سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"اخلاق" در تحقیقات زیستی گمشده است

"اخلاق" یعنی بایدها و نبایدها علوم به سرعت در حال پیشرفت هستند. علوم جدید سوال جدید هم پاسخ جدید می‌طلبد.کمیته اخلاق یونسکو چتری است که افرادی دور هم جمع می‌شوند و به این سوالات پاسخ می‌دهند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ؛حاضر در محل نشست خبری بزرگداشت 20 سال فعالیت یونسکو در اخلاق زیستی گفت: در حوزه زیست فناوری، کشور‌های دیگر مثل کوبا پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، چه در حوزه حیات و زندگی انسان و چه در حیوانات، اما کشور ما بعد از 10 سال که از تاسیس این کمیته می‌گذرد، هنوز در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

وی گفت: اخلاق زیستی، حوزه‌ای است که پیشرفت‌های علم و تکنولوژی وآثاری که بر زندگی موجودات تاثیر می‌گذارد را رصد می‌کند و به سوالاتی که با پیشرفت علم پیش می‌آید، پاسخ می‌دهد. مثل تولید برنج‌های تراریخته که چند سال پیش مطرح شد.

آخوندی تصریح کرد: هر کشوری با توجه به مسائل اخلاقی، حقوقی و شرعی خود نسبت به این مباحث موضع گیری می‌کنند. گروهی باید باشند که این فعالیت را رصد کنند تا کرامت انسانی و یا حیوانی زیر سوال نرود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در زمینه اخلاق پزشکی تلاش‌های بسیاری کرده است، اما وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دیگر مثل وزارت علوم، هنوز استقبالی از این موضوع نکرده‌اند.

در پایان دکتر داریوش فرهود عضو کمیته ملی اخلاق زیستی این نوید را داد: در وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک کمیته قوی در زمینه اخلاق در ارتباطات، یک کمیته قوی در زمینه اخلاق در ارتباطات در حال تشکیل است. همچنین کمیته اخلاق در محیط زیست، اخلاق در بانک‌ها نیز در حال تشکیل است و نسیمی امید بخش در این زمینه در شکور شروع به وزیدن کرده‌‍است.


انتهای پیام/
برچسب ها: اخلاق ، حقوقی ، علم ، اخلاقی ، کرامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.