سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعاليت بيش از 450 "آزمايشگاه تشخيص سل" در مراكز بهداشتي درماني كشور

452 آزمايشگاه تشخيص بيماري سل در مراكز بهداشتي درماني كشور فعاليت دارند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ كارشناس آزمايشگاههاي مرجع سلامت وزارت بهداشت كشور در حاشيه برگزاري كارگاه كنترل سل در سنندج با اعلام اين خبر، گفت: از اين تعداد آزمايشگاهها 396 مورد در زمينه اسمير با ديد مستقيم ميكروب سل، 46 مورد آزمايشگاه كشت، 9 مورد آزمايشگاه مرجع منطقه اي سل و يك آزمايشگاه ملي مرجع سل فعاليت دارند.

مصطفي قلمي نوبر در ادامه هدف از برگزاري كارگاه آموزشي سل را ارتقاي دانش شناسايي، استانداردسازي روشها، كنترل كيفي و ايمني در آزمايشگاه هاي سل استان عنوان كرد.

وي با بيان اينكه استان كردستان از نظر شناسايي موارد بيماري سل در سطح مطلوبي است، گفت: اميد است پس از برگزاري اين دوره آموزشي شاهد ارتقاء بيش از پيش شناسايي و گزارش دهي موارد سل و عملكرد آزمايشگاهها باشيم.

براساس این گزارش، مدير پيشگيري و مبارزه با بيماريها در دانشگاه علوم پزشكي كردستان نيز در اين كارگاه آموزشي با اشاره به فعاليت 11 آزمايشگاه تشخيص بيماري سل در استان كردستان، گفت: از اين تعداد يك آزمايشگاه به عنوان مرجع، وظيفه كنترل كيفي برنامه تشخيص آزمايشگاهي سل را بر عهده دارد.

محمد كريمي در ادامه با بيان اينكه سال گذشته 172 بيمار مسلول در كردستان شناسايي و درمان شده اند، افزود: به طور ميانگين بيش از 85 درصد موارد مسلول در استان با موفقيت درمان مي شوند.

براساس این گزارش، مهمترین محورهای مورد بحث در این کارگاه آموزشی؛ اپيدميولو‍ژي بيماري سل در جهان، ايران و استان، استانداردسازي و كنترل كيفي در آزمايشگاه سل، كليات اصول ايمني زيستي در آزمايشگاههاي سل، معرفي پرونده بيماران مسلول و پايش درمان بيماران، سل مقاوم به درمان، نرم افزار آنلاين ثبت و آناليز داده هاي بيماران مبتلا به سل، داروهاي تركيبي ضد سل، مديريت خطر در حين انتقال نمونه و كار عملي در آزمايشگاه بود .

گفتنی است: اين كارگاه با حضور جمعي از پزشكان، كارشناسان كنترل سل، و كارشناسان آزمايشگاههاي سل شهرستان هاي استان  به مدت يك روز در سالن اجتماعات ستاد مركزي دانشگاه علوم پزشكي كردستان در سنندج برگزار شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: آزمایشگاه ، سل ، میکروب ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.