سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم خاکسپاري ماندلا آغاز شد+ تصاویر

مراسم خاکسپاري نلسون ماندلا ، رئيس جمهور اسبق آفريقاي جنوبي ، قهرمان مبارزه با آپارتايد و يکي از چهره‌هاي برجسته جهاني روز يکشنبه در زادگاه وي در جنوب شرقي اين کشور آغاز شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، مراسم تدفين نلسون ماندلا که در ملک خانوادگي ماندلا در روستاي کونو در جنوب شرقي آفريقاي جنوبي برگزار ميشود ، با يک آواز مذهبي به زبان هوسايي آغاز شد. 

 مراسم خاکسپاري ماندلا که حدود چهار هزار و 500 نفر از جمله مقامات خارجي  در آن شرکت دارند ، حدود ساعت 8 و 15 دقيقه (ساعت شش و 15 دقيقه به وقت گرينويچ) آغاز شد. اين مراسم به طور مستقيم از تلويزيون پخش مي‌شود و در صفحات نمايش بزرگ در سراسر اين کشور نيز نشان داده مي‌شود.

اين مراسم در ملکي که نلسون ماندلا در سال 1990 پس از تحمل 27 سال از زندگي خود در زندان‌هاي رژيم اپارتايد ، براي خود ساخت برگزار شد.

پس از ده روز عزاي عمومي در افريقاي جنوبي و چندين روز مراسم گراميداشت عمومي و بين المللي ، رئيس جمهور اسبق اين کشور که پنجم دسامبر در سن 95 سالگي درگذشت ، امروز در جايي که مي‌خواست ، در کنار والدين و سه فرزندش در روستاي کونو به خاک سپرده مي شود.
اين شخصيت مهم قرن بيستم بهترين لحظات کودکي خود را در اين روستا سپري کرد.

اين قهرمان مبارزه با آپارتايد در سال 1996  گفت :  هنگامي که انسان آنچه را که وظيفه خود در قبال مردم و کشور خود مي داند ، انجام مي‌دهد ، مي‌تواند در آرامش کامل استراحت کند. من فکر مي کنم اين تلاش را کرده ام. 17 سال پس از اين گفته ، اکنون زمان اين استراحت براي نلسون ماندلا فرا رسيده است.

ناندي نوه ماندلا به عنوان نماينده خانواده ماندلا  و سران آفريقايي از جمله جاکايا کيکوته رئيس جمهور تانزانيا و جويس باندا از مالاوي و همچنين جاکوب زوما رئيس جمهور افريقاي جنوبي قرار است در اين مراسم سخنراني کنند.

دوستان ماندلا و شخصيت هايي همچون شاهزاده چارلز، ليونل ژوسپن و آلن ژوپه وزيران سابق فرانسه ، جسي جکسون فعال حقوق مدني آمريکا در اين مراسم حضور دارند.

ساعت ده همه دوربين ها خاموش مي شوند و پيش از خاکسپاري رئيس جمهور اسبق آفريقاي جنوبي پرده کشيده مي شود. خانواده وي اميدوارند بتوانند ماندلا را به دور از رسانه ها و چشم عموم ، در داخل خاک قرار دهند.









انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.