سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان جنوبي/

افزایش 44 درصدی تولید عسل در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال 118 تن عسل در خراسان جنوبی تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 44 درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری­‌ها استفاده شده است.

مهمترین خاصیت عسل، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و باید محیط خوبی برای پرورش میکروب‌­ها باشد، اما میکروب­‌ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می‌رود، زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است. در گذشته از این خاصیت عسل برای از بین بردن پینه‌های دست و پا سود می‌­‌بردند.

طبق بعضی از منابع علمی عسل طبیعی در بهبود بیماری­‌های قلبی و گوارشی کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دو سال به بالا به حساب می­‌آید که در رشد آن­ها تأثیر بسزایی دارد، همچنین مصرف آن در کودکان و کهنسالان به علت هضم و جذب سریع حائز اهمیت است.

عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمی‌­کند و وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می‌­کند.

قندهای موجود در عسل علیرغم شیرینی زیاد به دندان­ها هیچ صدمه‌ای وارد نمی­‌سازد، بلکه آنها را سفید و لثه را محکم می‌­کند.

فعالیت 551 زنبوردار در خراسان جنوبی

غلامرضا هادربادی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، گفت: از ابتدای امسال 118 تن عسل در خراسان جنوبی تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 44 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: 3 میلیارد و 540 میلیون تومان از فروش عسل عاید زنبورداران خراسان جنوبی شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: شهرستان بیرجند به لحاظ تعداد زنبور دار و میزان تولید عسل رتبه نخست تولید را داراست .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر551 زنبور دار با 19 هزار و 32 کلنی زنبور عسل در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

عسل زرشک و عناب مخصوص منطقه خراسان جنوبی است

محمود صلاحی مقدم یک تولید‌کننده عسل در خراسان جنوبی، گفت: عسل زرشک خواص درمانی بسیار دارد و تقویت کننده قلب و کبد است.

وی با بیان اینکه اگر گل‌های غالب یک منطقه گل خاصی باشد به عسل تولیدی آن منطقه عسل تک گل می‌گویند، افزود: عسل زرشک و عناب مخصوص منطقه خراسان جنوبی است.

صلاحی مقدم گفت: عسل‌های تیره نسبت به عسل‌های روشن مواد معدنی بیشتری دارند.

وی بابیان اینکه رنگ عسل از زرد بسیار کم رنگ تا قهوه‌ای بسیار پر رنگ وجود دارد، ادامه داد: عسل گل‌های نارنج و پرتقال قرمز رنگ، عسل زرد عسل آویشن چهل گیاه قهوه‌ای و عسل اقاقیا نیز بی‌رنگ است.

این تولیدکننده عسل تصریح کرد: بهترین عسل عسل بهاره است که زنبورها از گل‌ها با شهد فراوان تغذیه می‌کنند، اما در فصل کم گل مناطق زنبورداران دو روش جابه‌جایی کندوها و استفاده از شربت را برای تهیه عسل انجام می‌دهند.

صلاحی مقدم گفت: در روش جابه‌جایی کندوها زنبورداران با توجه به شرایط محیط هر منطقه کندوها را به مناطق مختلف جا به جا می‌کنند، بنا براین نوع عسل به دلیل هزینه‌های جابجایی گران است.

وی تصریح کرد: در روش استفاده از شربت، زنبورداران در فصول بی‌گل منطقه‌شان با دادن شربت یا شیره انگور یا شیره خرما به زنبورهایشان عسل تولید می‌کنند.

انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: عسل ، خراسان ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.