سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پژوهشی شهرداری تهران در‌ گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رو‌نمایی از سامانه هوشمند اتا‌ف تا یک ماه دیگر

معاون پژوهشی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از رو‌نمایی سامانه هوشمند اتا‌ف به منظور ارزیابی تاثیرات اجتماعی طرحها، پروژه ها و سیاست های کلان شهری خبر داد.

 حسن عماری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به دستور شورای شهر و شهردار تهران مبنی بر طراحی سامانه ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی(اتاف) در خصوص پروژه های اجرایی درسطح شهر اظهار داشت: هر اقدام توسعه ای ضمن پیامدهای مثبت دارای آثار منفی نیز بوده و هدف از ایجاد این سامانه حذف و یا کاهش اثرات منفی پروژه های اجرایی در سطح شهر و بررسی دقیق آثار و پیامدهای مثبت و منفی ناشی از اجرای طرح به شهروندان و به خصوص ساکنین آن منطقه است.  
 
وی با بیان پیش بینی پیشگیرنده های لازم جهت بهبود وضعیت پروژه ها به ابلاغیه ی شهرداری تهران مبنی بر ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه های شهری از سال 87 اشاره کرد و افزود: از زمان آغاز این ابلا‌غیه تا کنون در حدود 600 پروژه از این ارزیابی برخوردار شده است.  
 
معاون پژوهشی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر تعریف این پروژه ها به صورت فردی و منطقه ای اظهار داشت: اجرای این طرح تا کنون به صورت انسانی از طریق بررسی کارشناسان،‌ انتخاب مجری، ناظر و نهایتا ارائه را‌هکار بوده که با طراحی سیستم هوشمند اتا‌ف تمامی مراحل رصد و پالایش انتخاب مجریان و نا‌ظرین، ارتقای رتبه بندی آنان و نیز لزوم اجرا و عدم اجرای اتا‌ف به واسطه این سیستم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  
 
عماری با اشاره به رصد کل پروژه در هر شرایطی به واسطه این سامانه افزود: ارتباط برنامه در نظر گرفته شده جهت اجرا و بررسی میزان پیشرفت پروژه از دیگر ویژگیهای مهم این سامانه است ضمن اینکه فعالیت و کیفیت کار به واسطه تعامل همه جانبه مدیران و کار‌فرمایان و نیز اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان ناظر اصلی پروژه ها در شهرداری ارتقا خواهد یافت.  
 
وی با بیان راه اندازی این سامانه از یک ماه دیگر اظهار داشت: کلیه پروژه های شهری در تمامی حوزه های عمرانی، خدماتی و فرهنگی و اجتماعی به واسطه این سامانه قابلیت برخورداری از ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی خواهند شد.  
 
 معاون پژوهشی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کاهش داوری ها و قضاوت در خصوص اهداف و اجرای پروژه راهبری سیستم و کاهش اجرای زمان پروژه و افزایش سرعت در عملیاتی نمودن آنرا از مهم ترین ویژگیهای این سامانه الکترونیکی عنوان کرد و گفت: سلسله مر‌اتبی بودن اجرای پروژه و تقلیل خطاهای انسانی از دیگر مزیت های این سامانه هوشمند نسبت به اجرای فعلی آن است.  
 
عماری با یاد آوری اجرای سالانه بیش از چند هزار پروژه در سطوح منطقه ای و کلان در سطح شهر تهران به عدم ثبت تمامی این پروژه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از طرحها به واسطه تکرار و اجرای دوباره ارزیابی قبلا صورت پذیرفته و تنها پروژه ها‌یی در این سامانه ثبت خواهند شد که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یا برای نخستین بار اجرا شود.  
 
وی تشریح کرد: تشکیل شورایی جهت ارزیابی طرحها از دیگر اقدامات معاونت اداره کل پژوهشی شهرداری تهران بوده و به واسطه نظرات این شورا پروژه ها در این سامانه ثبت و ضبط خواهد شد.  
   
معاون پژوهشی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با عنوان اینکه هر اقدام توسعه ای دارای پیامدهای منفی خاطر نشان کرد: این سامانه به همین منظور و با هدف شناخت موانع و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و نیز کاهش پیامدهای منفی اجرای پروژه ها عملیاتی خواهد شد.  
انتهای پیام/

برچسب ها: مطالعات ، موانع ، ارزیابی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.