سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شوراي آتلانتيک:

اختلافات داخلی مانع "اوباما" برای احقاق توافق جامع هسته اي با ايران است

تحليلگر سياسي شوراي آتلانتيک مي گويد با توجه به ترديدهاي نمايندگان سنا و مجلس نمايندگان آمريکا، اوباما در عرضه توافق جامعي که در آن حتي به حد محدودي از غني سازي اورانيوم در ايران اشاره شده باشد، با مشکل مواجه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ باربارا اسلاوين عضو ارشد شوراي آتلانتيک در مقاله اي با عنوان «کنگره از درگيري در خصوص تحريم هاي ايران اجتناب کرد اما راه پيش رو نامعلوم است» نوشت،به نظر مي رسد کنگره قصد داشت هديه کريسمس خود را زودتر از موعد به دولت باراک اوباما بدهد. 

يک گروه دو حزبي از قانونگذاران مجلس نمايندگان و سنا روز سه شنبه به توافقي در خصوص بودجه دست يافتند که اگر به تصويب نهايي هر دو نهاد کنگره برسد، از خطر تعطيلي مجدد دولت در اوايل سال 2014 جلوگيري مي کند. 

در همين حال کنگره از تصويب تحريم هاي تازه اي عليه ايران نيز صرف نظر کرد، تحريم هايي که ممکن بود توافق هسته اي 24 نوامبر را که در ژنو حاصل شد، از بين ببرد. 

با اين حال با ارزيابي اظهاراتي که اين هفته در کنگره مطرح شد، دولت اوباما براي به نتيجه رساندن يک توافق جامع براي اينکه تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته ای ایران برداشته شود، با موانع داخلي جدي رو به رو است. 

"جان کري" وزير خارجه آمريکا پيش از آنکه راهي خاورميانه شود تا بار ديگر از انرژي بي پايان خود براي يک موضوع ديگر يعني مسئله صلح اسرائيل و فلسطينيان استفاده کند، در کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان، دفاع متهورانه اي از توافق ژنو داشت. مجلس نمايندگان تابستان گذشته با آراء 400 نفری به اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران راي داد اما اين لايحه را سنا تصويب نکرده است.

کري استدلال کرد که اکنون زمان وضع تحريم هاي تازه عليه ايران نيست حتي با لايحه اي که مدت ها به تاخير افتاده است. وي از نمايندگان کنگره خواست به مذاکرات فرصت دهند تا نتيجه خود را نشان دهد و تاکيد کرد در صورت شکست مذاکرات، دولت خود خواستار افزايش تحريم ها خواهد شد.

طبق توافق ژنو که شش ماهه است اما امکان تمديد آن وجود دارد، آمريکا و ديگر اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل همراه با آلمان، کاهش محدود تحريم هاي ايران را پيشنهاد کردند و وعده دادند تحريم هاي هسته اي بيشتري عليه ايران مادامي که مذاکرات براي رسيدن به توافق جامع ادامه دارد، وضع نشود. مقامات ايران هشدار داده اند وضع تحريم هاي بيشتر حتي اگر اجراي آن با تاخير صورت گيرد، به معناي مرگ توافق ژنو خواهد بود.

هم دموکرات ها، هم جمهوريخواهان در کميته مجلس نمايندگان کنگره، جايي که کري در آن از توافق ژنو دفاع کرد، درباره  اين توافق ابراز ترديد کردند؛ توافقي که به ايران اجازه مي دهد غني سازي را در سطوح پايين ادامه دهد اما ذخاير گاز اورانيوم خود را در طول مدت اين توافق، افزايش ندهد.  همچنين نشانه هايي وجود داشت از اينکه دولت در عرضه يک معامله جامع که شامل حتي يک برنامه محدود غني سازي باشد -موضوعي که از نظر ايران اساسي و بحث ناپذير است- مشکل خواهد داشت.

دولت اوباما انتهاي بازي خود را درباره برنامه هسته اي ايران هنوز مشخص نکرده است اما اظهارات کري در جلسه ای با نمایندگان کنگره اشاراتي در اين خصوص داشت.  کري اشاره کرد که ايران حدي از غني سازي را در نهايت خواهد داشت اما نمي تواند از آن براي ساخت سلاح هسته اي استفاده کند. 

در انتهای این گزارش آمده است :‌ ديگر کانال هاي تصويب تحريم ها نيز رو به بسته شدن است. تيم جانسون رئيس کميته بانکداري سنا روز سه شنبه گفت کميته اش امسال به لايحه تحريم ها نمي پردازد. 

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.