به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با انتشار گزارشی روش امتيازدهي به منظور ارزیابی عملكرد خطوط اتوبوس های تندرو موسوم به بی.آر.تی که بر مبناي آخرين استانداردهای بین المللی تهیه و تدوين شده را منتشر کرد.
این گزارش با تأکید بر این که فرم های ارزیابی این پژوهش بر اساس شاخصهاي استاندارد و مطالعات كارشناسی تهیه و تدوین شده، می افزاید: ویرایش اول اين استاندارد در سال جاری میلادی توسط موسسه سياستگزاري و توسعه حمل و نقل عمومي (ITDP) تحت عنوان استاندارد BRT منتشر شده است.
گزارش مذکور طراحی مناسب و سطح مشترک ایستگاه با اتوبوس را از نقاط قوت سیستم اتوبوس های تندروی تهران معرفی کرده و می افزاید: استفاده از ایستگاه های هم تراز با کف اتوبوس ها در اغلب خطوط، بهره گیری از اتوبوس های دارای ظرفیت بالای مسافر، درب های متعدد و عریض و راحتی و ایمنی ایستگاه ها به ویژه در خطوط 1 و 3 و 10 که امکان حفاظت از مسافران در برابر شرایط نا مساعد جوی به دلیل ایزوله بودن محیط ایستگاه را فراهم آورده، از سایر نقاط قوت این سیستم در تهران است.
بر اساس این گزارش، سيستم اتوبوس های تندرو در 163 شهر در 5 قاره به طول 4256 کیلومتر راه اندازی شد و تعداد مسافران آن در جهان به 30 میلیون نفر در روز می رسد که دو میلیون نفر از این تعداد یعنی حدود 7 درصد کل مسافران جهان سهم بی آر تی تهران است و علاوه بر این در حال حاضر 82 شهر دیگر دنیا نیز در مراحل برنامه ريزي يا ساخت این سیستم هستند.
روزی دو میلیون مسافر با بی آر تی تهران جا به جا می شوند در همین ارتباط، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که سیستم بی آر تی دقت و سرعت حمل و نقل ریلی و نیز انعطاف پذیری حمل و نقل اتوبوسی را داراست، گفت: با توجه به منافع سیستم بی آر تی از جمله زمان کوتاه اجرا و هزینه پایین بهره برداری، این سیستم به عنوان یکی از راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی در تهران مد نظر قرار گرفته است.
سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر لزوم شناخت نقاط قوت و ضعف بی آر تی پایتخت افزود: تجربه پنج ساله احداث و بهره برداری از سیستم بی آر تی در تهران نیازمند شناسایی فرصت ها و تهدیدهای پیش رو با استفاده از استانداردهای بین المللی و بررسی برآیند تلاش ها و تجارب جهانی به منظور معرفی الگوهای موفق و موثر و همچنین چالش های پیش روست.
معاون شهردار تهران در پایان با ذکر این که روزی دو میلیون مسافر با سیستم بی آر تی تهران جا به جا می شوند، خاطرنشان کرد: کم بودن سرفاصله تردد ناوگان در ساعات اوج و غیر اوج، استفاده از ناوگان مجهز و پر ظرفیت، فعالیت شبانه روزی تمام خطوط، سرویس دهی در روزهای تعطیل، وجود شبکه ای متصل و یکپارچه که امکان دسترسی به اکثر نقاط شهر را فراهم نموده، اتصال سایر مُدهای حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و تجهیز همه خطوط به مراکز هوشمند کنترل، از جمله مزایای بی آر تی تهران است.
انتهایپیام/