سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

شاعران آیینی دو گروه شده و به جان هم افتاده اند

مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور گفت: امروزه در حوزه شعر آیینی می بینیم كه دوستان دو گروه شده اند و به جان هم افتاده اند و پشت این ماجرا جریانی است كه می خواهد شعر آیینی را از انقلاب اسلامی جدا كند

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ، علیرضا قزوه از شاعران شاخص انقلاب در مراسم افتتاح نشست مسوولان دفاتر آفرینش های ادبی حوزه های هنری و نخستین همایش مدرسان داستان نویسی سراسر كشور در سمنان، بر لزوم توجه حوزه هنری به دانشگاه ها در امر نظریه پردازی و تبیین ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاكید كرد.
مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور با تاكید بر این كه حوزه هنری برای كاركنان و هنرمندان مرتبط با آن باید چیزی در حد مسجد باشد، عنوان كرد: مقام معظم رهبری هر چیزی درباره شعر و داستان بنویسند خطاب به حوزه هنری می نویسند نه ارشاد و بنیاد حفظ آثار و ... .
این شاعر شاخص ادبیات پایداریادامه داد: در حوزه شعر آیینی امروز كشور می بینیم كه دوستان دو گروه شده اند و به جان هم افتاده اند و پشت این ماجرا هم می بینیم كه جریانی است كه می خواهد شعر آیینی را از انقلاب اسلامی جدا كند.
"سراینده از نخلستان تا خیابان”ادامه داد: در تمام دوران ها گریه كردن برای امام حسین (ع) و یارانش بوده و در برخی مقاطع تاریخی هم این گریه كردن ثواب بوده است اما زمانی كه حضرت زینب (س) به كوفه می آید و می بیند كه كوفیان گریه می كنند می گوید ساكت شوید، شما به غیر از گریه كاری نكردید. حالا هم شاعران و نویسندگان ما نباید تنها به مرثیه و عزاداری واقعه كربلا اكتفا كنند بلكه در روزگار خود نیز باید تاثیرگذار باشند.
قزوه با انتقاد از این كه در مراكز استانی حوزه هنری در حوزه نقد و ادبیات كودك و نوجوان به طور جدی كار نمی شود، گفت: حوزه ترجمه نیز از حوزه هایی است كه خیلی كم بر روی آن كار شده و كار در این حوزه ها از باقی حوزه ها مقدم تر اند. باید فضای تازه تری ایجاد شود و ارتباط حوزه های هنری با یكدیگر و با مراكز فرهنگی و اجتماعی بیشتر باشد.
مولف”قونیه در قطار”با تاكید بر اهمیت دانشگاه ها گفت: نباید دانشگاه را از دست بدهیم، استادان دانشگاه ها از ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در كل ادبیات معاصر و پس از انقلاب اطلاعات كمی دارند. استاد در زمینه ادبیات معاصر كم است. اگر سبك هندی در دوره ای از تاریخ ادبیات كشورمان آمد و ماندگار شد به دلیل تذكره های خوبی بود كه برای این سبك نوشته شد.
مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری ادامه داد: در حاال حاضر تذكره شعر انقلاب نداریم و در این زمینه نظریه پردازی نشده است. باید ظرفیت شناسی كنیم و در دانشگاه ها به دنبال آثاری برویم كه به این مقوله پرداخته است./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.