سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

13هزار نفر در کشور تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت:13هزار نخبه و استعداد برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛
 سعید سهراب پور افزود:از مجموع 13هزار نفری که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند تنها 80نفر نخبه اند و بقیه افراد از نظر ما استعداد برتر هستند.

وی اضافه کرد:نخبه فردی است که زمانی استعداد برتر بوده و سال ها زحمت کشیده است که این تلاش می تواند تحقیق و پژوهش،تربیت نیروی انسانی یا تولید باشد و این فرد به مرحله ای رسیده است که می تواند در نظام اثر گذاری مستقیم داشته باشد.


سهراب پور ادامه داد:بنیاد ملی نخبگان به ابتکار و پرچمداری مقام معظم رهبری و همزمان با تشکیل معاونت فناوری رییس جمهوری باهدف حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان شکل گرفت.


وی حمایت از استعدادهای برتر را هدف اصلی از تشکیل این بنیاد ذکر کرد و افزود:آیین نامه های مختلفی برای حمایت از استعدادهای برتر در این بنیاد بتصویب رسیده اند که البته برخی نواقص نیز در آنها وجود دارد که باید اصلاح شوند.


سهراب پور به تدوین سند راهبردی کشور اشاره کرد و افزود: در بهمن سال 89 به دنبال تاکید مقام معظم رهبری از مسئولان حوزه نخبگان موضوع تدوین سند راهبردی امور نخبگان کشور مورد بررسی قرار گرفت و در سال 91ابلاغ شد که هنوز اجرایی نشده است.


وی اظهار داشت: این سند مهم که با اهدافی چون حمایت ویژه از نخبگان و تلاش برای استفاده بیشتر از این سرمایه های عظیم انسانی در پیشرفت کشور و تقسیم کار ملی در زمینه امور نخبگان تدوین شده هنوز کلید نخورده اما فعالیت های مقدماتی برای ایجاد دبیر خانه وستاد اجرایی آن در حال انجام است.


سهراب پور همچنین ایجاد زمینه های شناسایی، رشد و شکوفایی حداکثری استعدادهای فردی و گروهی،تحقق نظام جامع ˈاخلاق نخبگیˈ مبتنی بر آموزه های اسلامی و تلاش برای ترویج آن، رفع موانع فعالیت های نخبگانی، افزایش ظرفیت اجتماع نخبگانی ونیز وسعت بخشیدن به دایره نخبگی و بهره گیری حداکثری از توان اجتماع نخبگانی در مدیریت تحولات کشور در سطح ملی و بین المللی و مدیریت هدفمند گردش نخبگان و پیشگیری از خروج نخبگان را از مهم ترین اهداف سند راهبردی کشور در امور نخبگان برشمرد.


قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان کشور را نیز از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری در راستای شناسایی نخبگان عنوان کرد و افزود:در حال حاضر 90درصد از فعالیت های مقدماتی تشکیل این بانک اطلاعاتی نیز انجام شده است.


به گفته وی جذب نخبگان از مهم ترین کارهای این بنیاد است که برای آن مکانیسم های مختلفی چه از طریق کمیته جذب و یا طرح های شهید تهرانی مقدم و طرح های پسادکتری انجام می شود.


سهراب پور خاطرنشان کرد:البته برای جذب نخبگان نیازمند ساختارهای قوی تری هستیم و پیشنهاد می دهیم وزارتخانه های با اعتبارات مالی مناسب مانند وزارت نفت،نیرو و صنعت و معدن در جوار دانشگاه ها پژوهشگاه هایی در حوزه تخصص خود ایجاد کنند و ظرفیت ها و استعدادهای بیشتری را در این زمینه بکارگیرند.


قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود:همچنین برای حمایت مالی از شرکتهای دانش بنیان نیز در حال حاضر اخیرا صندوق نوآوری و شکوفایی فعال شده و به این شرکت ها تسهیلات ارائه می دهد./س


 




برچسب ها: کشور ، پوشش ، بنیاد ملی ، نخبگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.