سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/آیت‌الله سبحانی:

علم فلسفه اصول فقه احتیاج به پالایش دارد

یکی از مراجع تقلید قم گفت: علم فلسفه اصول فقه احتیاج به پالایش دارد و وظیفه آن بر عهده طلبه‌ها است تا این علم به نتیجه برسد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم آیت‌الله جعفر سبحانی در همایش ملی فلسفه اصول فقه سخنرانی می‌کرد، گفت: از کسانی که این فضای علمی را به وجود آورده‌اند و این بحث زیبا را مطرح کرده‌اند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه بحث ما درباره فلسفه اصول فقه است اظهار کرد: فلسفه گاهی به صورت مجرد به کار می‌رود و گاهی به صورت مضاف و مقصود از فلسفه‌ای است که به علم اضافه می‌شود و برای این است که یک رشته اصولی که مربوط به علم است از بیرون معنا کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فرض کنید یک کشتی در دریا در حال حرکت است و ما این کشتی را می‌توانیم هم از درون و هم از بیرون مورد مطالعه قرار دهیم.

وی افزود: نگاه اول منحصر است به داخل کشتی و بیرون را نمی‌بیند، اما کسی که بیرون است کشتی را از همه جهات بررسی می‌کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه هر علمی را می‌توان از دو زاویه نگاه کرد گفت: از درون؛ خود علم است و از بیرون فلسفه علم.

وی بیان کرد: اگر اصول فقه را از درون مطالعه کنیم بحث مقدمه، مفاهیم و ... است و اگر از بیرون نگاه کنیم فلسفه اصول فقه می‌شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن مجید یکی از مبانی اصول فقه است و برخی از مبانی مانند بیانات شرعیه را از قرآن استخراج می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اهل سنت معتقد هستند که شافعی موسس اصول فقه است ولی کتاب الرساله؛ به طور کامل در مورد اصول فقه نیست بلکه بخشی از آن مربوط به اصول فقه می‌شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه ما معتقدیم موسس اصول فقه ائمه اطهار(ع) هستند گفت: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) موسسان اصول فقه هستند و این دو امام قبل از تولد شافعی شهید شده‌اند و نشان می‌دهد که شافعی بعد از این دو امام به موضوع پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه موضوع اصول فقه، الحجت فی الفقه است بیان کرد: آیت‌الله بروجردی نیز اعتقاد داشتند که موضوع علم فقه؛ الحجت فی الفقه است.

استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد: علم فلسفه اصول فقه احتیاج به پالایش دارد و وظیفه آن بر عهده طلبه‌ها است تا  این علم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله غروی اصفهانی گفت: آیت‌الله اصفهانی علاوه بر بحث‌هایی که در فلسفه اصول فقه داشته نوآوری‌هایی نیز مطرح کرده است./س

برچسب ها: قم ، آیت الله ، جعفر ، سبحانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.