرگ ديگري که رئيس جمهور گرفته، اين است که سازمان امنيت ملي قرار نيست از فرماندهي سايبري آمريکا جدا شود. فرماندهي سايبري بخشي از پنتاگون است که هم از شبکه هاي پنتاگون عليه حملات سايبري دفاع مي کند، هم اقدامات تهاجمي در بخش سايبري دارد، نظير کاري که در خصوص ايران چند سال پيش رخ داد. برخي افراد نگران هستند که اين امر اختيارات فراواني را به يک فرمانده نظامي مي دهد اما رئيس جمهور قصد دارد اين برنامه ادامه داشته باشد».

وي در ادامه با اشاره به اينکه بيشتر بحث ها درباره اين برنامه در محافل کارشناسان مطرح مي شود تا در بين مردم عادي، گفت: «چنين به نظر مي رسد که مردم آمريکا در دوره پس از يازده سپتامبر، فقط به اينکه تحت نظر باشند، خو نگرفته اند بلکه وجود چنين شرايطي براي آنها قابل انتظار است. اين طور به نظر مي رسد که مردم آمريکا امروز با حدي از نظارت و نقض حريم خصوصي خود کنار آمده اند که پيش از يازده سپتامبر باورکردني نبود».

انتهاي پيام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.