سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

تاکید بر توجه حوزه هنری به دانشگاهها در تبیین ادبیات انقلاب

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور بر لزوم توجه حوزه هنری به دانشگاه ها در امر نظریه پردازی و تبیین ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،علیرضا قزوهˈ در جمع مسوولان دفاتر آفرینش های ادبی حوزه های هنری و نخستین همایش مدرسان داستان نویسی سراسر کشور با تاکید بر اینکه حوزه هنری برای کارکنان و هنرمندان مرتبط با آن باید چیزی در حد مسجد باشد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری هر چیزی درباره شعر و داستان بنویسند خطاب به حوزه هنری می نویسند نه ارشاد و بنیاد حفظ آثار و ....
وی ادامه داد: در حوزه شعر آیینی امروز کشور دوستان دو گروه شده اند و به جان هم افتاده اند و پشت این ماجرا هم می بینیم که جریانی است که می خواهد شعر آیینی را از انقلاب اسلامی جدا کند.
وی گفت: در تمام دوران ها گریه کردن برای امام حسین (ع) و یارانش بوده و در برخی مقاطع تاریخی هم این گریه کردن ثواب بوده است اما زمانی که حضرت زینب (س) به کوفه می آید و می بیند که کوفیان گریه می کنند می گوید ساکت شوید، شما به غیر از گریه کاری نکردید، حالا هم شاعران و نویسندگان ما نباید تنها به مرثیه و عزاداری واقعه کربلا اکتفا کنند بلکه در روزگار خود نیز باید تاثیرگذار باشند.
قزوه با انتقاد از این که در مراکز استانی حوزه هنری در حوزه نقد و ادبیات کودک و نوجوان به طور جدی کار نمی شود، گفت: حوزه ترجمه نیز از حوزه هایی است که خیلی کم بر روی آن کار شده و کار در این حوزه ها از باقی حوزه ها مقدم تر هستند و باید فضای تازه تری ایجاد شود و ارتباط حوزه های هنری با یکدیگر و با مراکز فرهنگی و اجتماعی بیشتر باشد.
وی با تاکید بر اهمیت دانشگاه ها گفت: نباید دانشگاه را از دست بدهیم، استادان دانشگاه ها از ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در کل ادبیات معاصر و پس از انقلاب اطلاعات کمی دارند، استاد در زمینه ادبیات معاصر کم است و اگر سبک هندی در دوره ای از تاریخ ادبیات کشورمان آمد و ماندگار شد به دلیل تذکره های خوبی بود که برای این سبک نوشته شد.
مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ادامه داد: در حال حاضر تذکره شعر انقلاب نداریم و در این زمینه نظریه پردازی نشده است، باید ظرفیت شناسی کنیم و در دانشگاه ها به دنبال آثاری برویم که به این مقوله پرداخته است/س

برچسب ها: ادبیات ، حوزه هنری ، قزوه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.