سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/ طراحی و ساخت تک سل پیل سوختی:

با سوخت مستقیم سدیم بوروهیدرید(DBFC) توسط محققان دانشگاه تبریز

محققان دانشگاه تبریز، برای اولین بار در آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی این دانشگاه،دانش فنی طراحی و ساخت تک سل پیل سوختی با سوخت مستقیم سدیم بوروهیدرید(DBFC) بومی سازی کردند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، در این پروژه تمام اجزای این تک سل که شامل، جمع کننده های جریان، صفحات انتهایی سل، ماشین کاری صفحات گرافیتی فلو سوخت و اکسیدانت، دستگاه تست پیل سوختی (بار کاذب)، پمب تزریق سوخت و اکسیدانت، پرس داغ و تهیه انواع مجموعه غشاء- الکترود، در آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز ساخته شده است.

میر قاسم حسینی، مجری این طرح با بیان اینکه این پیل با سوخت مستقیم سدیم بورهیدرید و اکسیدانت های اکسیژن و پرواکسید هیدروژن کار می کند، تصریح کرد: پیلهای سوختی بر اساس سوخت مستقیم سدیم بورهیدرید ) DBFCs مزایای زیادی را نسبت به پیل های سوختی الکلی و هیدروژنی دارند، زیرا مقدارظرفیت انرژی Ah/g 5/76 و مقدار ظرفیت ذخیره هیدروژن 10/7% wt را دارد، که جایگزین مناسبی برای متانل بعنوان سوخت می باشد و همچنین دارای دانسیته انرژی DBFCs 6.5KWh/g می باشد که نسبت به پیل سوختی مایع متانول که 6.2KWh/g است، بیشتر می باشد.

وی با اشاره به سایر ویژگی های این طرح گفت: این مزایا سبب توسعه و بکارگیری این سلها در صنایع نظامی دریایی و هوا فضا شده است، علاوه براین این سوخت را مستقیما بدون هیچ گونه تغییراتی؛ در DBFCs بکار برد.

به گفته وی، همچنین به علت عدم وجود کربن در این سوخت احتمال مسموم شدن سطح کاتالیستی آندی و جود ندارد. بعلاوه استفاده از الکترولیت های قلیایی که فعالیت خوردگی نسبتاً پایینی دارند، امکان بکار گیری آسان کاتالیستهای آندی فلزات ارزان قیمت مانند نیکل را ممکن می سازد. هم BH4- و هم محصول بورات اکسید شده آن نسبتاً بی اثر و غیر سمی اند. بوراتها میتوانند جهت تولید BH4- دوباره وارد چرخه شوند و تکنیکهای درگیر در این زمینه تحت بررسی هستند.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز افزود: با توجه به بومی سازی و تدوین دانش فنی ساخت این سلها، آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی آمادگی خود را برای ساخت استک 500 واتی پیل سوختی با سوخت مستقیم سدیم بورهیدرید و اکسیدانت پرواکسید هیدروژن برای کاربری های مختلف در صنایع دفاعی و فضایی را اعلام می دارد.

لازم به ذکر است این کار پژوهشی به صورت تیمی در این آزمایشگاه انجام گرفته است و بخشی از آن جزء رساله دکتری آقای مهدی عبدالملکی (دانشجوی دکتری شیمی فیزیک-الکتروشیمی) می باشد که از کارهای پژوهشی این قسمت 8 مقاله در مجلات معتبر علمی با ضریب موثر بالا به چاپ رسیده است.

گفتنی است: چاپ و انتشار 130 مقاله در مجلات ISI، ارایه 205 مقاله در همایش ملی و بین المللی و تالیف و ترجمه دو جلد کتاب و اجرای چندین طرح پژوهشی از جمله سوابق علمی و آموزشی دکتر حسینی است/س

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، سوخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مازیار بهرامی
۱۱:۵۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
ضمن درود به جناب دکتر و همکاران محترم.
منبع سدیم بوروهیرید برای این کار گران تمام نمیشود؟
و یا این که این ماده احیا گر رو بصورت صنعتی خریداری میکنید ؟ با تشکر