سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجزيره:

توافق بين ايران و قدرتهاي بزرگ با نخستين بحران خود روبرو شد

توافقي که بين ايران و قدرتهاي بزرگ در خصوص برنامه هسته‌اي اين کشور امضا شده با نخستين بحران خود روبرو شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "عبد القادر عياض" مجري شبکه تلويزيوني الجزيره در ويژه برنامه "آن سوي خبرهاي الجزيره" که به بررسي موضوع توقف مذاکرات بين تهران و گروه پنج به اضافه يک در وين اختصاص داشت با اعلام اين مطلب گفت ايران تصميم گرفت مذاکرات فني خود را با کشورهاي بزرگ در وين متوقف کند. اين مذاکرات به اجراي توافقنامه ژنو اختصاص داشت. ديپلماتهاي ايراني اين موضع ايران را به تصميم واشنگتن براي گسترش فهرست سياهش در خصوص مؤسسات و افرادي که به نقض تحريمهاي تحميلي عليه تهران مظنون هستند مربوط مي دانند.

اين تحولات بر روند اجراي توافقنامه ژنو بين ايران و قدرتهاي بزرگ چه تأثيري خواهد داشت؟ آيا با توجه به فضاي بي اعتمادي بين دو طرف امکان دارد پيشرفتي به سوي توافقنامه هاي ديگر حاصل شود ؟

عبد القادر عياض مجري الجزيره افزود : مقامات هيئت ايراني مي گويند اين گام مقامات آمريکايي با روح توافقنامه ژنو سازگاري ندارد.

عياض گفت توافقي که بين تهران و قدرتهاي بزرگ حاصل شده است با نخستين بحران خود روبرو شده است.

محمد کبير کتبي گزارشگر الجزيره در گزارشي گفت: با وجود آنکه بسياري از محافل به توافقنامه ايران و گروه پنج به اضافه يک خوشبين هستند اما بار ديگر پرونده هسته اي ايران با پيچيدگي هاي بيشتري روبرو شده است.

گفته شده بود اين توافقنامه راه را به سوي مرحله جديدي در تاريخ اين پرونده هموار مي کند.

مذاکرات بين ايران و گروه پنج به اضافه يک از دوشنبه گذشته بر سر جزئيات فني اجراي اين توافقنامه ادامه يافت. اتحاديه اروپا علت پايان مذاکرات را نياز به وقت بيشتر براي مشخص شدن گام پيچيده و لازم اعلام کرد و افزود مذاکرات به زودي ازسرگرفته شد.

کتبي گفت : اما روشن است ابهامات ديگري درباره پايان مذاکرات وجود دارد و تصميم وزارتخانه‌هاي خارجه و دارايي آمريکا در اضافه کردن مجموعه شرکتها و افرادي در سراسر جهان به فهرست تحريمهاي آمريکا به علت دور زدن تحريمها و حمايت از برنامه هسته اي ايران اگر نگوييم علت اصلي اما يکي از علل تعليق مذاکرات است.

هيئت ايراني اعلام کرد اين گام با توافقنامه 24 نوامبر گذشته مغايرت دارد و تهديد کرد پاسخ مناسب را خواهد داد و به سرعت ،مشارکت در مذاکرات را نيمه کاره رها کرد و براي رايزني به تهران بازگشت.

روسيه که يکي از کشورهاي عضو گروه پنج به اضافه يک است و با ايران مذاکره مي کند اعلام کرد تدابير اخير آمريکا ناقض روح توافقنامه امضا شده است و اجراي اين توافقنامه را پيچيده مي کند و شايد در دراز مدت جلوي اجراي آن را بگيرد.

اين تحولات در حالي صورت مي گيرد که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا حمايت رئيس کميسيون بانکي در مجلس سناي اين کشور را که بر قانونگذاري تحريمهاي اقتصادي نظارت مي کند به دست آورده بود تا جلوي برقراري تحريمهاي جديد عليه ايران را بگيرد. مسئله تحريمها و کشمکش در اين خصوص بر فرآيندهاي مختلف مذاکرات پنج به اضافه يک و ايران تأثير دارد و بسياري به ديپلماسي ايران و نحوه استفاده مثبت آن از تحولات کنوني چشم دوخته اند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.