سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در پاسخ به خبرنگاران:

کنفرانس ژنو 2 ضرورتی برای پایان خشونت است/راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مورد مسئله سوریه نکته‌ای که ما و دوستان روسمان و بسیاری از کشورهای جهان اتفاق نظر دارند این است که برای مسئله سوریه هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و راه حل سیاسی باید توسط مردم باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در مورد مهم‌ترین محور مذاکرات و گفتگوهای خود با "سرگئی لاورف"، اظهار داشت: بحث‌های امروز ما حول روابط درازمدت و همه جانبه بین ایران و روسیه بود.
 
وی ادامه داد: همکاری در مورد دریای خزر همکاری‌های اقتصادی درازمدت و دو جانبه، رایزنی در مورد موضوعات منطقه‌ای، همکاری در حوزه‌های بین‌المللی و در همه زمینه‌ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
 
وی افزود: ما توافق کردیم برای ادامه مشورت‌های سیاسی ساز و کار، برنامه‌ریزی، زمانبندی تعریف شود تا روابط بسیار گسترده‌تر از گذشته جریان داشته باشد و مواضع مشترک دو کشور پیگیر شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در موضوعات اقتصادی نیز توافق کردیم و کمیسیون مشترک روسای دو طرف تعیین شدند و به تصویب هیئت وزیران رسیدند و در همین راستا قرار شد 11 جلسه برگزار شود.
 
ظریف اظهار داشت: همکاری‌های درازمدت با افق آینده مورد بررسی قرار داده شد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به کنفرانس ژنو 2 بیان کرد: کنفرانس ژنو 2 ضرورتی برای پایان خشونت بوده که در این گفتگوها مورد تاکید  قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: همچنین در خصوص همکاری برای آینده افغانستان و حضور فعال ایران در اجلاس شانگ‌های و مسائل مربوط برای اجرای اقدام مشترک ایران و 1+5 و ضرورت پیگیری اجرای این مرحله و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل‌ دادن به تفاهم نهایی از دیگر موضوعات این گفتگو بود که بین دو هیئت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ظریف خاطرنشان کرد: در تمام زمینه‌ها توافق کردیم که یا مسائل را شروع و یا آنها را اجرایی کنیم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انصراف روسیه از ارائه اس 300 به ایران و واکنش کشورمان به این مسئله گفت: ما کماکان برای اجرای توافقات گذشته اصرار داریم البته گفتگوهای ما در سفر اخیر معاون نخست‌وزیر روسیه با مقامات کشورمان ادامه داشته و خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به روابط خوب دو کشور و افق‌های جدی همکاری درازمدت میان کشورها دو طرف بتوانند این موضوع را به نحو  قابل قبولی حل و فصل کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: ما با همه کشورهای عضو 1+5 مذاکرات بسیار زیادی در حاشیه اجلاس داشتیم که البته به دلیل نزدیکی روابط ما با روسیه مذاکراتمان با این کشور گسترده‌تر بود که این گفتگوها هم در سطح وزرای خارجه و هم بین همکاران تیم مذاکراتی انجام شده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: روزانه چندین دور گفتگو انجام شد که به برخی از آنها هم خبری شد که در همین راستا گفتگوی مشترکی بین ما و وزیر خارجه چین نیز انجام شد بنابراین گفتگوهای ژنو مجموعه‌ای از مذاکرات چند جانبه رسمی، غیر رسمی و دوجانبه رسمی و غیر رسمی بود که حاصل آن نتیجه مذاکرات ژنو بود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بحران سوریه تاکید کرد: در مورد مسئله سوریه نکته‌ای که ما و دوستان روسمان و بسیاری از کشورهای جهان اتفاق نظر دارند که برای این مسئله هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و راه حل سیاسی باید توسط مردم باشد.
 
وی افزود: سایرین نیز می‌توانند برای حل این بحران کمک کنند و باید کمک آنها تنها در رسیدن به راه حل سیاسی و با گفتگوی بدون پیش شرط باشد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: کشورهای خارجی نمی‌توانند برای سوریه تعیین تکلیف کنند و این اصول کلی است که کشورهایی که در این روند نقش موثری دارند برآن تاکید می‌کنند و امیدواریم مذاکرات براین اساس در ژنو دو شکل بگیرد تا به این فاجعه پایان دهیم.
 
ظریف در مورد ادامه همکاری‌های ایران و روسیه اظهار داشت: ما گفتگوهای خوبی را در چند ماه گذشته با دوستان روسمان در مورد گسترش همکاری‌ها در حوزه راکتور و نیروگاه هسته‌ای داشتیم و در بعضی موارد بین روسیه و ایران توافق شده است و در برخی موارد دیگر به مراحل اجرایی نزدیک هستیم.
 
ظریف تاکید کرد: امیدواریم زمینه برای تامین منابع متنوع انرژی در کشور را فراهم کنیم همچنین از دستاوردهای دیگر تامین آب شیرین است که می‌توانیم در همین راستا از ظرفیت‌ همکاری‌ها و اینها مجموعه فعالیت‌های ما با روسیه و سایر کشورهاست.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: حتما نگاه و اولویت ما گسترش این همکاری‌ها با روسیه است.
 
انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.