سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عربستان باید برای حل بحران سوریه طرح 6 ماده‌ای ایران را بپذیرد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اگر عربستان از ارسال سلاح و کمک مالی به گروه‌های تروریستی خودداری کند سوریه به سمت ثبات حرکت می‌کند.

 "حسن هانی‌زاده" کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر برخی تحلیل‌گران عربستان سعودی که از سفر احتمالی آیت الله هاشمی رفسنجانی به این کشور به عنوان گشاینده گره بحران سوریه یاد می‌کنند گفت: سفر هاشمی به عربستان می‌تواند فصل جدیدی در مناسبات ایران و عربستان بگشاید.

وی در ادامه با توجه به نگاه طایفه‌ای و وهابی عربستان نسبت به ایران تاکید کرد: به نظر می‌رسد این سفر بتواند حداقل در یک مقطع زمانی موثر باشد اما سیاست‌های عربستان کاملا غیرهم‌سو و دارای یک نوع احساس رقابت با ایران بوده و  با توجه به نقش کاملا تخریبی عربستان  در رابطه با عراق،لبنان و سوریه، فاصله ایران و عربستان به لحاظ سیاسی بسیار زیاد است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: هرچند عربستان اکنون احساس انزوا کرده و نیازمند حل مسائل سیاسی خود با ایران و کشورهای منطقه است اما به نظر می‌رسد سعی بر برخورد تاکتیکی با ایران است و تا زمانی‌که عربستان از سیاست‌های تخریبی خود در ایران، عراق، سوریه و لبنان کوتاه نیاید، در آینده مورد اطمینانی نخواهد بود.

هانی‌زاده تصریح کرد: هرگاه عربستان احساس انزوا می‌کند به ارتباط با ایران متمایل می‌شود، لذا "آیت الله هاشمی" تلاش می‌کند در این سفر دیدگاه‌های ایران و عربستان را به هم نزدیک کند.

وی در ادامه یاداور شد: عربستان با توجه به تغییر سیاست غربی‌ها به‌ویژه آمریکا نسبت به سوریه  و  هم‌چنین ترکیه و قطر نسبت به سیاست‌های گذشته خود در قبال  سوریه، ممکن است  ناچار به تغییر سیاست‌های خود  در مورد سوریه شود.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: عربستان عامل اصلی طولانی شدن درگیری‌های داخلی در سوریه بوده اما فشارهای بین‌المللی عربستان را ناچار به عدول از سیاست‌های خود در قبال سوریه خواهد کرد.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر عربستان از ارسال سلاح و کمک مالی به گروه‌های تروریستی خودداری کند سوریه به سمت ثبات حرکت می‌کند اما عربستان در 32 ماه گذشته  در سوریه نقش کاملا تخریبی داشته و اگر بخواهد به حل بحران کمک کند باید طرح 6ماده ای جمهوری اسلامی ایران را برای حل بحران بپذیرد.


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.