سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

انجام 22 هزار مراقبت بهداشتی در قزوین

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از انجام 21 هزار و 959 مورد مراقبت بهداشتی در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، هاشم علیجانی در همایش روز جهانی رابطان سلامت که شب گذشته در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانو حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال جاری 21 هزار و 959 مورد مراقبت بهداشتی در استان انجام شده که شامل بیماری‌های نیازمند پیگیری، مادران، کودکان دارای سنین کمتر از پنج سال و موارد دیگر بوده است.

وی افزود: 12 هزار و 533 مورد از این مراقبت‌ها به وسیله رابطان سلامت انجام شده و نیمی از آنها رایگان بوده است.

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به نامطلوب بودن شاخص‌های بهداشتی و درمانی در شهرها ادامه داد: در حوزه شهری نیازهای مردم با روستاها تفاوت دارد و سطح فرهنگی و اجتماعی آنان طوری نیست که بتوان به صورت دستوری و بخشنامه‌ای برای ارتباط مردم با مراکز بهداشتی برنامه‌ریزی کرد.

علیجانی با بیان اینکه به همین دلیل در دهه‌های اخیر الگوهایی از دیگر کشورها دریافت و بومی‌سازی شد، تصریح کرد: در استان قزوین نیز به‌منظور بهبود شاخص‌های سلامت چند سال پیش 45 نفر رابط در خیابان راه‌آهن جذب شدند و آموزش‌های مختصری دریافت کردند تا این آموزش‌ها را در کلاس‌های دوره‌ای و هفتگی به 50 خانواده تحت پوشش خود منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان آغاز اجرای این طرح برخی تصور می‌کردند که این طرح نیز مانند بسیاری دیگر از طرح‌ها نمادین است و پس از مدت کوتاهی به پایان می‌رسد؛ در حالی که فعالیت رابطان سلامت استان تا آنجا مناسب بوده است که آنان نیز در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حوزه سلامت استان اثرگذار هستند.

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: شرایط و نیازهای حوزه سلامت در شهرها به‌گونه‌ای است که خود مردم نیازهای خود را اعلام می‌کنند و مسئولان باید برای آن برنامه‌ریزی کنند.

علیجانی یادآور شد: سال گذشته نیازسنجی‌هایی در حوزه سلامت برای شهروندان انجام شد تا خود آنان مشکلات بهداشتی مناطق محل سکونت خود را اعلام کنند که مسئولان نیز بر همین اساس برای محله آنان برنامه‌های عملیاتی تدوین کردند.

وی با اشاره به افزایش تعداد فعالان حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: این معاونت نیز از رابطان سلامت بهره می‌گیرد؛ زیرا به خوبی مشخص است که حتی در چشم‌انداز 1404 نیز برای تهیه چیدمان تشکیلاتی هر برنامه‌ای، رابطان نقش‌آفرین هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه خدمات داوطلبانه در همه جای جهان وجود دارد و مختص ایران نیست، افزود: این خدمات در برخی نقاط جهان پررنگ‌تر و قانونمندتر است و زمانی می‌توان گفت جامعه به سلامت دست یافته که خدمات داوطلبانه انجام شود.

سید سعید صدقی‌اسکویی با تأکید بر اینکه سلامت تنها محدود به جسم نیست و مولفه‌های بهداشت اجتماعی و روحی را نیز در بر می‌گیرد، ادامه داد: خدمات داوطلبانه که در کشورهای پیشرفته به شکل سازماندهی شده انجام می‌شود، از اجر معنوی فراوانی برخوردار است.

اسکویی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته اهمیت ویژه‌ای برای ارائه خدمات به شکل داوطلبانه قائل هستند؛ زیرا انجام آن با سلامت روان افراد در ارتباط است؛ به‌طوری که اختصاص وقت به ارائه خدمات به هم‌نوع، ارضای نیازهای روحی فرد را به دنبال دارد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: قزوین ، درمانی ، بهداشتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.