سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت رکورد 86 هزار واحدی در شاخص کل؛

موج جدید خرید "سهام" در "بورس"

این موج جدید در حالی در بازار به راه افتاده که نگاه فعالان بازار افزون بر گروه های مورد بحث به سمت سهم هایی نیز معطوف شده که تاکنون از روند رو به رشد قیمت ها جا مانده بودند.

حضور پرقدرت خریداران از ابتدای معاملات روز جاری موجب صعود شاخص کل به مدار 86 هزار واحدی شد و در این روند صعودی در قیمت سهام، صنایع مختلف با اکثریت نمادهای فعال خود حضور دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، موج جدید خرید سهام در حالی امروز در تالار شیشه ای به راه افتاده که پس از رشد قیمت سهام گروه های پتروشیمی، بانکی و خودرویی، اندکی از حجم تقاضای خریداران کاسته شده بود. اما طی روز جاری تقاضای جدیدی برای خرید مجدد سهام در میان سرمایه گذاران و سهامداران شکل گرفته که این امر موجب تشکیل صف های خریداران در نمادهای خودرویی به صورت دسته جمعی شده است.

نمادهای بانکی و برخی پتروشیمی ها نیز با افزایش تعداد حضور خریداران رو به رو شده اند و سرمایه گذاران هم اکنون افزایش قیمت سهام را در اکثر نمادهای دو گروه مذکور شاهد هستند.

این موج جدید در حالی در بازار به راه افتاده که نگاه فعالان بازار افزون بر گروه های مورد بحث به سمت سهم هایی نیز معطوف شده که تاکنون از روند رو به رشد قیمت ها جا مانده بودند، بطوریکه در سهام شرکت های فولادی و فلزی نیز صف های خریداران تشکیل شده و این روند مثبت در قیمت ها همزمان با افزایش نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی رخ داده است.

سهام سیمانی ها نیز با توجه به افزایش بودجه پیشنهادی سال آینده دولت برای پروژه های عمرانی با اقبال خریداران رو به رو هستند و سهام سایر صنایع از جمله دارویی، ساختمانی، کاشی و سرامیک و نیز پالایشی تاکنون از فضای مثبت حاکم بر کل بازار تبعیت کرده اند.

براساس این گزارش، بیشترین تأثیر مثبت در رشد نماگر بازار بورس به مدار 86 هزار واحدی را نماد معاملاتی "شبندر" اعمال کرده که شاخص را تا این لحظه با افزایش 145 واحدی همراه ساخته است و پس از آن دو نماد "فولاد" و "فملی" به ترتیب این نماگر را 117 و 75 واحد بالا برده اند

در روزی که رییس جمهور هنگام تحویل بودجه سال 93 کشور در خانه ملت به حمایت همه جانبه از بازار سرمایه پرداخت شاخص کل بورس نیز با ثبت رقم بیش از 85 هزار واحدی آنهم به مدد سهام گروه پتروشیمی توانست مجدداً نگاه اقتصادیون را به خود جلب نماید.

طی معاملات روز جاری در حالی شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های فعال در گروه پتروشیمی و افزایش تقاضا برای این گروه بودیم که به نظر می رسد اهالی بازار سرمایه به لایحه بودجه دولت واکنش مثبت نشان داده اند. برهمین اساس امروز "فارس" و "تاپیکو" بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص و افزایش جو روانی مثبت به گروه پتروشیمی داشتند. اهالی تالار معتقدند فعلاً اقبال به سهام این گروه از سوی بازار سرمایه باقی خواهد ماند.

اما در گروه پالایشی بورس امروز شاهد روندی برخلاف جهت گروه پتروشیمی بودیم، اهالی تالار معتقدند این گروه بسیار آرام و بی صدا از گروه محبوب به گروه منفور تبدیل شدند و جالب تر آنکه اهالی بازار سرمایه از دلیل این اتفاق نیز بی خبرند ولی به نظر می رسد روند این شرکت ها بزودی تغییر نماید.

در گروه خودرویی نیز امروز سایپا و پارس خودرو بی اهمیت به روند کلی گروه به معاملات خود در نوسانات مثبت ادامه دادند اما نکته قابل توجه در معاملات خودرویی افزایش حجم معاملات بود. اهالی تالار معتقدند هنوز بازی تمام نشده است.

همچنین گروه سیمانی بورس امروز روندی متعادل را پشت سرگذاشت که البته اغلب نمادهای این گروه با نوسانات مثبت همراه بودند، اهالی تالار بر این باورند که سهام گروه مذکور نیز فعلاً روندی متعادل را پشت سر خواهد گذاشت.

در مجموع شاید به جرأت بتوان گفت امروز به جز گروه پتروشیمی بورس در مابقی گروه ها روندی متعادل را شاهد بودیم که این تعادل نوعی حالت انتظاری را در اذهان بازار سرمایه به وجود آورده است که دلیل اصلی آن را بودجه کل کشور برای سال 93 می توان متصور بود و به نظر می رسد از معاملات روز آتی شاهد تأثیرپذیری صنایع مختلف بازار سرمایه از لایحه بودجه 93 کشور در پی انتشار متن آن خواهیم بود اما اهالی تالار معتقدند این بودجه بر کلیت بازار سرمایه و سهام صنایع تأثیرگذار بر شاخص تأثیر مثبتی خواهد داشت.

کلیت بازار امروز مثبت بود ولی برخی گروه ها با فشار عرضه های زیادی روبرو شدند.بودجه ای که از آن صحبت می کردیم و گفته بودیم نگاه سهامداران به آن ویژه خواهد بود هم آمد.خبر منفی در آن دیده نشد و این خبر مثبتی برای بازار بود.شاید تنها نکته به ظاهر منفی آن بحث حقوق و عوارض دولتی بود که آن هم تاثیر کمی بر افزایش هزینه های معادن دارد.اگر بودجه سال 93 را خوب تحلیل کرده باشیم متوجه می شویم که در مقایسه با بودجه سال 92 هیچ ریسکی برای بازار سرمایه ایجاد نکرده است.
انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، بورس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.