سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتابشناسی حسینی؛

«عزاداری رمز محبت»؛ راهی برای شناخت فضیلت گریه بر سید الشهدا(ع)

این کتاب در چهار بخش اصلی به شرح زیر تقسیم شده است: فضیلت گریه و عزاداری، سیره فرشتگان، انبیاء و اولیای الهی، روایات و عزاداری عامه، نکته‌ها و برخی آمارهای عزاداری.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ این دو مجموعه با عناوین «فضیلت عزاداری بر سیدالشهداء (ع)» و «پاسخ به شبهات عزاداری» توسط «هدی صدری» در قطع رقعی، شومیز در 876 صفحه نوشته شده است.

مجلد نخست کتاب مجموعه‌ای است در فضیلت عزاداری حضرت سیدالشهداء در اخبار و آثار. این کتاب در چهار بخش اصلی به شرح زیر تقسیم شده است: فضیلت گریه و عزاداری، سیره فرشتگان، انبیاء و اولیای الهی، روایات و عزاداری عامه، نکته‌ها و برخی آمارهای عزاداری.

بخش اول شامل 72 حدیث در فضیلت گریه و عزاداری در موضوعات مختلف می‌شود و مطالبی نیز در مورد شعر عاشورایی آمده است. بخش دوم شامل ذکر مقتل و روضه‌خوانی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و حزن و اندوه و گریه و عزاداری برگزیدگان و دیگر مخلوقات و اهمیت ویژه آن است که حاوی 165 حدیث و توضیحاتی در مورد آنها است.

بخش سوم روایات و کلمات علمای اهل تسنن در مورد عزاداری آمده که در جهت اتمام حجت و استدلال بر کسانی است که از آثار علمای خویش نیز بی‌اطلاع هستند. بخش چهارم آمارهایی از جوانب مختلف عزاداری مطرح شده که در شش موضوع آمده است که عبارتند از : صفات مجالس عزا، حکمت عزاداری، آثار عزاداری، فواید عزاداری از کلام غیر مسلمانان، برخی عناوین عزاداری در مکتب حدیثی، فهرست موضوعی روایات عزاداری.

مجلد دوم کتاب در پاسخ به شبهات و پرسش‌های عزاداری است که در سه بخش اصلی تفکیک شده‌اند که عبارت است از: شبهات مخالفان عزاداری که نویسنده  آنها را در شش دسته از جمله مخالفان گریه بر اموات، مخالفان از موضع عرفان، مخالفان سیاسی و وهابی‌ها تفکیک کرده است و به علل مخالفت آنها با توجه به روایات و فتاوا ، پاسخ مناسب داده است.

در بخش دوم به پرسش‌های پیش آمده و یا شبهات مختلفی که شبهه اندازان مطرح و شایع کرده‌اند پاسخ داده شده است که شامل 33 پرسش و شبهه بوده که هر کدام به صورت تفصیلی و با جزئیات و ذکر نکات مندرج در آن پاسخ داده شده است.

این بخش دو پیوست دارد که به اشکالات برخی از موارد تحریفات لفظی و معنوی پاسخ‌های قابل تأملی داده شده است. بخش سوم نقد و بررسی مطالبی در مورد حرکت امام حسین (ع) است که اگر چه ارتباط مستقیم با گریه و عزاداری ندارد ولی قابل توجه و بررسی علمی بوده و مؤلف آنها را به عنوان حاشیه پاسخ به شبهات عزاداری آورده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.