سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد

طرح ساماندهی تأمین آب سالم در تهران اجرا می‌شود/ برخورد جدی با کشاورزان متخلف

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از اجرای طرح اضطراری ساماندهی آب سالم، اصلاح نوع کشت، و برخورد قانونی با تولیدکنندگان سبزی و صیفی با آب‌های نامتعارف استان تهران درسال زراعی ۹۲-۹۳ از نیمه دوم آذرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدمحمد موسوی امروز ۲۴ آذرماه۹۲ در نشست خبری خود با بیان اینکه قانون مسئول تأمین کنترل سلامت آب و تولیدات کشاورزی دستگاه‌های مختلف هستند و یک دستگاه مسئول این امر نیست گفت: به همین خاطر طرح ساماندهی تأمین آب سالم و اصلاح نوع کشت به کمک همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه تهیه، بررسی و تصویب شده و برای اجرا به استانداری تهران ابلاغ شده است. 

وی با بیان اینکه ۱۵ دستگاه در اجرای این طرح دخالت دارد افزود: اداره کل محیط زیست استان تهران شبکه بهداشت و درمان شرکت آب منطقه‌ای تهران سازمان جهاد کشاورزی استان دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی شهید بهشتی دانشگاه ایران اداره کل دادگستری استان تهران، معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری تهران، شرکت آب و فاضلاب روستایی، شرکت آب و فاضلاب شهری، استانداری تهران، فرمانداران شهرستان‌های تهران، ری، بهارستان و... از جمله این دستگاه‌ها هستند. 

موسوی ادامه داد: هر ۱۵ روز یکبار گزارش عملکرد این دستگاه‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اخذ، جمع بندی و به استانداری تهران تحویل داده می‌شود. 

***۶ درصد محصولات کشاورزی کشور در تهران تولید می‌شود

وی در ادامه اضافه کرد: استان تهران با ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی ۵. ۸ میلیون تن تولید یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب و در تولید محصولاتی نظیر شیر خام، گوشت قرمز، تخم مرغ، گیلاس، گل شاخه بریده، قارچ خوراکی، ملکه زنبور عسل و سبزی و صیفی گلخانه‌ای رتبه نخست و در مجموع با حدود سه درصد اراضی کشور حدود ۶ درصد تولید محصولات کشاورزی را دارا است.  
موسوی افزود: براساس سند ملی آب، نیاز آبی بخش کشاورزی استان ۲. ۸۹ میلیارد مترمکعب درسال است که هم اکنون به علت احداث سدهای امیرکبیر، لتیان و ماملو و تخصیص آب شرب و بهداشت و همچنین قطع حقابه کشاورزان تنها ۱. ۸۸ میلیارد مترمکعب در اختیار این بخش قرار گرفته و عملا با سهم بری ۴۸ درصدی بخش کشاورزی از کل آب استحصالی استان (کشور حدود ۹۰ درصد) با کمبود ۳۵ درصدی آب مواجه است. 

وی ادامه داد: از طرفی از کل حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب و روان آبهای سطحی در اختیار نیز حدود ۱۰ درصد آن تصفیه و در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد که یقینا در صورت تسریع در تکمیل تصفیه خانه‌ها در اجرای گسترده پروژه‌های ارتقاء بهره وری مصرف آب در مزارع (انتقال آب و ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری)، مشکل کمبود آب کشاورزی به طور ریشه‌ای حل می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه عدم جایگزینی آب سالم برای کشاورزان واجد حقابه، اختلاط فاضلاب‌های خانگی و صنعتی با آب‌های سالم کشاورزی، دسترسی کشاورزان به آب‌های نامتعارف و... سبب شده تا بخشی از تولید محصولات کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی تحت شرب آب‌های نامتعارف انجام پذیرد ادامه داد: در طول ۴ سال گذشته حدود ۹۰ درصد از سطح اراضی سبزی و صیفی تحت آبیاری با آبهای نامتعارف کاهش یافته و از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه این محصولات در استان تهران کمتر از یک درصد (۹۶صدم) از آن‌ها تحت شرب آب مخصوص سالم و درصد محدودی آب‌های نامتعارف تولید می‌شود که این مهم به ویژه به علت مصرف تازه خوری محصول نیازمند برنامه ریزی، اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات آنی است. 

موسوی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل دو برنامه کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شده‌اند اضافه کرد: تصفیه فاضلاب‌ها و روان آب‌ها و سپس آن‌ها را در اختیار کشاورزان قرار دادن همچنین ارتقای بهره وری مصرف آب با سرعت بخشی به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از ارکان برنامه میان مدت ما است. 

وی افزود: در طی حل ریشه‌ای مشکل مذکور در میان مدت به منظور حفظ پایداری منابع آب، خاک، محیط زیست و و تولید مستلزم همه پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی استان مصوب در جلسه ۳۰. ۰۷. ۹۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ویژه طرح‌های تکمیلی کامل آب‌های متعارف و تخصیص آن به بخش کشاورزی است اما اجرای طرح اضطراری و کوتاه مدت برای جلوگیری از تولید محصولات کشاورزی از اولویت‌های اساسی ما است. 

موسوی ادامه داد: اجرای طرح اضطراری با حمایت همه جانبه استاندار تهران وزیر جهاد کشاورزی در مشارکت همه جانبه دستگاه‌های مطبوع و بازدیدهای می‌دانی تیم مشترک فنی و نظارتی تهیه و در مورخ ۱۶ آذر ۹۲ بررسی و تصویب توسط استانداری تهران برای اجرا به همه دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.
 
*تا پايان سال اجراي طرح ميان مدت تامين آب سالم به پايان مي‌رسد

 
وي افزود: در اين طرح اقدامات هر دستگاه براساس وظايف قانوني آنها تعريف شده است و طرح فوق حداکثر تا پايان سال نهايي مي‌شود.
 
موسوي با بيان اينکه هر 15 روز يک بار از دستگاههاي مذکور گزارش عملکرد اخذ مي‌شود، تاکيد کرد: تمام اهداف اين طرح تا فروردين سال 1393 محقق مي‌شود.
 
*برخورد با کشاورزان متخلف
 
براساس اين گزارش، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران در مورد کشاورزاني که آب سالم در اختيار دارند ولي با انواع غيرمتعارف يا مخلوط اقدام به آبياري محصولات خود مي‌کنند، گفت: ما به اين کشاورزان در گذشته دو بار اخطار داده‌ايم.
 
موسوي با اشاره به اينکه سومين اخطار در اين زمينه نيز طي همين هفته صادر مي‌شود، افزود: کشاورزان متخلف پس از اين اخطار به وزارت بهداشت و درمان معرفي شده و اين وزارتخانه از آنها شکايت مي‌کند و در نهايت اين واحدها قلع و قمع مي‌شود.
 
به گفته وي اين واحدهاي مذکور به تعداد 12 واحد و مساحت 67.9 هکتار هستند.
 
موسوي در مورد کشاورزاني که آب سالم در اختيار نداشته و اصرار به کاشتن سبزي و صيفي با آب ناسالم دارند، نيز گفت: ما به اين کشاورزان الگوي کشت پيشنهادي را ارائه کرده‌ايم که به جاي کشت سبزي و صيفي به زراعت چوب، پنبه و ذرت بذري اقدام کنند.
 
وي با بيان اينکه در صورتي که پيشنهاد فوق از سوي کشاورزان مورد پذيرش قرار بگيرد از آنان حمايت مي‌شود، افزود: در اين صورت ما در زمينه تامين نهاده، فعاليتهاي فني، آموزشي، ترويجي، اعطاي تسهيلات، خريد تجهيزات و حتي مابه‌التفاوت سود خالص ناشي از الگوي کشت جايگزين از اين کشاورزان حمايت مي‌کنيم.
 
وي اضافه کرد: با توجه به استقبال کشاورزان از طرح ساماندهي تامين آب سالم، تاکيد وزير جهاد و استانداري تهران و انسجام و هماهنگي دستگاههاي مسئول اميدواريم تا آغاز سال زراعي جديد اين مشکل ريشه کن شود.
 
*استقرار کارشناسان گياه پزشکي در اراضي کاشت سبزي و صيفي
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران با اشاره به استقرار 251 کارشناس گياه پزشکي در قالب 30 کلينيک در اراضي کاشت سبزي و صيفي استان تهران افزود: اين کارشناسان در مراحل قبل، حين و برداشت محصول بر توليد آنها نظارت دارند.
 
موسوي ادامه داد: اين محصولات در زمان عرضه کد رهگيري 16 رقمي دريافت مي‌کنند و به اين ترتيب تحت نظارت مستقيم و دائم هستند.

انتهاي پيام/





برچسب ها: سازمان ، جهاد ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.