سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل اولین نشست تخصصی آموزش و پرورش ارزشها برای نخستین بار در ایران

اولین نشست تخصصی آموزش و پرورش ارزشها در ایران امروز صبح با حضور حجت الاسلام والمسلمین شاملو،حجت الاسلام و‌المسلمین زا‌رعیان از اساتید مطرح این حوزه در محل شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، عضو هیئت علمی آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره)  در این نشست با تاکید بر ارزشی نمودن فعالیت های آموزش و پرورش در بیان مساله انتقال ارزشها اظهار داشت: مواجهه با این تفکر که انتقال ارزشها به نسل آینده به نوعی تحلیل و شست و شوی مغزی تلقی شده مانع از تفکر در خصوص مسائل بوده و این مساله در اسلام وجود نداشته و در فضای آموزش و پرورش ایران حل شده است.  
 
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد زارعیان در تعریف ارزش هرآنچه را  مطلوب و خوب تلقی شده را ارزش دانست و افزود: تعلیم و تربیت ارزش به نوعی بر مبنای انتقال این مفاهیم ارزشی به دیگران است و تبدیل ارزشها از حالت انتزاعی به عملی است.  
 
وی ادامه داد: تعلیم و تربیت ارزشها پروسه ای است که افراد ارزشها را به دیگران منتقل کرده و این انتقال دارای پیشینه ای از سوی والدین و محافل دیگر معتقد به ارزشها بوده که تنها ابعاد دینی و اخلاقی را در بر نداشته و در تمامی ابعاد موثر در رفتار فرد اعم از اخلاق شهروندی، فرهنگی، فردی ، اجتماعی، خانوادگی و غیره را به صورت آشکار و پنهان و تحت عنوان ارزشها شامل می شود.  
 
عضو هیئت علمی آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) یکی از آسیبهایی که باید به طور جدی در این زمینه توجه شود و به نوعی مقفول در فضای اجتماعی مانده را خلاصه نمودن اسلام در بعد ارتباط انسان با خدا و مناسک مذهبی برداشت غیر اصولی از مفاهیم اسلامی و بر اساس ظاهر عنوان نمود و اظهار داشت: اینان علاوه بر ارزشهای آشکار دارای ارزشهای پنهان نیز بوده که تمامی این موارد مبتنی بر شخصیت است و این ویژگیها نظیر درون گرایی و برون گرایی در مرحله ای به عنوان ویژگی شخصیتی به ارزش خواهد رسید.  
 
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد زارعیان ادامه داد: خروجی ها در آموزش و پرورش لزوما به معنای فرد و متدین به معنای مناسک نبوده و عقلانیت فرد تفکر انتقادی، خلاقیت،‌استقلال در مسائل، توجه به مسائل جهانی، مسائل مربوط به توسعه و پیشرفت و آینده نگری و بر نامه ریزی به عنوان سلسله از ارزشهای متفاوت است.  
 
وی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت ارزشها به دنبال ایجاد زمینه برای تربیت شهروندانی فعال، صلح جو و با اهتمام به دیگران است ادامه داد: مسائل مطرح شده  در بحث تعلیم و تربیت ارزشها متفاوت بوده و موا‌ردی نظیر تعریف ارزش بر مبنای نگاه بومی دینی طبقه بندی، آموزش و در نهایت نهادینه نمودن بر مبنای شیوه های تربیتی است.  
 
عضو هیئت علمی آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به بعد فیزیکی و عقلانی، اجتماعی، معنوی و سیاسی موثر در تعالیم ارزشها یکی از فعالیتهای جالب و منفی غرب در این حوزه را حذف واژه های دینی و طرح معنویت بدون دین عنوان کرد و افزود: توصیه به کارهایی که برخلاف دستورات اسلامی است حرام قطعی بوده و مانع دستیابی به مفاهیم ارزشی خواهد شد.  
 
 حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد زارعیان با تاکید بر بحث  انتقال ارزشها بر مبنای حقوقی و میزان حق افراد در تغییر افکار دیگران افزود: یکی از مسائل مطرح در چارچوب ارزشها ابزار آموزشی و انتقال مفاهیم در قالبهایی نظیر قصه گویی، داستان پردازی و غیره است که این امر سبب نهادینه سازی شیوه های ارزشی خواهد شد.  
 
وی با یاد آوری اقدامات دولتها در فضای امروز جهان مبنی بر عملکرد آنان در این خصوص ازاین امر به عنوان برنامه دولتی برخی کشورها یاد کرد و گفت: در این کشورها مدارس از طرف دولت نسبت به انتقال ارزشها در فضای آموزشی و محیط مدرسه دعوت شده اند و پروژه ها و طرحهایی در این زمینه در حال انجام است که سبب کاهش آسیب های اجتماعی از طریق آموزش ارزشها خواهد شد.  
 
 عضو هیئت علمی آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان تعریف ارزشها و انتقال آن به عنوان یک برنامه منسجم به نسل بعد افزود: تعلیم ارزشها بر مبنای خروجی قابل ارزیابی بوده و در اهمیت این مساله که چگونه فرزندان خود را ارزیابی نماییم توجه به این موضوع که برنامه آموزشی تربیتی و تربیت پنهان ما چگونه تنظیم شده و نتیجه آن به چه میزان بر مبنای تعلیم ارزشی خاص است . 
 
انتهای پیام /
برچسب ها: مدارس ، تجهیز ، نظام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.