سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيش از 30 کشور از جمله ايران از جمله مدعوين کنفرانس ژنو2 هستند

ديپلمات هاي غربي روز پنجشنبه اعلام کردند بيش از 30 کشور از جمله ايران از جمله مدعوين کنفرانس ژنو2 هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ اين کنفرانس موسوم به ژنو-دو که ابتدا قرار بود در همين شهر برگزار شود ، در نهايت در شهر مونترو نزديک درياچه مشهور لمان در سوئيس برگزار خواهد شد.

يک ديپلمات غربي اعلام کرد برگزاري اين کنفرانس در ژنو ممکن نيست ، زيرا همزمان در اين تاريخ نمايشگاه بين المللي ساعت در ژنو برگزار خواهد شد و همه هتل ها پر هستند.

اين کنفرانس که "بان کي مون" ، دبيرکل سازمان ملل رياست آن را بر عهده دارد ، قرار است 22 ژانويه با يک ناهار کاري آغاز شود و 24 ساعت به طول خواهد انجاميد.

يک ديپلمات ديگر که اين پرونده را دنبال مي کند ، گفت در حال حاضر 32 کشور جزء کشورهاي مدعو هستند ، اما ممکن است به تعداد آنها افزوده شود ، زيرا همه مي خواهند به اين کنفرانس بيايند. علاوه بر پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل ، کشورهاي همسايه سوريه از جمله ايران و عربستان سعودي و همچنين آلمان ، ايتاليا و برخي کشورهاي ديگر در اين کنفرانس حضور خواهند داشت.

اين ديپلمات افزود وزيران امور خارجه کشورها به نمايندگي از کشورشان در اين کنفرانس حضور مي يابند و هر وزير مي تواند پنج دقيقه سخنراني کند. 

پس از اين کنفرانس ، برخي از شرکت کنندگان در اين کنفرانس ، به مجمع جهاني اقتصاد که 22 تا 25 ژانويه در داوس برگزار خواهد شد ، مي روند.

هيأت نمايندگان سوريه 24 ژانويه به ژنو مي روند تا تحت نظارت "اخضر ابراهيمي" فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب ، در کاخ ملل ژنو مذاکره اي داشته باشند.

اين ديپلمات عرب گفت هر هيأت متشکل از نه عضو خواهد بود و دولت اسد نيز مانند مخالفان بايد 27 دسامبر فهرست خود را به سازمان ملل ارائه کند.

در ادامه این گزارش آمده است هر چند که دولت اسد در آرامش خاطر فهرست شرکت کنندگان در اين کنفرانس را تهيه مي کند ، اين مسئوليت براي مخالفان سوري که به سختي مي توانند صفوف خود را متحد کنند ، کاملا دشوار خواهد بود.

مخالفان سوري مي خواهند که اين کنفرانس به برکناري "بشار اسد" بينجامد و نظام سوريه که خواستار "مذاکرات بدون هيچ پيش شرطي" هستند ، البته اين خواسته را رد مي کند.

يک ديپلمات اروپايي در سازمان ملل گفت: "براي آنکه آتش جنگ را شعله ور کنيم يا از همان ابتدا جلوي جنگ را بگيريم ، چيز زيادي نمي خواهد.بان کي مون درست پيش از افتتاحيه اين کنفرانس از حاميان و مخالفان رژيم خواهد خواست که آرامش خود را حفظ کنند."

با اين حال ،اين ديپلمات در مورد برگزاري اين کنفرانس ابراز ترديد کرد و گفت هنوز مسائل ناشناخته و غيرمنتظره زيادي وجود دارد.

بنا بر اعلام سازمان ديده بان حقوق بشر سوريه ، نظام سوریه پس از باز پس گرفتن مناطقي که در طول جاده دمشق-حمص قرار دارند ، حالا تقريبا کنترل همه منطقه قلمون را در دست گرفته است.

کنترل اين منطقه به نظام سوریه اين امکان را مي دهد تا کنترل مناطق بين استان هاي دمشق و حمص را کاملا در دست بگيرد.

مخالفان سوري در حال حاضر به اين گروهها تقسيم شده اند : "ارتش آزاد سوريه" که سرعت پيشروي هايش به طور محسوسي کاهش يافته است ، "جبهه اسلامي" تازه تاسيس ، جهادي هاي "جبهه النصره" و "دولت اسلامي عراق" و "شام".
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.